معتبرترین جشنواره سینمایی جهان در دوراهی توافق با کمپانی نتفلیکس و یا از دست دادن مهمترین فیلمهای روز جهان از جمله ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» قرار گرفته است.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، پس از کسب سه جایزه اسکار برای فیلم «روما» به کارگردانی «آلفونسو کوارون»، فشارها بر جشنواره کن دو چندان شده است، چرا که این جشنواره کن بود که سال گذشته با به توافق نرسیدن با کمپانی نتفلیکس (بزرگترین پلتفرم پخش آنلاین فیلم و سریال در جهان) فرصت اولین نمایش جهانی «روما» را به جشنواره رقیب یعنی ونیز داد و این فیلم با کسب جایزه شیر طلا توانست در ادامه فصل جوایز سینمایی درخشانی را برای خود رقم بزند.
«تیری فرمو» دبیر جشنواره کن که خود را آماده برگزاری هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی در چند ماه آینده میکند حالا باید در فکر راهی برای تعامل با کمپانی نتفلیکس باشد و از سوی دیگر مراقب خشم سینمادارن اروپایی از سیاستهای کمپانی آمریکایی نتفلیکس باشد.
کمپانی آمریکایی نتفلیکس که کار خود را با ساخت سریالهای پرطرفدار از جمله «خانه پوشالی» و «برکینگ بد» آغاز کرد حالا به یک غول بزرگ سینمایی نیز تبدیل شده و حق پخش بسیاری از مهمترین آثار روز سینمای جهان را در اختیار میگیرد. از مشکل اینجاست که طبق سیاستهای «نتفلیکس»، فیلمهای این کمپانی یا تنها به صورت آنلاین (بدون اکران در سینماها) عرضه میشوند و یا باید به طور همزمان در سینماها و و بسایت این شبکه در اختیار مخاطبان قرار گیرند و این سیاست مورد پذیرش برخی از جشنوارههای سینمایی از جمله کن نبوده است.
در حالی که مجادله سال گذشته کن و نتفلیکس بر سر فیلم «روما» بود، امسال تمام توجهات به «مرد ایرلندی» ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» معطوف شده است. این فیلم که پخش آن در اختیار نتفلیکس است با بازی چهرههای مطرحی چون «رابرت دنیرو»، «آل پاچینو» و و «جو پچی» به پشت پرده قتل مرموز «جیمی هوفا» رئیس اتحادیه کارگران آمریکا میپردازد. «اسکورسیزی» که در سال ۱۹۷۶ با فیلم «راننده تاکسی» برنده نخل طلا شده است، بدون شک با حضورش در کن ۲۰۱۹ میتواند اعتبار و توجهی خاص به این جشنواره بیفزاید و فرش قرمز کن را با «دنیرو» و «پاچینو» جذابتر از همیشه کند.
ظاهر «تیری فرمو» با کمپانی نتفلیکس به توافقاتی دست یافته که بر اساس آن هر یک محصولات نتفلیکس به شرطی در بخش رقابتی جشنواره کن پذیرفته میشوند که در صورت کسب نخل طلا، اکران سینمایی (حداقل در فرانسه) داشته باشند.
«کارلو برناچی» رئیس اتحادیه ملی سینمادارن ایتالیا که از مخالفان جدی نمایش فیلم «روما» در جشنواره ونیز بود از ایده “اکران در صورت کسب جایزه” حمایت کرده است اما ابزار امیدواری کرده که تمام جشنوارههای طراز اولین اروپایی (کن، ونیز و برلین و…) در کنار تهیهکنندگان، پخشکنندگان و سینماداران اروپایی باید سیاستی مشترک در مقابل کمپانی نتفلیکس داشته باشند.
«دیتر کاسلیک» دبیر باسابقه جشنواره فیلم برلین که آخرین سال حضورش را در برلیناله تجربه کرد نیز پس از انتخاب فیلم «الیسا و مارسلا» از محصولات نتفلیکس در بخش رقابتی برلین و مورد انتقاد قرار گرفتن، در صحبتهایی عنوان کرد کن، ونیز و برلین باید قوانینی مشترک برای نمایش فیلمهای نتفلیکس تدوین کنند.
هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ می (۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد) در کشور فرانسه برگزار میشود و امسال «الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان برنده اسکار مکزیکی ریاست هیأت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- انتشار نخستین تصویر از «پیکی بلایندرز»
- نامزدهای آکادمی فیلم بریتانیا معرفی شدند/ پیشتازی «جوکر»
- «راز جنایت» پرمخاطبترین محصول سال نتفلیکس شد
- «متری شیش و نیم» در بین ده فیلم برتر ۲۰۱۹ از نگاه کارگردان کلمبیایی
- فیلم پیمان معادی در بین فیلمهای واجد شرایط برای حضور در اسکار
- اعلام آمار تماشاگران مرد ایرلندی/ اسکورسیزی راضی از استقبال تماشاگران
- جاماندههای بزرگ نامزدهای گلدن گلوب کدام چهره ها و آثار هستند؟
- نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۰ معرفی شدند
- «مرد ایرلندی» رکورددار نامزدی در جوایز انتخاب منتقدان
- هیات بازبینی فیلم آمریکا برترینهای سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد
- «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی به جشنواره لومیر فرانسه میرود
- پایان جشنواره فیلم توکیو با «مرد ایرلندی» اسکورسیزی
- تاریخ اکران فیلم جدید اسکورسیزی مشخص شد
- فیلم سینمایی «برکینگ بد» در پاییز به نمایش در می آید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟