روز گذشته شورای عالی تهیه کنندگان با انتشار بیانیهای به تندی از حوزه هنری به دلیل تحریم فیلم «مادر قلب اتمی» انتقاد و اعلام کرد در مقابل ناهنجاری های فرهنگی این نهاد «آتش به اختیار» است. روزنامه کیهان در واکنش به این بیانیه، شورای عالی تهیه کنندگان را به حمایت گزینشی از فیلم های سینمایی متهم کرده و نوشته است که آنها برای باندبازی از بیانات رهبری هزینه کردهاند.
پس از انتشار بیانیه روز گذشته شورای عالی تهیه کنندگان در مورد تحریم «مادر قلب اتمی» از سوی سینماهای حوزه هنری، روزنامه کیهان در شماره امروز خود به انتقاد از این صنف سینمایی پرداخته و نوشته است:« شورای عالی تهیهکنندگان در واکنش به تحریم یک فیلم از سوی حوزه هنری بیانیه صادر کرده است. این درحالی است که فیلم مذکور، فاقد حداقل ارزشهای تکنیکی و هنری است (محتوایی بماند) و اساساً چگونگی صدور مجوز برای تولید آن از سوی سازمان سینمایی محل سوال است!»
این روزنامه در ادامه شورای عالی تهیه کنندگان را به حمایت گزینشی از فیلم های سینمایی متهم می کند: «شورای عالی تهیهکنندگان سینما معمولا در مواجهه با ظلم و اجحاف به فیلمها سکوت میکند. به طور مثال در برابر نمایش انیمیشن «نبرد خلیجفارس ۲» که تنها در دو سه سالن و آن هم به صورت تک سانس به نمایش درآمد یا برخورد با «ویلاییها» هیچ بیانیهای صادر نکرد. اما همین شورای به اصطلاح صنفی، برای حمایت از فیلمی که به رغم ساختار زیر صفرش در تعداد قابل توجهی سینما اکران شده بیانیه صادر کرده است.»
روزنامه کیهان در حالی این صنف سینمایی را به حمایت گزینشی از فیلم های سینمایی متهم می کند که شورای عالی تهیه کنندگان پیش از این هم اعتراض خود را به شیوه های مختلف به اقدام جوزه هنری اعلام کرده است.
اما در بخشی از بیانیه روز گذشته شورای عالی تهیه کنندگان آمده بود که «شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران، که در برگیرنده تمام اصناف تهیه کنندگی سینماست، در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری که آحاد ملت را در قبال ناهنجاری های فرهنگی مکلف به «آتش به اختیار» فرمودهاند، اعتراض شدید خود را به این نهاد (حوزه هنری) اعلام میدارد.»
اما این روزنامه که در شماره ۲۱ خرداد ماه تعبیر رهبری در مورد «آتش به اختیار» بودن را به عنوان یکی از تیترهای اصلی خود انتخاب کرده بود، امروز به انتقاد از شورای عالی تهیه کنندگان پرداخته که چرا از این تعبیر در بیانیه روز گذشته خود در مورد تحریم فیلم های سینمایی توسط حوزه هنری استفاده کرده است: «نکته قابل توجه این است که شورای عالی تهیهکنندگان اقدام خود برای پشتیبانی غیرعادلانه از یک فیلم ضعیف را «آتش به اختیار» قلمداد کرده است و برای باندبازی، از بیانات رهبر معظم انقلاب هم هزینه کرده است!»
تعبیر «آتش به اختیار» در روزهای گذشته باعث شده شخصیتهای سیاسی و رسانهها از جناح های مختلف در مورد آن برداشت های گوناگونی را مطرح کنند.
آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند کیهان از مسعود کیمیایی
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- واکنش رضا کیانیان به درخواست کیهان برای ممنوع الکاری سینماگران
- پول درآوردن از خشم و ناامیدی!/انتقاد کیهان از جوکر
- انتقاد شدید کیهان از مدیران فارابی به خاطر انتخاب لیلی رشیدی به عنوان داور جشنواره کودک
- روایت کیهان از عزاداری گروهی از بازیگران برای گربه بزرگمهر حسینپور
- پاس گل مسیح علینژاد، زیرطاق کیهان؟/واکنش ایرنا به حاشیه سازی برای ستاره اسکندری
- انتقاد کیهان از سکوت سلبریتیها در برابر حماسه شکار پهپاد آمریکایی
- کیهان به نقل از نوش آفرین: می خواستند با برهنه کردن زنها مردان را به سینما بکشانند
- پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به ادعاهای کیهان
- پلمپ یک سینما در بجنورد توسط دادستانی به خاطر نمایش فیلم هنجار شکن
- ادعای کیهان: سینماگران مراسم تشییع سعید کنگرانی را بایکوت کردند
- کیهان بهجای صداوسیما پاسخ مخالفان سانسور را داد/ وقتی دستمزد کلان میگرفتید چرا ساکت بودید؟
- کیهان: اگر کار دست فردوسی پور باشد کشتی کچ زنان امریکایی را هم پخش می کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد