جلسه همفکری محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با تعدادی از سینماگران حوزه مستند برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دوشنبه ۵ اردیبهشت در مرکز گسترش، جلسهای با حضور محمد حمیدی مقدم مدیر عامل، حامد شکیبانیا معاون مستند، محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز، بابک بهداد و هادی آفریده مستندساز، امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره (حوزه هنری)، مهدی مطهر تهیهکننده، مدیر سابق «خانه مستند» و مرتضی پایهشناس مستندساز برگزار شد.
محمد حمیدی مقدم در آغاز این جلسه گفت: مرکز گسترش مصمم است این مسئولیت جدید را با تمام تلاش و با همکاری خانواده سینمای ایران و فیلمسازان به بهترین شکل به انجام برساند. برگزاری جلساتی از این دست با هنرمندان، اعضای صنوف و فیلمسازان در راستای هماندیشی برای تقویت و افزایش کیفیت اکرانهای سینمایی «هنر و تجربه» است.
مهدی مطهر تهیهکننده حوزه مستند با اشاره به لزوم تبلیغات برای دیده شدن فیلمهای «هنر و تجربه» گفت: از همه ظرفیتها برای دیده شدن فیلمها باید استفاده کرد، صدا و سیما یکی از بخشهایی است که باید با آن تعامل جدی داشت تا معرفی فیلمها به شکل مستمر و مداوم از تلویزیون رخ بدهد. برپایی باشگاه مخاطبان یکی از برنامههای جدیدی است که اشاره به آن شد، باشگاه مخاطبان میتواند هم مرور فیلمهای موفق دوره قبل را داشته باشد، هم فیلمهای تازه را اکران کند. قطعا، اعضای باشگاه از امتیازها و امکاناتی برخوردار خواهند شد.
امیر مهریزدان در بخش دیگری از این جلسه گفت: مسئله بودجه و هزینه برای تبلیغات باید جدی و اساسی پیگیری شود. ما در تجربیاتی که در حوزه اکران داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بودجه و توجه به هزینه تبلیغات حرفهای و کارآمد، در جذب مخاطب به شکل محسوس موثر است. گاهی اوقات باید برای تبلیغات یک فیلم، به اندازه بودجه تولید، هزینه کرد.
مرتضی پایهشناس به موضوع مخاطب در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: مخاطب سینمای مستند خاص است. این خاص بودن به معنای محدود بودن نیست. هر اثر مستند مخاطب ویژه خود را دارد. باید این امکان را فراهم کنیم که اطلاعات هر فیلم (متناسب با مخاطبش) به دست او برسد. اطلاع رسانی هدفمند، گروه مخاطبان هر فیلم را در مواجهه با آن قرار میدهد. موضوع دیگری که مهم است، استفاده از ظرفیتهای غیرسینمایی است. همکاری با مراکز فرهنگی، هنری، دانشگاهها و … میتواند طیف تازهای از مخاطبان و علاقهمندان سینمای مستند را درگیر نمایشهای «هنر و تجربه» کند.
حامد شکیبانیا گفت: مرکز گسترش و «هنر و تجربه» بخشی از امکانات تبلیغی را در اختیار فیلمسازان قرار میدهد، اما تجربه نشان داده همراهی تیم تولید یک فیلم در فضای اکران بسیار مهم است و به جذب مخاطب و دیده شدن فیلمها کمک میکند. فیلمسازان با پیشنهادهای جدید میتوانند زمینه تجربههای تازه در حوزه تبلیغات را فراهم کنند. «هنر و تجربه» در کنارشان خواهد بود که مسیر اکران آسانتر طی شود.
بابک بهداد گفت: اکرانهای سینمایی هنر و تجربه در دوره گذشته و طی هشت سال حاوی نکات مثبت و خوبی بود، اما پس از یک دوره هشت ساله لازم و ضروری است که علاوه بر حفظ نقاط قوت شرایط بهتری از قبل را رقم بزنیم. چرا که این تنها مسیر برای اکران و دیده شدن فیلمهای متفاوت، خاص و تجربی است.
هادی آفریده گفت: لازم نیست تعداد سالنها در تهران زیاد باشد. من فیلم «ایران سرای من است» را در اینترنت دیده بودم، اما وقتی فهمیدم بنیاد سینمایی فارابی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را توسط موسسه هنر و تجربه اکران کرده است، دوست داشتم فیلم را بار دیگر روی پرده سینما ببینم، اما هرچقدر که گشتم یک سانس مناسب برای دیدن فیلم نیافتم. چرا هنروتجربه باید در تهران چندین سالن داشته باشد اما سانسهای آن به گونهای شناور باشد که مردم نتوانند برای دیدن آثار برنامهریزی کنند؟ باید برای احیای «هنر و تجربه» یک سالن در تهران در نظر بگیریم، ممکن است که ابتدا، این تصمیم مخالفانی داشته باشد و بگویند که اکران را محدود کردهاید اما نتیجه آن نظم خواهد بود.
بهداد کارگردان «بهارستان خانه ملت» مطرح کرد: فیلمهایی که اخیرا در سینمای «هنر و تجربه» درحال اکران است، فیلمهای متوسطی هستند، پیشنهاد من این است که هیاتی متشکل از بهترینها گرد هم آیند تا فیلمهای با کیفیت بالاتر برای اکران انتخاب شوند. حتی شاید بشود برای گرم شدن تنور هنر و تجربه چند فیلم تجربی خارجی خوب را در ادامه به نمایش درآورد.
محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز در بخش دیگری از این جلسه گفت: تمرکز زمانی اکران از مسائل مهم در نمایشهای «هنر و تجربه» است، اینکه بیشتر فیلمها در یک دوره زمانی نسبتا طولانی و با برنامههای پراکنده اکران شوند اغلب انرژی فیلم و فیلمساز را میگیرد. در برنامه پیشنهادی، زمان پایه اکران برای همه فیلمها دو هفته و در سانسهای منظم و متعدد خواهد بود و در صورتیکه فیلم با استقبال مخاطب مواجه شود، اکران فیلم در سینما تمدید خواهد شد. همچنین امکان نمایشهای سینمایی فیلم پس از پایان دوره اکران، بر اساس سازوکاری که طراحی شده است تا یکسال به صورت موردی و به درخواست مخاطبان امکان پذیر خواهد بود.
نشستهای همفکری مدیر عامل مرکز گسترش، با هنرمندان، سینماگران و نمایندگان صنوف در هفتههای آتی ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- ساخت مستند زندگی نویسنده و مترجم سرشناس
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- جشنواره آلمانی به «پر» جایزه داد
- «مذهب امروز» به «ققنوس» جایزه ویژه داد
- ۲۳۱۴ مستند خارجی به «سینماحقیقت» رسید/ حضور ۱۲۳ کشور
- «پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش