بهتاش صناعیها کارگردان فیلم «قصیده گاو سفید» در نشست این فیلم عنوان کرد که قصد نداشتهاند قانون قصاص را زیر سوال ببرند، بلکه درباره یک خلا قانونی فیلم ساختهاند.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعیها عصر روز ۱۲ بهمن بعد از اکران این فیلم در سالن رسانههای پردیس ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست غلامرضا موسوی تهیهکننده این اثر گفت: از بچههای تولید تشکر میکنم که زحمت زیادی کشیدند. آنها من را در این فیلم خجالت زده کردند. این فیلم یکی از آرامترین تولیدات من در این چهل سال فعالیتم در سینما بود.
در ادامه رضا درستکار منتقد سینما بیان کرد: ما در جامعه خاصی زندگی میکنیم و همه ما به خاطر این اتفاقاتی که پشت سر هم رخ میدهد، عصبی هستیم. هیچکس از یک امر اثباتی حرف نمیزند، در رسانهها مخاطبان را عادت دادهایم که آدمها و فیلمها را له کنند، یاد ندادیم آثار و افراد را تحلیل کنند حتی بزرگان و ریش سفیدان ما در برنامههای تلویزیونی مثل بولدوزر از روی حقیقت رد میشوند. فیلم کاملا در دمای این شرایط و حرارت امروز ساخته شده است. فیلم روایتگر است که قتل و اعدامی ناخواسته رخ داده، مثل اشتباهی که برای هواپیمای ما رخ داد. من این فیلم را برای دومین بار دیدم و هر دو بار حس کردم چقدر آدمهای مثبت در آن وجود دارد, حتی به آن قاضی که حکم اشتباه داده و زن قصه نگاه انسانی شده است. این فیلم به سهم خود تلاش میکند دمای امروز جامعه ما را نشان دهد، در عین حال به تماشاگر باج نمیدهد و مثل فیلمهای امروز رفتار نمیکند.
صناعیها درباره اینکه گاو نشان دهنده چه چیزی در این فیلم است، گفت: این یک انتخاب سمبلیک است. معمولا شکل خوبی ندارد که فیلمساز و هنرمندی که از سمبلی استفاده میکند، بگوید منظورش چه بوده است با این وجود باید بگویم یکی از نشانههای گاو میتواند قربانی ما باشد.
وی درباره اینکه حکم قصاص در این فیلم زیر سوال رفته است، اظهار کرد: حرف زدن درباره هر قانونی بد نیست. ما قصهای نوشتیم که شرایطی را فراهم کنیم تا درباره آن صحبت کنیم. این موضوع به معنای زیر سوال بردن آن قانون نیست.
صناعیها بیان کرد: ما پروندههای زیادی در این سالها با این موضوع داشتهایم مجموعهای از اتفاقات که در طی سالیان رخ داده، الهامبخش ما در نوشتن بوده است. من و مریم مقدم وقتی سراغ قصهای میرویم به این دلیل است که افرادی با این موضوعات را دیدهایم. این فیلم بر اساس تجربیاتی است که ما در مواجه با افراد داشته ایم.
مهرداد کورشنیا نویسنده این اثر نیز گفت: متن اولیه این فیلمنامه دی ماه نود و یک نوشته شده و مربوط به چند سال گذشته نبوده است.
مریم مقدم بازیگر و یکی از نویسندگان این فیلم هم درباره تحول شخصیت مینا با بازی خودش عنوان کرد: معمولا کاراکترها یک روند شخصیتی دارند و بازیگر معمولا آنها را در بازی خود لحاظ میکند. مینا زنی است که سختیهای زیادی میکشد ولی پرقدرت است و امید به زندگی را از دست نمیدهد. به هر حال هر بازیگری یک روندی در بازی دارد.
صناعیها درباره اظهار نظر یکی از خبرنگاران درباره اینکه زن قصه ویژگیهای یک زن ایرانی را نداشت، توضیح داد: موافق این اظهارنظر نیستم، کاراکتر مینا اتفاقا خیلی ایرانی است کسی وارد زندگی او شده و به او کمک کرده، بنابراین او دلباخته آن مرد شده است. ضمن اینکه ما از فیلم «بیست و یک گرم» تاثیر نگرفتهایم و ارتباطی به فیلم ما نداشته است.
صناعیها درباره اینکه چرا شهاب حسینی نقش قاضی را بازی نکرد، اظهار کرد: به دلایل مختلفی نشد این اتفاق بیفتد. شاید هم قسمت نبود، البته علیرضا ثانیفر بازیگر نقش قاضی درستترین انتخاب ما بود. شرایط پیچیده هم نباید برای اکران وجود داشته باشد. این قصه در هر دورهای میتواند اتفاق افتاده باشد، مختص به زمان خاصی نیست به هر حال در هر کشوری که این قانون وجود دارد، ممکن است یک روز این اتفاق در آنجا رخ بدهد.
کوروشنیا بیان کرد: ما این فیلمنامه را پیش از «احتمال باران اسیدی» نوشتیم.
صناعیها اظهار کرد: ما فیلمی ساختهایم که دغدغههای انسانی در آن حرف اول را میزند درواقع نخواستیم یک قانون را زیر سوال ببریم البته هر قانونی میتواند باگی داشته باشد و ما خواستیم این خلا را نشان دهیم، من در جایگاهی نیستم که بگویم یک قانون خوب یا بد است ولی میشود به باگ آنها پرداخت.
وی درباره اینکه اخراج مینا که از طبقه کارگر است، ما را به یاد اتفاقات کارگران هفت تپه میاندازد، گفت: ما به طبقه اجتماعی کارگر اهمیت میدهیم و مشکلات آنها که در چند سال اخیر زیاد بوده، مورد توجه ما بوده است.
درستکار هم عنوان کرد: فیلم به اندازه خود کامل است. کارگردان توانسته تعادل خوبی را ایجاد کند. اینکه بتوانی اندازه دمای جامعه را در فیلم رعایت کنی کار خوبی کرده ای. در سینمایی که مدام به سمت عقب میرود این فیلم خوب است. فیلمهایی هستند که همین موضوع را با التهاب روایت میکنند. انگار که حتما باید همینطوری روایت شود تا باورش کنیم.
مقدم درباره اینکه در بخشی از فیلم زن قصه بدون روسری دیده میشود، عنوان کرد: تابو معمولا برای شکستن است.
صناعیها درباره اینکه چرا از موسیفی در فیلم استفاده نشده، گفت: قصد نداشتم از موسیقی استفاده کنیم از همین رو در این فیلم اصوات و افکتها سعی میکنند برای فیلم موسیقی ایجاد کنند چون فکر میکردم موسیقی ممکن است تاثیر منفی روی «قصیده گاو سفید» بگذارد و الکی آن را ملودرام کند.
پوریا رحیمی سام بازیگر این فیلم هم گفت: خوشحالم که زیر چتر این اختلاف سلیقه، میتوانیم با هم حرف بزنیم. بازی کردن در فیلم بهتاش یک شانس است و او به من محبت داشت. علاقهمندم در فیلمهای بعدی آقای صناعیها هم باشم.
ثانیفر درباره شباهت نقشش به فیلم «تشریح» گفت: در حد توان خودم سعی کرده بودم کمی متفاوت بازی کنم اگر شباهتی دارد باید عذرخواهی کنم چون به عنوان بازیگر باید در هر فیلم بازی جدیدی را ارایه بدهم.
وی در بخش دیگر از صحبت هایش اظهار کرد:شاید این اولین تجربهای بود که در انتخاب لوکیشنها با کارگردان همراه میشدم، گروه کارگردانی به من میگفتند اینجا خانه توست و باید همراه ما باشی و من از این موضوع لذت بردم. از مجموع بازیگرها هم تشکر میکنم که با ما همراه بودند.
صناعیها درباره مشاورههای حقوقی فیلم بیان کرد: این فیلم نزدیک بیست مشاور حقوقی داشت اما دوست نداشتند نامشان در تیتراژ باشد بنابراین فیلم ایراد حقوقی ندارد. ما فیلمهای زیادی مثل این قصه داریم اصلا اشکالی ندارد شبیه باشد ولی این فیلم اقتباس نیست.
موسوی درباره اظهار نظر خبرنگاری درباره اینکه این فیلم خلاف قانون اساسی است، گفت: شما در حکم صادر کردن بدتر از قضات هستید!
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
- درباره «کیک محبوب من»؛ در رو وا نمیکنم، نه در رو وا نمیکنم
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- جایزه ویژه جشنواره بلغارستان به «کیک محبوب من» رسید
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ جایزه فیپرشی برای «کیک محبوب من»/ پیام کارگردانان فیلم
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش