
سینماسینما، نزهت بادی:
فرزاد مؤتمن در فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» میکوشد تا از طریق یک داستان پلیسی جنایی به ریشهیابی و آسیبشناسی یک معضل اجتماعی دست بزند. در واقع داستان اصلی پیرامون فشارها و محدودیتها و تنگنظریها و تعصبات جامعه نسبت به زنان جوان مطلقهای است که نمیخواهند مطابق الگوی تثبیتشده سنتی رفتار کنند و مدام مورد قضاوتهای منفی و بدبینانه قرار میگیرند اما قصه آنقدر هرز میرود و به هر جای نامربوطی سرک میکشد و وقت تلف میکند که ایده اصلی به حاشیه میرود و نمیتواند بسط و گسترش بیابد و عمیق و جدی شود و درنهایت فرصت واکاوی و تحلیل وضعیت نابسامان زنان مطلقه از دست میرود.
گفتوگوهای فرزاد مؤتمن نشان میدهد که شناخت خوبی از ژانرها دارد و اصول و مؤلفههای هر ژانر را بهدرستی میشناسد اما معلوم نیست چرا در فیلمش شاهد چنین داستان پلیسی جنایی ضعیف، خنثی و بیحس و حالی هستیم که هیچ هیجان و اشتیاقی برای دنبال کردن ماجرا در مخاطب برنمیانگیزاند و مسیری که در جهت حل معمای گم شدن سحر در پیش میگیرد، فاقد فرازوفرود و تنش و دلهره و غافلگیری است و ریتم کند و یکنواخت و ملالت باری دارد و در این حرکت داستان از آدمی به آدمی دیگر که قرار است بر اساس نوع رابطهاش با سحر تکههایی ناپیدا از شخصیت او را عیان کند، با جریان فکر شده و معنادار و منظمی روبرو نیستیم که وقایع و روابط پراکنده را به شکل محکم و دقیقی به هم وصل کند و درنهایت یک تصویر واقعی و ملموس از سحر بهعنوان یک زن جوان مطلقه که قربانی جامعه مردسالار و متعصب اطرافش میشود، ارائه دهد.
در تمام مدت آنچه از گفتهها و شنیدهها برمیآید، سحر را زیر سؤال میبرد و از او وجهه منفی و نامطلوبی میسازد و بعد در پایان یکدفعه ورق برمیگردد و فیلم با چند جمله ساده و کوتاه دوست و خواهر سحر دست به تبرئه و توجیه و تطهیر او میزند و همه اشتباهاتش را به جامعه بیرحم و خشن اطرافش ارجاع میدهد. در حالی که غیبت شخصیت و گمانهزنیهای دیگران درباره اینکه چه بلایی سرش آمده است، مجال خوبی برای کنکاش پیرامون خواستهها، امیال، نیازها و مشکلات دختران جوان است اما فیلم از ساختار معماییاش در جهت تحلیل وضعیت پیچیده زنان در اجتماع بهرهای نمیبرد و موفق نمیشود قصه فرعی دخترک کشته شده را به داستان اصلی گم شدن سحر پیوند بزند و از آن جنازه بینامونشان کالبدی برای یک آدم غایب بسازد و با تأکید بر سرنوشت مشترک هر دو نشان دهد آن شخصیت خارج از قاب که فقط نام او را میشنویم، میتواند ما به ازای همه دخترانی باشد که به خاطر بیاعتنایی و بیمهری جامعه تباه میشوند و آن دخترک بیپناهی که در آغاز فیلم از همه کمک میخواهد و کسی به او اهمیت نمیدهد، انگار سحر است که در آخرین صحنه فیلم در تاریکی گم میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن : منظورِ آقایان آن ابتذالی است که معنایش جز ناسزا نیست
- «داش آکل» به پرده سینماها آمد/ «هزارپا» همچنان پیشتاز است
- فرزاد مؤتمن : بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما باید به طور کلی منهدم شوند!
- مؤتمن: بیش از ظرفیت سینماها فیلم تولید میکنیم
- فرزاد موتمن در راه رکوردداری فیلم های بلاتکلیف
- احتمال اکران فیلم فرزاد موتمن در بهار ۹۷
- گلایه تهیهکننده «آخرین بار کی سحر را دیدی» از اکران نشدن فیلمش
- نوشته فرزاد مؤتمن درباره فیلم خوب و جایزه اسکار اصغر فرهادی
- گفتوگو با فرزاد مؤتمن: کاملاً اتفاقی و غیرقطعی!
- آیا سینماها در نیمه دوم سال هم خوب میفروشند؟/ جاماندههای اکران و امیدهای گیشه
- حکم خانه سینما در پی شکایت فریبرز عربنیا
- گفت و گو با فرزاد موتمن درباره فیلم جدیدش که در جشنواره رونمایی میشود / جستجو در احوالات سحر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





