سینماسینما، سمیه علپیور – جشنواره فیلم کن یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی است که مدیران ایرانی نیز فرصت حضور در آن را همواره برای معرفی آثار ایرانی قدر دانستهاند؛ اما امسال امیر اسفندیاری و علیرضا تابش راهی جشنواره کن نشدند تا نشانهای باشد از تغییرات پیش رو؛ دقیقا در نیمه برگزاری این جشنواره مدیر امور بینالملل فارابی تغییر کرد تا توجهها بیش از پیش به این تغییرات جلب شود.
به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از نخستین بخشهای مدیریتی سینما که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت، نقش مهمی در تراش دادن سینمای ایران داشته است، یکی از بازوهای تاثیرگذار این بنیاد بخش بینالملل آن بوده؛ ضلعی از بدنه مدیریتی سینمای ایران که در ایجاد ارتباط میان محصولات این سینما و جشنوارههای خارجی نقشی موثر داشت. بعدتر این تعریفها تغییر یافت و بخش بینالملل فارابی عهدهدار امور مختلف شد، اما در میان تمامی این تغییرات یک محور ثابت وجود داشت و آن محور مدیریت این مجموعه بود با حضور امیر اسفندیاری. حالا بعد از ۲۰ سال اسفندیاری بنا به حکمی که از سوی علیرضا تابش مدیرعامل فارابی صادر شده از مدیریت این مجموعه کنار رفته و رائد فریدزاده جایگزین او شده است. فریدزاده دقیقا در همان سنی جایگزین اسفندیاری شده که اسفندیاری مدیریت بخش بینالملل را برعهده گرفته بود. او که متولد ۱۳۵۷ است در ۴۰ سالگی یکی از بخشهای پراهمیت سینمای ایران را مدیریت خواهد کرد. در ادامه علاوه بر نگاهی به آنچه در دوران مدیریت اسفندیاری در بنیاد سینمایی فارابی گذشته، نگاهی به این تغییر و نتایج احتمالی آن برای سینما صورت میگیرد.
اسفندیاری چطور وارد بخش بینالمللی سینمای ایران شد؟
«شرکت دادن آثار سینمایی در جشنوارههای جهانی، بازارهای فیلم و سینما تکها به عنوان حمایت از فیلمسازان ایرانی و طرح فعال سینمای متحول شده پس از انقلاب، در مجامع جهانی.» این یکی از اهدافی است که برای بنیاد سینمایی فارابی تعریف شده و از جمله اموری است که برعهده بخش بینالملل این بنیاد گذاشته شده است.
زمانی که از یک سو بنیاد سینمایی فارابی ریشههای خود را در سینمای ایران محکم کرده بود و از سوی دیگر در سطح جهانی توجهها بیش از گذشته به محصولات این سینما جلب شده بود، امیر اسفندیاری در سال ۱۳۷۶ مسئولیت بخش بینالملل فارابی را برعهده گرفت.
اسفندیاری در ۲۰ سال گذشته با گنجاندن و تعریف بخش بینالملل در رویدادهای مختلف سینمایی زمینه آن را فراهم کرد که سینمای ایران فرصت تعامل بیشتر با سینماگران خارجی به دست بیاورد. او وقتی مدیر بخش بینالملل بنیاد شد که تحصیلات خود را در زمینه مدیریت بازرگانی از دانشگاه نورت ایسترن ماساچوست به پایان رسانده بود و پس از بازگشت به ایران در چند پروژه تولید مشترک ازجمله «باراکا» ساخته ران فریکس در سال ۱۳۷۱ فعالیت داشت. او چند سالی قبل از ۱۳۷۶، همکاری خود را با بنیاد سینمایی فارابی بهعنوان مدیر اجرایی دپارتمان تولید مشترک آغاز کرده بود.
دو سال قبل از حضور او در این جایگاه، یعنی در سال ۱۳۷۴ بخش بینالملل به جشنواره فیلم فجر افزوده شده بود و با حضور اسفندیاری این بخش به شکل رقابتی به کار خود ادامه داد.
یکی از مهمترین گامهایی که در دوران مدیریت او برداشته شد، شکلدهی بازار فیلم جشنواره فجر و همچنین بنا کردن چتر سینمای ایران در رویدادهای مختلف جهانی بود. هر دوی این برنامهها با هدف معرفی بهتر محصولات سینمای ایران به خریداران خارجی و امکان عرضه آثار ایرانی در سطح بینالملل صورت گرفته بود.
بعد از جدا شدن بخش بینالملل از بخش ملی جشنواره فجر، مسئولیت اسفندیاری نیز تغییر کرد و او در دورههای سیوچهارم، سیوپنجم و سیوششم جشنواره جهانی معاون بینالملل بود.
انتقادهایی چون رخوت مدیریت بخش بینالملل به دلیل نبود تغییراتی در آن طی سالهای گذشته، به عملکرد این مدیر وارد میشد و شاید در نتیجه این انتقادها بود که در دوران مدیریت جواد شمقدری در سازمان سینمایی و تعریف بخش بینالملل در چارت اداری این سازمان به نوعی مسئولیتهای اسفندیاری کمرنگ شد، نتیجه اما به هیچ عنوان چیزی نبود که منتقدان و خواستاران تغییر تصور میکردند. نبود تجربهای که اسفندیاری طی سالها مدیریت کسب کرده بود در مدیران تازه وارد موجب شده بود حتی هنگام حضور در جشنوارههای خارجی برگزارکنندگان این جشنوارهها و مهمانان ثابت این رویداد سینمایی از غرفه بنیاد سینمایی سراغ امیر اسفندیاری را بگیرند.
حالا بعد از ۲۰ سال مسئولیت متفاوتی برعهده اسفندیاری گذاشته شده است و او با حکمی از سوی محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی به عنوان یکی از اعضای حقیقی شورای عالی بینالملل سینمای ایران منصوب شد. حالا باید دید این شورا چه کارکردی برای سینمای ایران خواهد داشت و چه نقشی در معادلات بینالمللی سینمای ایران ایفا خواهد کرد.
مدیری که اقتصاد و فلسفه خوانده
با رفتن اسفندیاری از بنیاد سینمایی فارابی، حالا رائد فریدزاده جایگزین او شده است. در حکمی که از سوی علیرضا تابش امضا شده از فریدزاده خواسته شده این برنامهها را در دستور کار خود قرار دهد: «برنامهریزی برای تجدید سازمان و ساختار معاونت امور بینالملل، متناسب با مأموریتهای نوین بنیاد، تشکیل دبیرخانه شورای عالی بینالملل سینمای ایران، تدوین برنامه راهبردی بینالملل با هم فکری و همکاری صاحبنظران در بخش خصوصی و مدیران این حوزه، زمینهسازی و حمایت از تولیدات مشترک با اولویت بخشی به کشورهای دارای ارتباطات فرهنگی و تجاری راهبردی، تشکیل کارگروههای تخصصی در جهت عرضه و تجاری سازی محصولات سینمایی، توسعه روابط بینالملل در جشنوارههای داخلی و خارجی، حضور هدفمند در جشنوارههای منطقهای و جهانی به منظور یافتن بازارهای جدید و متنوع برای محصولات سینمایی، پایش و ارزیابی عملکرد بینالمللی سینمای ایران و ارائه گزارش به «شورای عالی بینالملل».» البته این امور چندان متفاوت از مسئولیتهای قبلی به نظر نمیرسد، غیر از بخشهای مربوط به شورای عالی بینالملل.
فریدزاده متولد ۱۳۵۷ در مشهد است و تحصیلات خود را در رشته اقتصاد نظری، ادبیات آلمانی، ادبیات تطبیقی و فلسفه در دانشگاههای تهران، وین و برلین پشت سر گذاشته و پس از اخذ دکتری در رشته ادبیات و فلسفه از دانشگاه فرای برلین و همکاری پژوهشی با موسسه تحقیقاتی مطالعات آسیایی آن دانشگاه، به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی به تدریس و پژوهش مشغول شده است. او با سابقه مدیریت مرکز چاپ و انتشارات و ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی و همچنین حضور در شورای صدور پروانه ساخت خراسان رضوی عهدهدار بخش بینالملل بنیاد سینمایی فارابی شده است.
به نظر میرسد در این وضعیت و با توجه به روزمه این مدیر باید فرصتی برای آشنایی او اولا با امور اجرایی و مدیریتی سینما و در ادامه معادلات بینالمللی سینمای ایران قائل شد تا بعد از مدتی و کسب تجربیاتی بتوان توقع کرد حضور این مدیر بتواند نقش و تاثیری در بخش بینالملل بنیاد سینمایی فارابی بگذارد.
لزوم تغییر مدیر در نیمه جشنواره کن چیست؟
پرسش مهمی که در مورد این تغییر مدیریت مطرح میشود آن است که آیا زمانبندی درستی برای این تغییر صورت گرفته؟ فرصت حضور در جشنواره فیلم کن و معرفی محصولات سینمای ایران و رایزنیهایی که میتواند در این جشنواره صورت بگیرد دقیقا یکی از اهدافی است که برای مدیر بخش بینالملل فارابی تعریف شده و حالا برخلاف این هدف تغییرات در فارابی به این روزها موکول شده است.
با توجه به این نوع برنامهریزی، امید میرود باقی برنامهها در مورد بخش بینالملل دقیقتر و با مطالعه بیشتر پیش برود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد