کارگردان فیلم «نقره داغ» از آثار شکستخورده در اکران عمومی همچنان کلیشههایی چون ممیزی، مافیای اکران و گرانی بلیت را دلیل اصلی شکست فیلم خود میداند؛ چقدر این دلایل قابل قبول است؟
به گزارش سینماسینما، در هر فصل از اکران سینماها، هستند آثاری که سهمی حداقلی از اخبار را به خود اختصاص میدهند، توجهی را به سمت خود جلب نمیکنند، قعرنشین جدول فروش هستند و گویی تنها میآیند و میروند تا فقط بخشی از ظرفیت اکران سینماها را به لحاظ کمیت تعداد فیلمهای اکرانشده هر سال، اشغال کنند!
این دست آثار که شمارشان به نسبت یک دهه قبل شاید کمتر شده باشند اما هنوز هم نمایندگانی در چرخه اکران سینماها دارند.
«نقره داغ» عنوان یکی از تازهترین نمونه از این آثار است. فیلمی به کارگردانی محسن آقاخان با نقشآفرینی بازیگری مطرح همچون اکبر عبدی که بهرغم زبان کمدی با گذشت نزدیک به دو هفته از آغاز اکران عمومی تنها ۱۱ هزار و پانصد مخاطب داشته و مجموع فروشش به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است.
آنچه در ادامه میخوانید گفتگویی صریح و انتقادی با محسن آقاخان کارگردان این فیلم است تا شاید جوابی برای این پرسش پیدا کنیم؛ این دست آثار برای چه ساخته و اکران میشوند؟
* فیلم «نقره داغ» از ۱۸ خردادماه روانه پرده سینماها شده است، از شرایط اکران فیلم و وضعیت فروش آن رضایت دارید؟
واقعیت این است که فضای امروز جامعه، فضای مطلوبی برای سینما نیست. وضعیت اینگونه نیست که مردم دلخوش باشند و به سینما بروند. در شرایط گرانیهای اخیر و مشکلات اقتصادی بهوجود آمده مردم نسبت به سینما هم دلسرد شدهاند. بهخصوص بلیتهای ۴۵ هزار تومانی سینماها که وضعیت را خرابتر هم کرده است. فیلم ما هم در این شرایط وضعیت مشابه خیلی فیلمهای دیگر را دارد که نمیفروشند. اتفاقاً در میان فیلمهای اکرانشده همزمان با ما، فکر میکنم ما شرایط بهتری را داشته باشیم.
* از اکران فیلمتان در این شرایط راضی هستید؟
نه واقعاً رضایت نداریم.
* فیلم شما در گروه آزاد و بدون سرگروه هم اکران شده است، این شرایط انتخاب خود شما بود یا مجبور به قبول آن شدید؟
مجبور بودیم این شرایط را قبول کنیم. سینما در حال حاضر دست افرادی است که «خودی» محسوب میشوند! یک فیلمساز نزدیک به خودیها یکی بعد از دیگری فیلمهایش را اکران میکند! سینما به دست نااهلان افتاده است و همینها هم دارند اکران را مدیریت میکنند.
*اما به نظر میرسد اگر «نقره داغ» در سرگروه هم اکران میشد، باز هم وضعیت بهتری در گیشه نداشت!
بد نیست بدانید ۱۰ دقیقه از فیلم من سانسور شده است و در پاسخ به چرایی آن هم اعلام کردند که این بخشها «مبتذل» است! حتی اسم فیلم من را تغییر دادند. اسم اولیه فیلم من «جنس لطیف» بود که آن را تغییر دادند.
* فارغ از این اتفاقات میپذیرید که دیگر زمان این جنس فیلمهای کمدی گذشته است؟
بله فیلم من برای سه سال پیش است.
* البته منظورم بیش از اینهاست؛ این جنس فیلم کمدی برای چند دهه قبل است و طبیعی است که امروز مخاطب اقبالی به آن نشان ندهد! واقعاً نمیپذیرید که این فیلم یک فیلم بهروز نیست و حتی سوژهاش بیات است؟
نه این فیلم قصه خوبی دارد و بهنظرم قصه بهروزی هم هست. برخی کجفهمیها در فرآیند سانسور باعث شد که فیلم من به این روز بیفتد. این فیلم قصه بهروزی دارد و نمونه آن هم بارها ساخته شده است. هندیها و هالیوودیها هم بارها همین قصه را با محوریت جابهجایی آدمها و کلاهبرداری با این روش ساختهاند و هنوز هم میسازند.
* مخاطب ایرانی این جنس فیلم کمدی را حداقل سه دهه قبل در سینما دیده است!
بله پیشتر این نمونه دیده شده است و بهترینش هم فیلمی بود که شاپور قریب ساخت.
* چرا باید بعد از سه دهه مجدد همین جنس فیلم ساخته شود و مخاطب ببیند؟
ما قصهای داشتیم که ارشاد آن را تصویب کرد و ما هم آن را ساختیم.
* بهعنوان کارگردان چرا سراغ قصه و ساختاری رفتید که میدانستید بارها تجربه شده است؟
چه بگویم!؟ احساس میکردیم هنوز مخاطب آن را میپسندد. واقعیت هم این است که معتقدم ما قصه خوبی داشتیم که آقایان آن را خراب کردند.
* یعنی بههیچوجه هیچ سهمی برای خودتان در شکست فیلم «نقره داغ» قائل نیستید؟
چرا من هم سهم داشتهام و شک نداشته باشید. واقعیت اما این است که برای این فیلم خیلی اذیت شدم.
* بخشی از این سختیها را میگویید؟
بالاخره سوای از مشکلاتی که به آن اشاره کردم، در این دو سال به کرونا خوردیم و تولید فیلم برای مدت طولانی متوقف شد. آنقدر در این مدت اذیت شدم که با خودم قسم خوردم تا زمانی که در سینما هستم دیگر فیلم طنز نسازم.
* یعنی احساس میکنید در حوزههای دیگری مثل سینمای اجتماعی میتوانید موفقتر باشید؟
بله من تا به امروز ۱۸ تلهفیلم ساختهام که همه آنها سوژه اجتماعی داشته است. در سینما هم میخواهم فیلم اجتماعی بسازم و فیلمنامهای بهنام «پستو» در دست دارم.
* کمی درباره ۱۰ دقیقه اصلاحیه فیلم هم توضیح میدهید.
بعد از ساخت فیلم ۱۰ دقیقه از آن را حذف کردند. از رقصیدن اکبر عبدی تا بخشهای دیگری که معتقد بودند مبتذل است و باید از فیلم حذف شود.
* خودتان نمیپذیرید که این بخشها باید حذف میشد؟
واقعیت این است از ۱۱ مورد اصلاحیهای که دادند من ۴ موردش را قبول داشتم.
* درباره زنپوشی اکبر عبدی هم توضیح میدهید؛ فکر نمیکنید این ایده هم پیشتر امتحانش را در سینما پس داده بود؟
اکبر عبدی پیش از این در سه فیلم نقش زن ایفا کرده بود و فیلم ما چهارمین فیلم بود. قصه فیلم ما اما خیلی متفاوت از فیلمهای «آدم برفی»، «خوابم میآد» و «خوابزده» بود.
* بالاخره یک ایده تکراری است.
بله تکرار بود اما احساس کردیم جنس متفاوتی از این نقشآفرینی را در این فیلم داریم. میخواستیم از زاویه متفاوتی از این ظرفیت آقای عبدی استفاده کنیم.
* با توجه به ذهنیتی که مخاطب از زنپوشی اکبر عبدی داشت، این انتخاب یک ریسک برای فیلم نبود؟
درست است، شاید همین طور باشد اما من امروز از کار راضی هستم. فیلم البته سرنوشتی پیدا کرده است که نباید اینگونه میشد. ما در حال حاضر یک اکران محدود و بدون تبلیغات داریم.
* ولی بپذیرید که این فیلم حتی با اکران گستردهتر، باز هم همین اندازه فروش میکرد!
نمیدانم شاید هم همینگونه بود. فضای جامعه امروز فضای مناسبی برای سینما نیست.
* اما در همین شرایط فیلمهای دیگری هستند که فروش قابل قبولی دارند.
بهجز «سگبند» و «انفرادی» باقی فیلمها واقعاً فروش مناسبی ندارند.
* فیلمهای جدیتری مثل «روز صفر»، «علفزار» و «مغز استخوان» هم بهنسبت فروش خیلی بهتری از فیلم کمدی شما دارند!
مردم آنقدر مشکلات اقتصادی دارند که دیگر کسی دغدغه سینما رفتن ندارد!
* چرا در این شرایط میخواهید یک فیلم دیگر بسازید؟
چه بگویم؟ من کارم فیلم ساختن است. من از سینمای جوان کارم را آغاز کردهام و سالها دستیار کارگردان بودم تا به اینجا رسیدم. بالاخره کارهای من هم بگیر و نگیر دارد و انشالله یکی از آنها موفق میشود!
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- همزمان با دهه اول محرم؛ اکران فیلمهای کمدی متوقف میشود
- چهار فیلم جدید در دو روز ۳۰۰ میلیون فروختند/ استقبال سرد مخاطبان و انصراف پخشکنندهها از اکران فیلمها
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- پروانه نمایش برای سه فیلم صادر شد
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- شوخِ شیرین کار/یادداشتی از شاهین شجری کهن به مناسبت تولد اکبر عبدی
- چرا شکیبایی و عبدی بیجایگزین هستند
- فصل سوم «نون.خ» به ایستگاه پایانی رسید
- فاطمه معتمدآریا از حضورش در سینما گفت/ نقش دختر لر برایم هدیه الهی بود/ بازی نکردن در «مادر» تنها افسوسی است که دارم
- امیر نوری خبر داد: بستری شدن اکبر عبدی به خاطر کرونا در بیمارستان/عبدی فردا مرخص می شود
- فیلمبرداری سریال «نون.خ» پایان یافت
- عکس خاطره انگیز از پشت صحنه مجموعه «محله برو بیا»
- چهار بازیگر جدید به «روزهای آبی» پیوستند + عکس
- اکبر عبدی در «نون خ۳» حضور ندارد/ حضور یک کاراکتر کرونایی در سریال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور