یکی او را تنها در کسوت یک زن خانه دار محترم می شمارد، دیگری حاضر است تا آنجا که می تواند او را تحقیر کند (کلامی، روحی و جسمی) یا کسی چون گرگی در لباس میش، خود را به او نزدیک می کند تا از این طریق به مقاصد بیمارگون خویش برسد.
زنان در جامعه ما همیشه در معرض انواع تعرضات بوده اند. آن هنگام که خدمات، نیرو ها و اندیشه های خلاقانه اش در مقایسه با یک جنس مذکر هیچ شمرده می شود، به او تعرض شده است. وقتی در خیل همکاران و همکلاسی ها و همفکرهای خود، به بهانه زن بودن تعریف از چهره و وجنات ظاهری اش جایگزین نقد و تحلیل افکار، آرا و دستاوردهایش می شود، به او تعرض شده است. وقتی برای او تصمیم می گیرند که در زندگی چگونه باشد به او تعرض شده است.
این روزها که انتشار بیانیه ۳۰۰ سینماگر زن در خصوص آزار و تعرضات در جامعه سینمایی خبرساز و به دنبالش متاسفانه منجر به واکنش و جوابیه ای منفعلانه از سوی خانه سینما شد، بد نیست به این بیانیه نگاهی عمیق تر و وسیع تر داشته باشیم.
به زعم نگارنده، اگر از عنوان «۳۰۰ سینماگر زن»، مصدر سینماگر بودن را حذف کنیم، آنگاه با ۳۰۰ زن روبرو هستیم که می توانند مشتی نمونه خروار از همه زنان این جامعه باشند که تصمیم گرفتند در جامعه حضور مثبت، فعال و تاثیرگذاری داشته باشند اما در طول سالیان در همین جامعه ای که زنانش در فکر رشد و ارتقایش بودند، با نهایت بی رحمی با آنان رفتار کرده و در دوره های مختلف سعی داشته زنان را به کنج رینگ بکشاند و در مظان اتهام شان قرار دهد. مواردی به اندازه انگشتان دست را می توان یافت که جامعه (متشکل از مردان و زنان سالم از منظر آگاهی و اندیشه درست) در پشت یک زن ایستاده و از او در مسیرش حمایت کرده باشد یا اگر جایی خطری متوجه او می شده یا فردی یا کسانی سعی به تعرض به حقوق اولیه انسانی او را داشته اند، دورش را گرفته تا مبادا آسیبی به او برسد.
نه تنها این ۳۰۰ زن، بلکه تمام زنان در جایگاه های مختلف اعم از دانشجو، معلم (استاد)، پژوهشگر، خانه دار، کارمندان ادارات دولتی و خصوصی، یک عابر پیاده، یک ارباب رجوع وقتی خود را به سازمانی می رساند تا گره ای از زندگی اش بگشاید، قاضی، طلبه، هنرمند و… بسیاری مشاغل و کسوت های دیگر باید پشت این بیانیه و بیانیه هایی از این جنس بایستند تا این حرکت در تمام لایه ها و ابعاد جامعه گسترش پیدا کند و تمام قصه ها و رازهای مگویی که از ترس بایکوت شدن، قربانی یا متهم شدن در سینه زنان این سرزمین دفن شده بر دهان ها و زبان ها جاری شود. تا به هر روی فردی (در جایگاه قدرت جسمی یا موقعیت اجتماعی) که این فرد می تواند چه زن باشد و چه مرد، به خود اجازه تعرض به حقوق فرد دیگر (اعم از زن و مرد) را ندهد.
امروز که پس از انتشار این بیانیه، مجلس خواهان طرح لایحه صیانت از زنان و حفظ امنیت آنان در برابر خشونت در صحن خود است، باید نگاهش را به کل جامعه زنان بسط دهد و هیچ اما و اگری برای هیچ فردی در هیچ جایگاهی با هیچ قدرت مالی و اجتماعی قائل نشود. چه بسیار زنانی که به دلیل دیده نشدن و عدم حمایت های مناسب در لایه های پنهان جامعه زیر بار انواع تعرضات گوناگون له می شوند و هیچ دادرسی ندارند.
امروز نمایندگان محترم مجلس، شایسته است از این بیانیه حسن استفاده را کرده و دست تمامی آنانی که سعی دارند عفت عمومی جامعه را خدشه دار کنند و از آن محیطی ناامن برای زنان بسازند تا ایشان را از ترس به درون خانه ها و انتخاب های ناصحیح و نادرست بکشانند، کوتاه کنند. چراکه تنها از این طریق است که می توان امید داشت آینده فرزندان مان روشن باشد و دخترها و پسرهای مان در کنار هم به شیوه ای انسانی و اخلاقی در مسیر رشد و تعالی این کشور قدم بردارند. در غیر این صورت در پشت بسیاری از درهای بسته این جامعه ظلم های بی شماری در حق شهروندان این جامعه (چه زن و چه مرد) خواهد شد و کسی خود را مسوول و پاسخگوی آن نمی داند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم






