معتبرترین جشنواره سینمایی جهان در دوراهی توافق با کمپانی نتفلیکس و یا از دست دادن مهمترین فیلمهای روز جهان از جمله ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» قرار گرفته است.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، پس از کسب سه جایزه اسکار برای فیلم «روما» به کارگردانی «آلفونسو کوارون»، فشارها بر جشنواره کن دو چندان شده است، چرا که این جشنواره کن بود که سال گذشته با به توافق نرسیدن با کمپانی نتفلیکس (بزرگترین پلتفرم پخش آنلاین فیلم و سریال در جهان) فرصت اولین نمایش جهانی «روما» را به جشنواره رقیب یعنی ونیز داد و این فیلم با کسب جایزه شیر طلا توانست در ادامه فصل جوایز سینمایی درخشانی را برای خود رقم بزند.
«تیری فرمو» دبیر جشنواره کن که خود را آماده برگزاری هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی در چند ماه آینده میکند حالا باید در فکر راهی برای تعامل با کمپانی نتفلیکس باشد و از سوی دیگر مراقب خشم سینمادارن اروپایی از سیاستهای کمپانی آمریکایی نتفلیکس باشد.
کمپانی آمریکایی نتفلیکس که کار خود را با ساخت سریالهای پرطرفدار از جمله «خانه پوشالی» و «برکینگ بد» آغاز کرد حالا به یک غول بزرگ سینمایی نیز تبدیل شده و حق پخش بسیاری از مهمترین آثار روز سینمای جهان را در اختیار میگیرد. از مشکل اینجاست که طبق سیاستهای «نتفلیکس»، فیلمهای این کمپانی یا تنها به صورت آنلاین (بدون اکران در سینماها) عرضه میشوند و یا باید به طور همزمان در سینماها و و بسایت این شبکه در اختیار مخاطبان قرار گیرند و این سیاست مورد پذیرش برخی از جشنوارههای سینمایی از جمله کن نبوده است.
در حالی که مجادله سال گذشته کن و نتفلیکس بر سر فیلم «روما» بود، امسال تمام توجهات به «مرد ایرلندی» ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» معطوف شده است. این فیلم که پخش آن در اختیار نتفلیکس است با بازی چهرههای مطرحی چون «رابرت دنیرو»، «آل پاچینو» و و «جو پچی» به پشت پرده قتل مرموز «جیمی هوفا» رئیس اتحادیه کارگران آمریکا میپردازد. «اسکورسیزی» که در سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسی» برنده نخل طلا شده است، بدون شک با حضورش در کن ۲۰۱۹ میتواند اعتبار و توجهی خاص به این جشنواره بیفزاید و فرش قرمز کن را با «دنیرو» و «پاچینو» جذابتر از همیشه کند.
ظاهر «تیری فرمو» با کمپانی نتفلیکس به توافقاتی دست یافته که بر اساس آن هر یک محصولات نتفلیکس به شرطی در بخش رقابتی جشنواره کن پذیرفته میشوند که در صورت کسب نخل طلا، اکران سینمایی (حداقل در فرانسه) داشته باشند.
«کارلو برناچی» رئیس اتحادیه ملی سینمادارن ایتالیا که از مخالفان جدی نمایش فیلم «روما» در جشنواره ونیز بود از ایده “اکران در صورت کسب جایزه” حمایت کرده است اما ابزار امیدواری کرده که تمام جشنوارههای طراز اولین اروپایی (کن، ونیز و برلین و…) در کنار تهیهکنندگان، پخشکنندگان و سینماداران اروپایی باید سیاستی مشترک در مقابل کمپانی نتفلیکس داشته باشند.
«دیتر کاسلیک» دبیر باسابقه جشنواره فیلم برلین که آخرین سال حضورش را در برلیناله تجربه کرد نیز پس از انتخاب فیلم «الیسا و مارسلا» از محصولات نتفلیکس در بخش رقابتی برلین و مورد انتقاد قرار گرفتن، در صحبتهایی عنوان کرد کن، ونیز و برلین باید قوانینی مشترک برای نمایش فیلمهای نتفلیکس تدوین کنند.
هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ می (۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد) در کشور فرانسه برگزار میشود و امسال «الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان برنده اسکار مکزیکی ریاست هیأت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- انتشار نخستین تصویر از «پیکی بلایندرز»
- نامزدهای آکادمی فیلم بریتانیا معرفی شدند/ پیشتازی «جوکر»
- «راز جنایت» پرمخاطبترین محصول سال نتفلیکس شد
- «متری شیش و نیم» در بین ده فیلم برتر ۲۰۱۹ از نگاه کارگردان کلمبیایی
- فیلم پیمان معادی در بین فیلمهای واجد شرایط برای حضور در اسکار
- اعلام آمار تماشاگران مرد ایرلندی/ اسکورسیزی راضی از استقبال تماشاگران
- جاماندههای بزرگ نامزدهای گلدن گلوب کدام چهره ها و آثار هستند؟
- نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۰ معرفی شدند
- «مرد ایرلندی» رکورددار نامزدی در جوایز انتخاب منتقدان
- هیات بازبینی فیلم آمریکا برترینهای سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد
- «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی به جشنواره لومیر فرانسه میرود
- پایان جشنواره فیلم توکیو با «مرد ایرلندی» اسکورسیزی
- تاریخ اکران فیلم جدید اسکورسیزی مشخص شد
- فیلم سینمایی «برکینگ بد» در پاییز به نمایش در می آید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





