مهران مدیری، رضا عطاران و سعید آقاخانی در اولین تجربه سینماییشان فیلم جدی ساختند. کارگردانهای طنز، در سینما تجربهای متفاوت با آنچه در تلویزیون داشتند را به تصویر کشیدند.
اکران فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» ساخته مهران مدیری بهانهای است برای نگاهی به ورود کارگردانان کمدیساز تلویزیون به سینما.
در گزارشی که پیشرویتان قرار گرفته مروری داریم بر کارنامه کاری کارگردانهای طنزی که از تلویزیون به سینما آمدند و تجربهای متفاوت را در این عرصه رقم زدند.
مهران مدیری/ خندهدار اما اجتماعی
مهران مدیری کارگردانی در تلویزیون را از سال ۷۲ با «پرواز ۵۷» آغاز کرد. او حدود یک سال بعد از آن «ساعت خوش» را کارگردانی کرد که در مدتی کوتاه محبوبیت زیادی بین مردم به دست آورد. فعالیت مدیری در تلویزیون به عنوان کارکردان و بازیگر تا سال ۸۸ ادامه داشت تا اینکه بعد از اینکه مدیران تلویزیون با ساخت سریال «قهوه تلخ» مدیری موافقت نکردند او بعد از حدود دو دهه فعالیت در این رسانه بارش را بست و سر از شبکه نمایش خانگی درآورد. اما سریالهایی که مدیری برای شبکه نمایش خانگی ساخت (البته به جز «قهوه تلخ» که آن هم نیمه کاره ماندنش داد خیلیها را درآورد) هیچ کدام نتوانست موفقیتهای قبلی او در ساخت مجموعههای تلویزیونی را تکرار کند. رفت و برگشت مدیری میان تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ادامه داشت تا اینکه او سال گذشته تصمیم گرفت اولین فیلم سینماییاش را کلید بزند و «ساعت ۵ عصر» اولین فیلم سینمایی مدیری در مقام کارگردان شد. حضور این کارگردان طنز در سینما در سال ۷۲ با فیلم «دیگه چه خبر» تهمینه میلانی به عنوان دستیار لباس بود، او بعدها در پنج فیلم به عنوان بازیگر و در انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» نیز به عنوان صداپیشه حضور پیدا کرد تا اینکه «ساعت ۵ عصر» را ساخت. او در اولین فیلم سینماییاش برخلاف تمام آثار کمدی که در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ساخته سراغ سوژهای طنز نرفته و داستانی اجتماعی را به تصویر میکشد. گرچه ردپای لحظات خندهدار در فیلم مدیری هم دیده میشود اما نمیتوان این فیلم را کمدی نامید٬ هرچند خود مدیری آن را نوعی از کمدی میداند٬ اما اصرار این کارگردان برای خودداری از خنداندن تماشاگر به وضوح در جریان تماشای فیلم درک میشود.
رضا عطاران / اولین حضور جدی، بعد کمدی
رضا عطاران نیز از جمله کارگردانهایی است که از تلویزیون به سینما آمد اما او هم ترجیح داد تجربیات طنزش را در رسانهای که فعالیتاش را آغاز کرده بگذارد و با رویکردی نو به مدیوم جدید قدم بگذارد.
عطاران سال ۷۶ اولین تجربه کارگردانی خود را در تلویزیون با «سیب خنده» به عنوان کارگردان هنری و «مجید دلبندم» به عنوان کارگردان پشت سر گذاشت. اوج موفقیت عطاران در تلویزیون با ساخت سریالهای «خانه به دوش»، «بزنگاه» و «متهم گریخت» اتفاق افتاد. اما بعد از اینکه شرایط ادامه فعالیت برای او در تلویزیون عادی پیش نرفت و سخت شد او نیز تصمیم گرفت اولین فیلم سینماییاش را کلید بزند. او که بازیگری در سینما را از سال ۷۷ با فیلم «کلید ازدواج» داود موثقی تجربه کرده بود برای ساخت فیلمش سراغ قصهای متفاوت٬ با ساختاری تازه و نو رفت. عطاران نیز اراده کرده بود تجربیاتش در تلویزیون را همانجا بگذارد و با ایدهای کاملا تازه به سینما قدم بگذارد و اینطور شد که اولین فیلم سینمایی این کارگردان «خوابم میآد» نام گرفت. فیلمی که کارگردانش علیرغم تجربههای تلویزیونیاش در آن سعی نکرده بود مخاطب را به خنده وادارد. اما دومین تجربه کارگردانی عطاران «ردکارپت» را میتوان دارای وجوه کمدی بیشتری دانست. عطاران اما در فیلم سوماش «دراکولا» که سال ۹۴ آن را ساخت سراغ فضا و قصهای متفاوت رفت که با آنچه تا کنون از او دیده بودیم متفاوت بود.
رامبد جوان/ بزن و بکوبی به نام کمدی
رامبد جوان که با ایفای نقش در سریال «خانه سبز» میان مخاطبان تلویزیون شناخته شد در سال ۸۰ با سریال مناسبتی ماه رمضان به نام «گمگشته» کارگردانی برای تلویزیون را آغاز کرد و بعد از آن نیز سه مجموعه دیگر برای تلویزیون ساخت. «گمگشته» که اولین تجربه کارگردانی جوان بود طنز نبود اما این کارگردان در سریالهای بعدیاش همچون بیشتر نقش آفرینیهایی که داشت سراغ طنز رفت. جوان سه سال بعد از اولین سریالی که ساخت در سینما فیلمی به نام «اسپاگتی در هشت دقیقه» را کارگردانی کرد. فیلمی که با وجود طنز بودنش و شباهتش به یک کمدی بزن و بکوب هیچ وقت به اندازه اولین سریال این کارگردان مورد توجه قرار نگرفت و محبوب و حتی دیده هم نشد. جوان در فیلم بعدیاش «پسر آدم، دختر حوا» سراغ داستان جوان پسندتر رفت که البته رگههای طنز هم تا حدودی در آن دیده میشد. سومین تجربه سینمایی این کارگردان اما فیلمی کاملا کمدی و مفرح به نام «ورود آقایان ممنوع» بود که با استقبال خوبی هم رو به رو شد. جوان اما در آخرین تجربه سینماییاش چرخشی ۳۶۰ درجهای داشته و از همه آنچه تاکنون کارگردانی کرده فاصله گرفت. «نگار» آخرین ساخته این کارگردان در سینماست که در ژانر پلیسی- معمایی ساخته شده تا جوان نیز مثل خیلی از دیگر کمدیسازهای تلویزیون ثابت کند در سینما میتواند در ژانرهای کاملا جدی نیز فیلم بسازد.
سعید آقاخانی/ از طنز به تلخ
سعید آقاخانی از سال ۸۸ نامش را به عنوان کارگردان در تلویزیون ثبت کرد و در اولین تجربه سریالسازیاش هم سراغ مجموع طنز به نام «عید امسال» رفت که نوروز ۸۸ از تلویزیون پخش شد. او در ادامه نیز چند سریال از جمله «روزهای بد، بهدر»، «خروس»، «دزد و پلیس»، «نقطه سر خط»، «خوشنشینها»، «راه در رو» و «زن بابا» را برای شبههای مختلف کارگردانی کرد که همه مضمونی طنز داشتند. آقاخانی اما مانند برخی دیگر از همتایانش در اولین تجربه سینماییاش ژانری کاملا متفاوت با انچه که پیش از آن در تلویزیون کار کرده بود را انتخاب کرد. او در «لامپ صد» که سال ۹۳ آن را کارگردانی کرد سراغ قصه تلخ اعتیاد و درگیری یک خانواده با این معضل رفت و ساخت یک فیلم اجتماعی را به نام خودش ثبت کرد. حضور محسن تنابنده در نقشی کاملا جدی و گریمی متفاوت در این فیلم نیز یکی دیگر از ویژگیهای متفاوت آن بود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند