کتاب «سینمای فریدون گله» تالیف رضا درستکار در «نشر خزه»یه چاپ پنجم رسیده است.
به گزارش سینماسینما ، درستکار، مولف کتاب از نویسندگان و منتقدان نام آشنای سینمای ایران است که سالها در نشریات تخصصی سینمایی و غیر آن قلم زده و اکنون در بازنگاری دوباره کتاب اولش، کتاب «سینمای فریدون گله» را تا حدی که میتوانسته کامل کرده است.
کتاب سینمای فریدون گله از این نظر که کتابی شیرین است و شط یک زندگی فراموش شده و سخنان دلنشین شادروان فریدون گله را به کام مخاطبش میریزد و فرصت بازشناسی سینماگر کنار گذاشته شده را برای علاقمندان فراهم آورده، کتابی است ویژه و منحصر بهفرد؛ که خواندنش را به علاقمندان پر و پا قرص سینما و مباحث تاریخی توصیه میکنیم.
رضا درستکار، مولف کتاب میگوید:
خوشحالم در دو سه دهه پایانی قرن ۱۳۰۰ زنده بودم و با کسی مثل «فریدون گله» آشنا و معاشر شدم و نگاهم به همهچیز تغییر کرد.
اگر فقط برای همین اقبال بزرگی که داشتم، دیگر نباشم، از زندگی و عمری که سپری کردهام، شاکر و راضیام.
مقدمه کتاب با تیتر «نور را در پستوی خانه پنهان نمیکنم» آغاز میشود:
«چهلودو سال از غیبتاش گذشت، بیستودو سالی هم از پیدا شدناش گذشته است و پانزده سالی هم از مرگش. فریدون گله سالها بود که در روشنی و دور از اجتماع پر هیاهیوی اطرافش، در شمال کشور زندگی میکرد…؛ معلم ما میگفت، تاریخ درست دو مرحله منطقی دارد؛ مرحله اول جمع است و ضبط است و نگهداری و چه و چه و چه …؛ و هنوز فقط دو دهه از تاریخ واژگونی آن دوران میگذشت که با این دفعها و حذفها، رویاروی میشدیم و معلوم شده بود که برخی تاریخنویسان، بهکل و دلبخواهی بعضی چیزها را نادیده گرفتهاند، بعضی آدمها و فیلمسازها را به کناری گذاشتهاند و مرحله اول تاریخ را به سلامت به دست نسلهای بعدی نرساندهاند!
مولف کتاب سینمای فریدون گله پیش از این پنج کتاب دیگر از جمله کتابی درباره بهمن فرمانآرا نیز منتشر کرده است.
روزنامه آسیا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





