«نرگس آبیار» کارگردان فیلم «نفس» که امسال به عنوان نماینده ایران در جشنواره آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) حضور دارد، در گفت وگو با خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را به تماشای فیلمش برای آشنایی با فرهنگ اصیل ایرانی فراخواند.
به گزارش سینماسینما، آبیار در این رابطه افزود: تماشای این فیلم میتواند به جامعه آمریکا کمک کند تا متوجه شوند که ایرانیها برخلاف ادعای برخی سیاستمدارهایشان، تروریست نیستند.
وی که نخستین کارگردان زن ایرانی است که فیلمش به عنوان نماینده ایران در اسکار حضور دارد، ادامه داد: ترامپ از ادبیات تهدید برای کشورمان استفاده میکند، اما سوال این است که اگر به تماشای «نفس» بنشیند، آیا باز هم به این کار ادامه خواهد داد؟
آبیار درخصوص برخی انتقادها از فیلمش گفت: سه هزار کودک ایرانی در جریان جنگ با عراق کشته شدند، چرا من اینها را نباید نمایش بدهم؟
وی در خصوص «بهار» شخصیت اصلی فیلم «نفس» ادامه داد: میخواستم به جهانیان همه محدودیتهایی را که یک دختر ایرانی با آن مواجه است، نشان بدهم.
این کارگردان ایرانی در ادامه صحبتهای خود تصریح کرد: این موضوع ناشی از فرهنگ جامعه است. حتی خیلی از زنان در ایران بر این باورند که توانایی مردها از آنها بیشتر است و زنها حقوق کمتری نسبت به مردها دارند … به عنوان یک زن اگر بخواهید ایدههای جدید داشته باشید و موفق شوید، باید بجنگید.
فیلم سینمایی نفس به کارگردانی آبیار درونمایهای لطیف و ضدجنگ دارد. این فیلم زندگی چهارکودک به نام های بهار، نادر، کمال و مریم را روایت می کند که در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ خورشیدی، در کشاکش جنگ تحمیلی ایران و عراق بزرگ میشوند.
بهار به عنوان قهرمان داستان دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه دارد؛ رویاهایی که به حقیقت نمی پیوندد زیرا جنگ فرصت تحقق آنها را به او نمی دهد.
آبیار علاوه بر «نفس» کارگردانی دو فیلم بلند دیگر از جمله «شیار ۱۴۳» را در کارنامه دارد؛ فیلمی که در سی و دومین جشنواره فجر به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شد و «مریلا زارعی» برای آن موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





