
کیوان کثیریان، یکی از منتقدان سینمای ایران و مدیر سینماتک خانه هنرمندان است.
به گزارش سینماسینما، او درباره سیاسی بودن اسکار و نادیده انگاشتن ارزشهای هنری فیلم «فروشنده» فرهادی به «فرهیختگان» گفت: «اینکه این جایزه سیاسی بوده است یا نه را باید از آنهایی که جایزه را دادند بپرسید. فیلم فروشنده اصغر فرهادی از جمله آثار شاخص امسال بود. اینکه برنده شدن آن در اسکار به یک اتفاق سیاسی در کشور آمریکا گره خورده، دراختیار فرهادی نبوده است. تنها وظیفه کارگردان این فیلم واکنش مناسب در شرایط مختلف بود. فرهادی که در تصمیمات دونالد ترامپ دخیل نبوده. او باید بهترین واکنشها را نشان میداد که این اتفاق هم افتاده است. در واقع، وقتی یک فیلم نامزد جایزه اسکار میشود یعنی مستحق گرفتن جایزه است. به ایران کاری ندارم اما در عرف جشنوارهها چنین معنایی وجود دارد. به هر حال وقتی یک فیلم باید میان چند نامزد اصلی به عنوان بهترین اثر انتخاب شود.»
سردبیر ماهنامه «هنر و تجربه» درباره تاثیر این جوایز بر سینمای ایران ادامه داد: «سینمای ایران مدتهای طولانی است که در دنیا دیده میشود و بسیار معتبر و شناخته شده است. وقتی سینمای ایران چنین جوایز مهمی را می گیرد، توجه بینالمللی را بار دیگر به سمت فرهنگ غنی کشورمان جلب میکند.
حاکمان آمریکا در حال حاضر میخواهند چهره خشنی از ایران نشان دهند. با درخشیدن در عرصههای فرهنگی میتوانیم این تفکر و نگاه را خنثی کنیم. اصغر فرهادی نمایندگان مناسبی هم برای دریافت جایزهاش معرفی کرد تا چهره علمی و پیشرو ایران را نیز به رخ بکشد. او بسیار هوشمندانه عمل کرد.»
منبع: فرهیختگان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





