سینماسینما، محسن جعفری راد:سامان استرکی یک فیلمساز تجربه گرا و خلاق به معنی دقیق کلمه است که همین جاه طلبی و کمال گرایی در کنار مشکلات ساخت فیلم در سینمای مستقل باعث فاصله زیاد
میان فیلم هایش شده است.
استرکی را بیشتر با فیلم صندلی خالی می شناسیم. در سال ۸۷ که اصغرفرهادی سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای فیلم درباره الی گرفت، سامان استرکی دیپلم افتخار گرفت برای صندلی خالی .
صندلی خالی را با بازی رضا عطاران،فریبرز عرب نیا، پانته آ بهرام،گوهر خیراندیش ، فریده فرامرزی … ساخت که نمونه بدیع از یک فیلم فلسفی با نگرشی اگزیستانسیالیستی است که کمتر در سینمای ایران شاهدش بوده ایم. فیلم با تحسین منتقدانی مثل هوشنگ گلمکانی،مجید اسلامی،نیما حسنی نسب و …مواجه شد و در جشن منتقدان و جشن خانه سینما و جشنواره فیلم شهر کاندید و برنده بهترین استعداد و خلاقیت درخشان. بعد از دوسال به دلیل مضمون ملتهبش(دو قطبی جبر و اختیار) فقط در شبکه نمایش خانگی پخش شد.
یک ایستگاه جلوتر اولین فیلم بلند استرکی است که پنج سال قبل از صندلی خالی و در بیست و یک سالگی ساخت و مثل صندلی خالی تجربه گرایی جاه طلبانه استرکی قابل مشاهده است.اما هر چقدر که صندلی خالی روایتی فرمالیستی و با چهار “فیلم در فیلم”در یک فیلم بود، در یک ایستگاه جلوتر روایتی ساده و صمیمی و سیال از مرگ آگاهی ارایه می کند و حضور مسحورکننده قهرمان،رابطه مرگ و زندگی را تغزلی می کند. روایت موجز و معجز با تصویرپردازی های تاویل پذیر.
یک ایستگاه جلوتر بعد از ۱۵ سال از بیست و یک خرداد اکران می شود که رکورددار وقفه! در میان فیلم های هنر و تجربه است.
حمایت از فیلم هایی مثل یک ایستگاه جلوتر و فیلمسازانی مثل سامان استرکی، حمایت از جریان سینمای آوانگارد و مستقل سینمای ایران است. فیلمسازانی که عاشق سینما هستند و از آن،نه برای شعاردهی و پیام گرایی و مانیفست دهی، بلکه در راستای خلق یک جهان معنایی لذت بخش و مسحور کننده استفاده می کنند. از پرویز کیمیاوی و فرخ غفاری و عباس کیارستمی گرفته تا محمد شیروانی و سامان استرکی و محمود رحمانی و ..
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد