قطبالدین صادقی با اشاره به ناچیز بودن بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر از تعطیلی تماشاخانه «شانو» به دلیل مشکلات اقتصادی و حمایت نکردن از حوزه تئاتر در شرایط بحران کرونا خبر داد.
قطبالدین صادقی کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر درباره وضعیت نامناسب بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر در سالهای گذشته و اولویتبندی نامناسبی که در میزان تخصیص بودجه وجود دارد گفت: نکته اساسی این است که تمام شعارهایی که در مملکت داده میشود، شعارهای فرهنگی است؛ فرهنگ اسلامی، فرهنگ هزاران ساله ایرانی، فرهنگ شرقی و … اما در عمل برای تحقق، توسعه و دفاع از این «فرهنگ» هیچ گامی برنمیدارند. متاسفانه دروغگویی اولین ایرادی است که در کشور ما در زمینه توجه به مسایل فرهنگی وجود دارد حتی متولیان امر که میگویند انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده اما در زمینه اختصاص بودجه به این حوزه کوتاهی میکنند.
وی ادامه داد: به یاد دارم زمانی بودجه فرهنگ ۸ دهم درصد از بودجه عمومی کشور را تشکیل میداد و حتی این بودجه به یک درصد هم نمیرسید که البته اینطور که میگویند الان این بودجه به ۱.۵ درصد رسیده است. از همین مقدار تنها ۱۶ درصد آن دست وزارت ارشاد را میگیرد و ۸۴ درصد دیگر صرف سازمانها و موسسات موازی میشود؛ این اتفاق فاجعهآمیز است. متاسفانه کسانی که این بودجه را مصوب میکنند به هیچکس پاسخگو نیستند و اینطور است که همه گلایهها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. این کار در نهایت بیانصافی است و این نوع تقسیمبندی و تخصیص بودجه اصلاً قابل دفاع نیست.
صادقی درباره سهم ناچیز تئاتر از این بودجه فرهنگی بیان کرد: مساله بعدی سهم بسیار ناچیز تئاتر از این بودجه است در حالی که با بحرانی هم که پیش آمده است باید بیشتر از گذشته برای جبران مشکلات هنرمندان بکوشند. این روزها همه هنرمندان دچار فقر و بی کاری و بیماری و بلاتکلیفی هستند. خود من تا چند روز آینده رسماً تماشاخانه «شانو» را تعطیل میکنم چون ۹ ماه است که حتی به اندازه یک ماه هم درآمد نداشتم. ماهی ۳۰ میلیون تومان باید اجاره ملک را بپردازم و تا امروز هرچه پسانداز داشتهام را برای کرایه سالن پرداختم و بعد از آن هم از دیگران قرض کردهام اما دیگر منبعی ندارم تا به اتکای آن از دیگران پول قرض بگیرم و تنها راهی که دارم تعطیلی تماشاخانه است.
وی افزود: به دنبال انباری میگردم که وسایل سالن را به آنجا انتقال دهم و اعلام کنم، اشتباه کردهام که اصلاً این سالن را باز کردم. متاسفانه از لحاظ روحی، فکری و عاطفی ویران شدهام و هیچ تمرکزی روی کارم ندارم.
این پژوهشگر و مدرس تئاتر یادآور شد: نمیگویم که وضعیت عرصههای دیگر در این شرایط مناسب است اما میدانم که وضعیت فرهنگ و هنر فاجعه است. متاسفانه دولت به اصطلاح خود را به تغافل زده است و اصلاً به فکر وضعیت فرهنگ و هنر نیست. هنرمندان ما از لحاظ اقتصادی و روانی نابود شدهاند و هیچکس هم جوابگو نیست.
کارگردان «سحوری» با اشاره به ناآشنا بودن کمیسیون فرهنگی مجلس به امور فرهنگی بیان کرد: متاسفانه هیچکدام از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دورههای مختلف آشنا به فرهنگ و هنر نبودهاند و حتی اگر یک فرد فرهنگی در این کمیسیون حضور داشت، میتوانست از فرهنگ مملکت دفاع کند اما متاسفانه هیچکدام نسبت مستقیم و حتی غیرمستقیم با عرصه فرهنگ ندارند. کسانی که از صد کیلومتری فرهنگ و هنر عبور نکردهاند، یک تئاتر یا فیلم ندیدهاند و حتی یک کتاب در این زمینه تالیف نکردهاند چگونه میتوانند تشخیص دهند نیازهای فرهنگ و هنر چیست.
صادقی در پایان درباره مشاوره دادن اهالی فرهنگ و هنر به کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما که نمیتوانیم به صورت شخصی به مجلس برویم و به کمیسیون فرهنگی مشاوره بدهیم. آنها باید از ما برای مشاوره و تعامل دعوت کنند چون این رابطه دوسویه است و باید توام با احترام و تعامل متقابل باشد اما آنها اصلاً ما را نمیبینند و من واقعاً متاسفم که این وضعیت در جریان است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت ادنا زینلیان برگزار شد/ رونمایی از کتاب «صحنه عشق من است»
- بزرگداشت قطبالدین صادقی در هجدهمین جشن سالگرد تاسیس کانون ادبی زمستان برگزار شد
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- قطبالدین صادقی: تماشاخانه «شانو» باید تخلیه شود/ درخواست ودیعه هفت برابری برای تمدید
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





