سینماسینما، مجید توکلی – ذوق دیدن فیلم های کوتاه تمامی ندارد. این حجم از استعداد و خلاقیت در روایت قصه و فرم دست مریزاد دارد و تبریک به همه رفقا و دوستانی که در مراسم پایانی جشنواره بهترین شناخته شدند و حتی آنهایی که شایسته بودند و اسمشان به میان نیامد.
جشنواره فیلم کوتاه حاصل خلاقیت بچه های عاشق سینما است که مدام در حال فکر کردن و ساختن هستند و کمتر غر می زنند. اما وظیفه انجمن سینمای جوان در این شکوفایی نسل جدید چقدر بوده و نبوده؟ حتمن بی تاثیر نیست. این حمایتها از تولید فیلم کوتاه که البته باید بهتر از قبل و امروز،سرو سامان بگیرد. هنوز ایراد های اساسی دارد. هنوز هم بچه های با استعدادی هستند که گله دارند از این حمایت ها.
اما فراتر از اینها، ماجرای دیگری است که می شود پیشنهادش را مطرح کرد. آنهم تربیت تهیه کننده است. فقری که از آن ،امروز در سینمای حرفه ای رنج می بریم. در این سالها سینمای مستقل و حتی تحت حمایت دولت، فیلمساز و عوامل تربیت کرده است. یا تربیت کرده است یا حمایت. ولی فقدان تربیت تهیهکننده تا امروز حفره اساسی این جور سیاست ها بوده و هست. دامنه اش هم ناگزیر به سینمای حرفه ای امروز هم کشیده شده است که ماحصل اش حضور معدود تهیه کننده هایی است که می شود به آنها لقب تهیه کننده مولف را بخشید.
انجمن سینمای جوان می تواند یکی از وظایفش،تربیت تهیه کننده هم باشد. وقتی قرار است از ایده فیلمساز و فیلمنامه ای برای ساخت و تولید حمایت کند، با مشورت فیلمساز فردی را از همان نسل جدید،به عنوان تهیه کننده انتخاب کند و این حمایت را از طریق او انجام دهد. از او حساب بخواهد و فرایند تولید را هم بیاموزد. با اجرای این معادله، فیلمساز جوان می فهمد بدون دغدغه پیداکردن لوکیشن و اجاره ماشین و تغذیه عوامل سر صحنه و چه و چه، باید تنها به فیلمنامه اش فکر کند و ساختن فیلمش، انجمن سینمای جوان می تواند بخش آموزش تهیه کنندگی را راه بیاندازد و در پایان یک دوره ۴ ساله، در کمترین حالت چند تهیه کننده فیلم کوتاه حرفه ای را به سینما معرفی کند. با علم روز تهیه و تولید که همین ها، فردا به عنوان تهیه کننده کاملا حرفه ای و مولف وارد جریان تولید سینمای ایران می شوند.
پیشنهاد عجیبی نیست. بعید می دانم کسی مخالف تربیت اصولی تهیه کننده باشد و این آزمون و خطا را جدی نگیرد. وقتی امروز سینمای ایران بیش از پیش گلهمند حضور تهیهکننده حرفهای با شناخت کامل از محیط و اتمسفر سینما است، وقتی هر روز به شکل قارچ گونه از خاک سینما تهیه کننده می روید، وقتی ملاک تهیه کنندگی سینما داشتن حساب بانکی چرب و چیل است، پس ایده آموزش تهیه کنندگی در جایی مثل انجن سینمای جوان و سپردن تهیه فیلم های کوتاه به تهیه کنند های جوان راه ساده و درستی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- فیلمهای کوتاه جشنواره کن معرفی شدند
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- مهلت ارسال اثر به سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی «سایه» تمدید شد
- معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی مستندها و فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران