نشست خبری فیلم سینمایی «شیف شب» پس از گذشت یک هفته از آغاز اکران عمومی، صبح امروز با حضور نیکی کریمی تهیهکننده و کارگردان، لیلا زارع بازیگر و حبیب اسماعیلی پخشکننده این فیلم در پردیس ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست، نیکی کریمی با اشاره به اینکه ساخت «شیفت شب» در ادامه علاقه او به کتاب و ادبیات است و اینکه دوست دارد در فیلمهایش قصه روایت کند، گفت: برای من آنچه در سینما مهم است؛ روایت است و در این فیلم هم به دنبال روایت بودم.نقشی که در این فیلم بازی کردهام به هیچ عنوان به خاطر این نبود که بخواهم خودم را مطرح کنم و حتی در سینما بازیگری را از فیلمسازی جدا میکنم، به این دلیل که میخواهم قصههایی را که در ذهنم وجود دارد روایت کنم.
همچنین حبیب اسماعیلی پخشکنده این فیلم و مدیرعامل شرکت رسانه فیلمسازان مولود در خصوص ویژگیهای «شیفت شب» اظهار داشت: من این فیلم را در جشنواره فجر دیدم و به نظرم خانم کریمی پله پله در کارگردانی رشد کردهاند و قطعاً «شیفت شب» یک پله در کارنامه ایشان بالاتر است و از طرف دیگر، فیلم درباره تحکیم خانواده است و با توجه به اینکه در چند هفته اخیر به دلیل تعدد اکران فیلمها شاهد نوعی فیلمسوزی بودیم، اما معتقدم اگر فیلم خوبی اکران شود، مردم از آن استقبال میکنند و «شیفت شب» نیر در ۶ روز اول اکران با استقبال خوبی مواجه شده و خوشحالم که یک بازیگر خوب امروز تبدیل به کارگردان خوبی شده است.
این پخشکننده سینما با اشاره به اینکه «شیفت شب» قطعاً تا پایان هفته مرز ۱۵۰ میلیون تومان را رد خواهد کرد، گفت: بخش دولتی از همه امکانات تبلیغاتی بهرهمند است، اما بخش خصوصی نمیتواند از این امکانات استفاده کند و تنها با حمایت مردن است که میتواند همچنان سرپا باقی بماند.
در ادامه این نشست، نیکی کریمی در پاسخ به این سؤال که از بین بازیگری و کارگردانی کدام وجه برایش مهمتر است، گفت: این سؤال را همه از من میپرسند به خصوص اینکه در حال حاضر فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به عنوان بازیگر در اکران دارم و حتی به خاطرش جایزه گرفتهام و برای این فیلم زحمت بسیار زیادی کشیدم، بنابراین هر دو وجه بازیگری و کارگردانی برای من لذتبخش است و یک فیلمنامه خوب همانقدر به عنوان بازیگر برای من جذاب است که پروسه دو ساله فیلمنامه برای من به عنوان کارگردان جذابیت دارد.
این بازیگر و کارگردان سینمای ایران ادامه داد: اما از سوی دیگر، یک فیلم هر چقدر هم در اکران فروش کند، نوعی شوخی است و تنها میتواند درصدی از سرمایهای که من از راه بازیگری برای ساخت آن گذاشتهام برگرداند و بعد از دو سال عملاً هیچ سود خاصی اتفاق نمیافتد جز اینکه عشق و علاقه باعث میشود همچنان در این مسیر ادامه دهم.
کارگردان «شیفت شب» همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا خودش یک یاز نقشهای فیلم را ایفا کرد، گفت: نقشی که من در فیلم بازی کردم زن مطلقهای بود که یک بچه بزرگ داشت و شش ماه است که ازدواج مجدد کرده اما به دلیل آنکه دخترش با این ازدواج مخالف است تاکنون آن را علنی نکرده و همه در مورد او قضاوت میکنند و از این جهت که میتوانستم حرف دلم را با این نقش بزنم، برایم مهم بود.
کریمی همچنین در خصوص پخش بینالمللی فیلم و کارهایی که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: پخش بینالمللی فیلم برعهده بنیاد سینمایی فارابی است، اما به طورکلی ما در زمینه پخش بینالمللی، حرفهای نیستیم و به صورت مویرگی به پخش جهاین وصل نیستیم، در صورتی که فیلمهای خارجی این امکان را دارند، حتی از یک سال قبل میداند که در چه کشورهایی اکران میشوند مگر در مورد فیلمهایی که در جشنوارههای خارجی دیده میشوند و این اتفاق در مورد «شیفت شب» نیز افتاده است و حتی به دلیل همزمانی اکران داخلی، من مجبور شدم از چند جشنواره انصراف دهم.
حبیب اسماعیلی نیز در خصوص شرایط اکران داخلی در سینمای ایران بیان داشت: اکران داخلی به نوعی اشباع شده است و اکران فیلمها جدی نگرفته نمیشود، اما این اتفاق خوبی است که یک فیلم قبل از تولید با آدمهای متخصص پخش مشورت شود و حتی به اعتقاد من باید در شورای پروانه ساخت نیز پخشکنندگان حضورداشته باشند و نظر تخصصی بدهند، چرا که در تمام دنیا این اتفاق میافتد اما در ایران فیلمها در هر فصلی که بشود اکران میشوند در حالی که هر فیلم فصل اکران خودش را دارد.
این پخشکننده سینما ادامه داد: اما به طور مشخص برای «شیفت شب» کارهای تبلیغاتی خوبی انجام شد و معتقدم به هر ترتیب فیلم خوب در هر شرایطی که اکران شود مخاطب خودش را خواهد داشت نظیر اتفاقی که برای «شیفت شب» افتاده است.
در ادامه این نشست، نیکی کریمی در خصوص نحوه انتخاب لیلا زارع و محمدرضا فروتن برای ایفای نقشهای اصلی «شیفت شب» گفت: در زمان بازنویسی فیلمنامه از همان ابتدا به لیلا زارع فکر میکردم، اما در زمان پیشتولید فیلم به نظرم رسید که آقای فروتن گزینه خوبی برای این نقش هستند، چرا که پیش از این فیلمهای زیادی را با هم کار کرده بودیم و با خصوصیت هم آشنا بودیم و به نظرم رسید که میتوانند در این نقش حضور یابند.
وی ادامه داد: اما چیزی که برای من مهم بود، این بود که همه بازیگران با حال خوبی در فیلم حاضر باشند و حتی قبل از شروع فیلم از همه آنها میپرسیدم که الان حالتان خوب است یا نه؟ چرا که برایم مهم بود که بازیگران با تمام وجود در خدمت فیلم باشند و حواشی در بازی آنها تأثیری نداشته باشد.
این بازیگر و کارگردان سینمای ایران در ادامه همچنین در خصوص پایان متفاوت «شیفت شب» نشبت به آثار قبلیاش و اینکه چقدر در این پایان متفاوت به مخاطب جهانی فکر میکرد، اظهار داشت: من خیلی موقع نوشتن به مخاطب جهانی فکر نمیکنم، اما چیزی که در ذهن من بود و به آن علاقه دارم، این بود که میخواستم نشان دهم یک شخصیت بالغ چگونه میتواند از زندگیاش محافظت کند.
کریمی ادامه داد: خیلیها از من میپرسند چرا ناهید در این زندگی باقی میماند و من میگویم به دلیل اینکه ناهید شخصیتی بالغ است و به همین دلیل می ماند، این اولین خصوصیتی بود که موقع نوشتن فیلمنامه به آن فکر میکردم، در واقع من میخواستم زنی را نشان دهم که پای زندگیاش میایستد و به این راحتی هر تندبادی نمیتواند زندگیاش را تحتتأثیر قرار دهد.
کارگردان «شیفت شب» همچنین در خصوص انتخاب سحر قریشی و آتیلا حجازی نیز عنوان کرد: هر کارگردانی برای شخصیتهای فیلمش به دنبال بازیگری میگردد که به لحاظ فیزیکی مناسب آن نقش باشد و سحر قریشی برای نقشی که من به دنبالش بودم مناسب بود و در مورد آتیلا حجازی نیز باید بگویم نقشی که او بازی کرد، تا روزهای پایانی فیلمبرداری هیچ گزینهای نداشت و دو روز مانده به پایان کار، با او تماس گرفتم و خواستم که بیاید و این نقش را بازی کند.
در بخش دیگری از این نشست، نیکی کریمی در پاسخ به سؤالی که چقدر در شرایط امروز سینما فیلمسازی برای کارگردانان زن سختتر از کارگردانان مرد است، گفت: من همیشه در جشنوارههای خارجی نیز وقتی سؤالات عجیب و غریب از من میپرسند میگویم که در کشور ما خانمها موفق هستند به خصوص کسانی که فیلم میسازند کم نیستند، کسانی که کارگردانی سینما با یکی از مشاغل سخت مقایسه میشود و به همین دلیل است که تعداد فیلمسازان زن کم است و اتفاقاً ایران از این نظر اوضاع خوبی دارد و مستندساز و فیلمساز زیادی داریم و در واقع فرصت برابر برای همه وجود دارد، اما فیلمسازی چه برای آقایان و چه برای خانمها کار مشکلی است و وقتی یک فیلمساز مؤلف باشد و هم بخواهد خودش بنویسد و هم خودش بسازد سختتر میشود و در این شرایط خانمها تعدادشان کمتر است و جزو اقلیت محسوب میشوند، به همین دلیل وقتی میخواهند فیلم بسازند، جزو هیچ باندی به حساب نمیآیند.
کارگردان فیلم «یک شب» و «سوت پایان» با انتقاد از وزارت ارشاد تصریح کرد: من یک ماه است که کتاب فیلمنامه «شیفت شب» را به همراه دو فیلم «یک شب» و «سوت پایان» به وزارت ارشاد دادم تحت عنوان یک شب و دو فیلمنامه دیگر، اما مجوز انتشار نمیدهند و عنوان کردند به هیچ وجه چاپ نمیشود، و وقتی دلیلش را پرسیدم، عنوان کردند یک شب توقیف بوده است، در حالی که این فیلم سال گذشته در گروه هنر و تجربه اکران شد و حتی نسخه نمایش خانگی آن نیز عرضه شد، اما با این حال امیدوارم کتاب فیلمنامه مجوز بگیرد و ما بتوانیم همراه با اکران عمومی، کتاب را نیز در بازار داشته باشیم.
وی در خاتمه با اشاره به برنامههایی که برای اکران این فیلم درنظر گرفته شد، گفت: قصد داریم بخشی از عواید فروش این فیلم را برای کسانی بگذاریم که با مشکلی شبیه به شخصیت فرهاد در فیلم مواجه شدند و از کار بیکار میشوند و همچنین در طی یک مراسم خاص، از اولین کارگردان زن ایرانی تقدیر خواهیم کرد.
براساس این گزارش،همچنین لیلا زارع هم در این نشست در صحبتهایی بسیار کوتاه گفت: فیلمنامه خوب و شخصیت نیکی کریمی دلیل اصلی حضورم در فیلم شیفت شب بود و کریمی کمک بسیاری کرد تا ما به یک تحلیل درست از نقش برسیم.
وی ادامه داد: تمام سکانسهای فیلم براساس فیلمنامه بازی شده و ما فقط سکانسها را تمرین میکردیم و بعد از تایید نیکی کریمی آن را اجرا میکردیم.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- «تا فردا» در جشنواره فیلم زوریخ تقدیر شد
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- نیکی کریمی «تا فردا» را از جشنواره اورشلیم خارج کرد
- نیکی کریمی، داور جشنواره ترایبکا شد
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار