محمد رحمانیان در نشست رسانهای نمایش «اُلدْ سانگز؛ عشق روزهای کرونا» ضمن تشریح شرایط اجرای این نمایش از وجود برخی سنگاندازیها در برابر فعالیت هنرمندان تئاتر گلایه کرد.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای نمایش «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» که به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان از پنجشنبه ۲۷ شهریور ماه در فضای باز تالار وحدت به صحنه میرود صبح امروز ۲۵ شهریورماه با حضور کارگردان و تعدادی از بازیگران و عوامل نمایش در فضای باز هتل مشهد برگزار و به صورت آنلاین نیز پوشش داده شد.
رحمانیان در ابتدای نشست عنوان کرد: بعد از تعطیل شدن اجباری «روزهای رادیو» به دلیل بحران کرونا، ایده نوشتن نمایشنامه «عشق روزهای کرونا» برگرفته از نام رمان «عشق سالهای وبا» مارکز به ذهنم رسید. تمام تلاشم این بود که دین خودم را نسبت به اتفاقات این روزها ادا کنم. از ابتدا پیشنهادم برای اجرا در فضای باز بود و قرار است از پنجشنبه کار اجرا شود. پنجشنبه در ۲ نوبت اجرا داریم اما جمعه به دلیل تداخل زمانی با اجرای نمایش «علمدار» نمایش در یک نوبت اجرا میشود.
پنج اجرا داریم؛ امکان تمدید هست
وی ادامه داد: به دلیل برخی کارشکنیها و مشکلاتی که در دادن مجوز صورت گرفت، زمان را از دست دادیم و برخی از بازیگران نمایش مانند افشین هاشمی سر پروژههای دیگر هستند نمایش ۵ اجرا بیشتر ندارد اما اگر شرایط فراهم شود امکان تمدید اجرا ممکن است فراهم شود.
رحمانیان با اشاره به موضوع اپیزودهای نمایش توضیح داد: برخی حوادث و مناسبات زاییده زمان کرونا است و اگر زمان خودش اجرا نرود دیگر کاربرد ندارد. نزدیک به ۱۲ اپیزود برای کار نوشته شده اما تنها ۶ اپیزود که همگانیتر هستند و در شرایط پرتنشی که داریم امکان اجرایشان بیشتر وجود دارد، به صحنه میروند. اپیزود دوم نمایش برای خانم احترام برومند نوشته شده است و داستانی درباره خانم برومند و سپری کردن روزهای کرونایی در منزل دارد. این اجرا بین ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه طول میکشد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: من در نگارش این متن بر وجهه مستند بودن این داستانها مثل تعطیل شدن کار خیاط خانهها یا تعطیلی مترو و قطع برق تاکید زیادی دارم. در مورد این نمایش فکر نمیکردم نمایشی به این سادگی، این همه دچار مشکلات گوناگون ممیزی شود اما خوشبختانه تا امروز ۹۰ درصد مشکلات نمایش حل شده و ۱۰ درصد باقی هم دیگر ارتباطی به ما ندارد.
در ادامه حسن علیشیری ترانه سرای اثر درباره ترانههایی که برای این نمایش سروده شده است، عنوان کرد: این سومین کاری است که در کنار آقای رحمانیان حضور دارم. زمانی که درباره طرح این نمایش صحبت شد از ابتدا قرار بود این اثر در کنار آثاری مثل «ترانههای قدیمی» و «ترانههای محلی» قرار بگیرد و خود آقای رحمانیان هم نام الد سانگز را روی کار گذاشتند. ما ۶ قطعه قدیمی خارجی را انتخاب کردیم و رویشان شعر و ترانههای فارسی گذاشتیم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرند. تنظیم ترانهها را هم سردار سرمست انجام داده است. ابتدا قرار بود رضا یزدانی ترانهها را اجرا کند اما نتوانست در این شرایط در کار حضور داشته باشد اما امیدوارم این فرصت پیش بیاید که اثر به صورت کامل اجرا شود اما در اجرا متن ترانهها از طریق ویدئو پروجکشن نمایش داده میشود.
در ادامه علیشیری به معرفی ۶ قطعه مورد نظر پرداخت که سردار سرمست نیز با آکاردئون موسیقی ترانهها را مینواخت. محمد رحمانیان نیز بخشی از ترانه ابتدایی را که براساس ترانهای از لئونارد کوهن نوشته شده بود، خواند.
غزل شاکری: به دنبال حال بهتر هستیم
غزل شاکری نیز درباره همکاری با رحمانیان عنوان کرد: من اولین تجربه تئاترم در نمایش «روزهای آخر اسفند» با آقای رحمانیان بود. اطمینان بزرگی به من کردند و من با ایشان تئاتر را یاد گرفتم. آنقدر حجم مطالبی را که یاد گرفتم زیاد بود که یک شبه ره صدساله رفتم. به همین دلیل وقتی این پیشنهاد به من داده شد بسیار خوشحال شدم. آقای رحمانیان بی دلیل نقشی را به کسی پیشنهاد نمیدهند و در این روزهای کرونایی نیز هیچکدام حال خوبی نداریم و به دنبال شرایطی هستیم که حالمان بهتر شود به همین دلیل از پیشنهاد او برای بازی در نمایش استقبال کردم.
رحمانیان در پایان این نشست رسانهای با گلایه از مشکلاتی که در سالهای اخیر برای هنرمندان تئاتر به وجود آمده است، گفت: من واقعاً باید این اخطار و گوشزد را به عنوان یک هنرمند بدهم چون وظیفه خودم میدانم که درباره مشکلات هنرمندان صحبت کنم. چندسال اخیر سطح مطالبات هنرمندان از دستگاههایی که اتفاقات فرهنگی را رصد میکنند بسیار تقلیل پیدا کرده است و متاسفانه روز به روز وضعیت بدتر میشود. ما این تعداد هنرمند و کارگردان و نویسنده مانند حمید امجد، حسین کیانی و … را اتفاقی به دست نیاوردهایم اما الان داریم اتفاقی از دستشان میدهیم. تئاتر را در شرایطی قرار دادهاند که حرفی برای گفتن نداشته باشد و تبدیل به یک عنصر بی خاصیت شود که فقط برای سرگرمی است. همه باید کمک کنیم که این شرایط برداشته شود.
وی در پایان اضافه کرد: من برای اجرای این نمایش انواع ذلتها و بی حرمتیها را از مسئولان و مدیران دیدهام و خدا شاهد است که شما را نمیبخشم. امیدوارم به خاطر بیحرمتیهایی که به من و کل گروهم شده است خدا شما را ببخشد. ممکن است این حرفها باعث شود که این نمایش هم نتواند اجرا شود اما من باید اعتراضم را مطرح میکردم و مسئولیت همه حرفهایی هم که اینجا میزنم با خود من است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- اکران «روایت ناتمام سیما» از چهارشنبه/ رونمایی از پوستر
- برگزیدگان دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی معرفی شدند/ پیشنهادی برای ثبت سالروز تولد بهرام بیضایی به عنوان روز نمایشنامهنویسی ایران
- نامزدهای جایزه ادبیات نمایشی معرفی شدند
- معرفی نامزدهای بخش ترجمه جایزه ادبیات نمایشی ایران
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- کارگردان نمایش «چخوف/ ساد» مطرح کرد: اجازه اجرا در سالنهای دولتی را ندارم
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- محمد رحمانیان: ۲۰ سال است که نتوانستم پروانه ساخت «آدمکش» را بگیرم
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد