فیلمنامه سینمایی «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد پس از چندین اصلاحیه بالاخره ۲۷ فروردین ماه امسال مجوز ساخت گرفت. کارگردان ۶۸ ساله نجف آبادی قرار بود این فیلم را در همان روزها و حداکثر اردیبهشت ماه کلید بزند اما ساخت آن تا به امروز به تعویق افتاده است. به سراغ او رفتیم و درباره دلایل تاخیر ساخت این فیلم و رد شدن چند باره فیلمنامه «تیغ و ترمه» صحبت کردیم. او در این گپ کوتاه با اشاره به موارد اصلاحیه فیلم از تغییر شرایط فیلمسازی این روزها نسبت به دهه ۷۰ سخن گفت و از صاحب سینما سالاری گلایه کرد؛ تهیه کننده هایی که به قول او پخش کننده هستند، سینما هم خریده اند و آنها هستند که تصمیم می گیرند چه کارگردانی فیلم بسازد و چه کارگردانی نه. آخرین فیلم پوراحمد «کفش هایم کو؟» (۱۳۹۴) با بازی رضا کیانیان بود. ماحصل گپ و گفت «ایران» با سازنده «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «قصه های مجید» و… را با حذف سوال در ادامه می خوانید.
«تیغ و ترمه» بالاخره کلید می خورد
مدام کتاب و تاریخ می خوانم، روانشناسی و رمان هم می خوانم. حدود سه چهار سال قبل کتاب «من کی از این چرخ فلک پیاده می شوم» نوشته گلرنگ رنجبر را خواندم. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم، بخصوص که متوجه شدم نویسنده اش ۲۴ سال سن دارد. یکسال با خودم کلنجار رفتم که فیلمنامه اش را بنویسم یا نه؛ بالاخره با نشر چشمه و آقای کیائیان قرارداد بستم و یک سال هم صرف نوشتن فیلمنامه شد. فیلمنامه چندین بار رد شد. بعد هم با شرایط و تعهد برای اعمال تغییرات در فیلمنامه، مجوز ساخت دادند. اصلاحیه ها به خاطر خشونت زیاد مادر قصه است که حتی به بچه اش هم خیانت می کند. مادرها معمولاً این کارها را نمی کنند اما این طور هم نیست که بگوییم مطلقاً چنین مادری نداریم در همه جای دنیا و در ایران و همین تهران هم نمونه هایش را داریم. یک دوره ای پیش تولید رها شد اما دوباره کار را شروع کرده ایم. امیدواریم از مهرماه کار کلید بخورد.
صاحبان سینما سالاری می کنند
در دهه ۶۰ و ۷۰ می توانستیم سالی یک فیلم بسازیم. تصمیم می گرفتیم و می ساختیم. الان شرایط عوض شده است. برای یک فیلمساز ۴، ۵ سال طول می کشد تا فیلم تازه اش را بسازد. دهه ۶۰ و ۷۰ شرایط خیلی فرق می کرد. دوره مدیریت انوار دوره دیگری بود، شرایط دیگری بود. کاملاً کارگردان سالاری بود. الان صاحبان سینما سالاری است. تهیه کننده ها، پخش کننده هم هستند، سینما هم خریده اند و تمام قدرت و پول دست آنهاست. آنها هستند که تصمیم می گیرند چه کسی فیلم بسازد و چه کسی نسازد. کی بازی کند و کی نکند. دیگر بازیگر سالاری هم نیست. البته تک و توک بازیگرانی هستند که پول های میلیاردی می گیرند اما اگر تهیه کننده ها تصمیم بگیرند که او را زمین بزنند راحت کنار می زنند اگرچه پول بیار که باشد این کار را نمی کنند مثلاً رضا عطاران را که زمین نمی زنند وقتی میلیاردها میلیارد فروش می کند، معلوم است نگهش می دارند.
وضعیت سینماگر و کشاورز و مردم با هم درست شود
بزرگترین مشکل سینمای ایران همان بزرگترین مشکل ایران است؛ نبود مدیریت و اینکه به نظر می رسد دست هایی بالاتر از مدیریت ظاهری که ما می بینیم، در کار ویرانی ایران است. تاکید می کنم مطمئن نیستم و این جور به نظر می رسد. من اصلاً شم سیاسی ندارم اما شم فیلمنامه نویسی دارم. فیلمنامه نویسی که نگاه می کنم اتفاقاتی که افتاده برنامه ریزی شده است برای اینکه ایران ویران شود. مگر می شود مشکل جدی بی آبی داشته باشیم ولی هیچ کاری نکنیم. مشکل دلار زندگی همه مردم بجز آقازاده ها را تحت تاثیر بگذارد اما هیچ کاری صورت نگیرد. همه چیز باید با هم درست شود، نمی شود گفت که اوضاع سینما و تئاتر خوب شود و وضع اقتصادی و بی آبی و مشکلات کشاورزی همین طور بماند. اگر تصمیم به درست شدن است همه چیز باید با هم درست شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





