کیانوش عیاری گفت: من درکی از سیگار ندارم و سیگار را حماقت بشر میدانم اما معتقدم وقتی به صورت پنهان درباره موضوعی مثل سیگار و مضرات استعمالش حرف میزنی، در جامعه بیتأثیر نخواهد بود و بین هنرمند و مسئول و رسانه، آن که از دریچه نصیحت و هشدار و تهدید وارد نشود، میتواند موفقتر عمل کند.
به گزارش سینماسینما، کارگردان «بودن یا نبودن» درباره تأثیر رسانه در مسیر فرهنگسازی در ابعاد کلان جامعه گفت: در اصل رسانهای مثل تلویزیون یا سینما باید چنین کاری بکند. بدترین تصور این است که تو بخواهی پیامی را مستقیم یا به صورت نصیحت به خورد مخاطب بدهی. شک نکنید مخاطب چنین حرفی را برنمیتابد یا پس میزند و این بدترین شکل استفاده از یک رسانه نیرومند است. حتی ممکن است نتیجه عکس بدهد و باعث تعارض هم بشود.
این کارگردان سینما و تلویزیون که در آثار مختلفاش به وجوه سلامت در جامعه پرداخته، ادامه داد: با استفاده از عناصر گل درشت نمیشود کسی را از یک کار منع یا نسبت به کاری دیگر تشویق کرد. وقتی به صورت پنهان درباره موضوعی مثل سیگار و مضرات استعمالش حرف میزنی بیتأثیر نخواهد بود. من درکی از سیگار ندارم و سیگار را حماقت بشر میدانم. در سریال «روزگار قریب» دانشجوها از دکتر میخواهند تا چیزی به آنها یاد بدهد و او به همان حالت طنازانه خودش از ضرر سیگار حرف میزند. در مجموعه «هزاران چشم» یک قسمت با عنوان «سیگار لعنتی» نمایش داده شد. من بازهم بهصورت مستقیم چیزی را نگفتم. قرار بود تعارضی در حرفه کاراکتر اصلی رخ بدهد و من در زیر متنش به دغدغه شخصیام یعنی عناد با سیگار پرداختم. شاید باورتان نشود هدف من ترسیم مضرات سیگار بود اما میدانستم اگر مستقیم سراغش بروم هرگز به خواستهام نخواهم رسید. به نیت نصیحت کردن مردم سراغش نرفتم. فکر نمیکردم با این یک قسمت قرار است بر جمعیت میلیونی سیگاریها تأثیر عمیق بگذارم. وقتی قرار است یک موضوعی فرهنگسازی شود، بین هنرمند و مسئول و رسانه، آن که از دریچه نصیحت و هشدار و تهدید وارد نشده، میتواند موفقتر عمل کند چرا که برخورد قهری یا جریمه جوابگو نیست و چه بسا نتیجه عکس بدهد.
خالق «شبح کژدم» و «بودن یا نبودن» اظهار داشت: برای فرهنگسازی باید زمینه سازی بشود. زمینه هم باید بهگونهای باشد که تو خواه ناخواه در مسیر درست رشد کنی. نمیتوانی به کسی بگویی اگر این مسیر را بروی رستگار میشوی و اگر به فلان مسیر بروی تباهی منتظرت است. شما وقتی میخواهید بچه را بخوابانید، تشک مناسب و جای خواب خوبی برایش انتخاب میکنید. غذایی که به او میدهید قطعا غذای سبک و سلامتی است. فضای ساکت و خلوتی برایش ایجاد میکنید. نمیگذارید نور زیاد اذیتش کند. همچنین او را در جهت میدان مغناطیسی زمین میخوابانید تا خواب آرامی داشته باشد. حالا اگر صبح این آیتمها را ردیف کنیم و به اصطلاح سر بچهمان منت بگذاریم که تو اگر خوب خوابی داری، دلیلش تدبیر و مدیریت من بود، خواه ناخواه بهجای حس سپاسگزاری، در او حس بدی شکل میگیرد. زمینهسازی، کار یک روز و دو روز نیست و صبر و حوصله بالا میخواهد. در کنار زمینهسازی، اعتمادسازی قرار میگیرد و نباید اجازه داد تا اعتمادها مخدوش شود. وقتی میبینیم شعاری گفته میشود اما در حد شعار میماند، اعتماد نسبت به مسئول از دست میرود و وقتی ارتباط کمرنگ شد، نمیتوان انتظار داشت که مردم به حرفها توجه و اعتماد کنند.
عیاری گفت: در جوامع امروزی ما نباید بگذاریم که مشکل زایش کند و دردساز شود؛ بلکه باید زمینههای بروز را تشخیص و از همان ابتدا مسدود کنیم. مثلا در مواجهه با یک فرد خشمگین طبیعی است که شخص مقابل هم خشمگین شود و واکنش نشان دهد؛ حال اگر ما از قبل زمینه پرورش روحیه صبر و صبوری را ترویج داده باشیم این اتفاق اصلا شکل نمیگیرد و طرف مقابل در مواجهه با خشم، واکنش مابه ازا نشان نمیدهد. طبیعتا شخص خاطی هم خودش متوجه میشود که مسیر را درست انتخاب نکرده است. به این ترتیب او میفهمد که در جریان اشتباهی قرار گرفته است و کم کم باورهایش تغییر میکند.
سومین جشنواره فیلم سلامت شهریور امسال به دبیری دکتر محمد کیاسالار برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند