محمد رحمانیان در نشست رسانهای نمایش «اُلدْ سانگز؛ عشق روزهای کرونا» ضمن تشریح شرایط اجرای این نمایش از وجود برخی سنگاندازیها در برابر فعالیت هنرمندان تئاتر گلایه کرد.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای نمایش «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» که به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان از پنجشنبه ۲۷ شهریور ماه در فضای باز تالار وحدت به صحنه میرود صبح امروز ۲۵ شهریورماه با حضور کارگردان و تعدادی از بازیگران و عوامل نمایش در فضای باز هتل مشهد برگزار و به صورت آنلاین نیز پوشش داده شد.
رحمانیان در ابتدای نشست عنوان کرد: بعد از تعطیل شدن اجباری «روزهای رادیو» به دلیل بحران کرونا، ایده نوشتن نمایشنامه «عشق روزهای کرونا» برگرفته از نام رمان «عشق سالهای وبا» مارکز به ذهنم رسید. تمام تلاشم این بود که دین خودم را نسبت به اتفاقات این روزها ادا کنم. از ابتدا پیشنهادم برای اجرا در فضای باز بود و قرار است از پنجشنبه کار اجرا شود. پنجشنبه در ۲ نوبت اجرا داریم اما جمعه به دلیل تداخل زمانی با اجرای نمایش «علمدار» نمایش در یک نوبت اجرا میشود.
پنج اجرا داریم؛ امکان تمدید هست
وی ادامه داد: به دلیل برخی کارشکنیها و مشکلاتی که در دادن مجوز صورت گرفت، زمان را از دست دادیم و برخی از بازیگران نمایش مانند افشین هاشمی سر پروژههای دیگر هستند نمایش ۵ اجرا بیشتر ندارد اما اگر شرایط فراهم شود امکان تمدید اجرا ممکن است فراهم شود.
رحمانیان با اشاره به موضوع اپیزودهای نمایش توضیح داد: برخی حوادث و مناسبات زاییده زمان کرونا است و اگر زمان خودش اجرا نرود دیگر کاربرد ندارد. نزدیک به ۱۲ اپیزود برای کار نوشته شده اما تنها ۶ اپیزود که همگانیتر هستند و در شرایط پرتنشی که داریم امکان اجرایشان بیشتر وجود دارد، به صحنه میروند. اپیزود دوم نمایش برای خانم احترام برومند نوشته شده است و داستانی درباره خانم برومند و سپری کردن روزهای کرونایی در منزل دارد. این اجرا بین ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه طول میکشد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: من در نگارش این متن بر وجهه مستند بودن این داستانها مثل تعطیل شدن کار خیاط خانهها یا تعطیلی مترو و قطع برق تاکید زیادی دارم. در مورد این نمایش فکر نمیکردم نمایشی به این سادگی، این همه دچار مشکلات گوناگون ممیزی شود اما خوشبختانه تا امروز ۹۰ درصد مشکلات نمایش حل شده و ۱۰ درصد باقی هم دیگر ارتباطی به ما ندارد.
در ادامه حسن علیشیری ترانه سرای اثر درباره ترانههایی که برای این نمایش سروده شده است، عنوان کرد: این سومین کاری است که در کنار آقای رحمانیان حضور دارم. زمانی که درباره طرح این نمایش صحبت شد از ابتدا قرار بود این اثر در کنار آثاری مثل «ترانههای قدیمی» و «ترانههای محلی» قرار بگیرد و خود آقای رحمانیان هم نام الد سانگز را روی کار گذاشتند. ما ۶ قطعه قدیمی خارجی را انتخاب کردیم و رویشان شعر و ترانههای فارسی گذاشتیم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرند. تنظیم ترانهها را هم سردار سرمست انجام داده است. ابتدا قرار بود رضا یزدانی ترانهها را اجرا کند اما نتوانست در این شرایط در کار حضور داشته باشد اما امیدوارم این فرصت پیش بیاید که اثر به صورت کامل اجرا شود اما در اجرا متن ترانهها از طریق ویدئو پروجکشن نمایش داده میشود.
در ادامه علیشیری به معرفی ۶ قطعه مورد نظر پرداخت که سردار سرمست نیز با آکاردئون موسیقی ترانهها را مینواخت. محمد رحمانیان نیز بخشی از ترانه ابتدایی را که براساس ترانهای از لئونارد کوهن نوشته شده بود، خواند.
غزل شاکری: به دنبال حال بهتر هستیم
غزل شاکری نیز درباره همکاری با رحمانیان عنوان کرد: من اولین تجربه تئاترم در نمایش «روزهای آخر اسفند» با آقای رحمانیان بود. اطمینان بزرگی به من کردند و من با ایشان تئاتر را یاد گرفتم. آنقدر حجم مطالبی را که یاد گرفتم زیاد بود که یک شبه ره صدساله رفتم. به همین دلیل وقتی این پیشنهاد به من داده شد بسیار خوشحال شدم. آقای رحمانیان بی دلیل نقشی را به کسی پیشنهاد نمیدهند و در این روزهای کرونایی نیز هیچکدام حال خوبی نداریم و به دنبال شرایطی هستیم که حالمان بهتر شود به همین دلیل از پیشنهاد او برای بازی در نمایش استقبال کردم.
رحمانیان در پایان این نشست رسانهای با گلایه از مشکلاتی که در سالهای اخیر برای هنرمندان تئاتر به وجود آمده است، گفت: من واقعاً باید این اخطار و گوشزد را به عنوان یک هنرمند بدهم چون وظیفه خودم میدانم که درباره مشکلات هنرمندان صحبت کنم. چندسال اخیر سطح مطالبات هنرمندان از دستگاههایی که اتفاقات فرهنگی را رصد میکنند بسیار تقلیل پیدا کرده است و متاسفانه روز به روز وضعیت بدتر میشود. ما این تعداد هنرمند و کارگردان و نویسنده مانند حمید امجد، حسین کیانی و … را اتفاقی به دست نیاوردهایم اما الان داریم اتفاقی از دستشان میدهیم. تئاتر را در شرایطی قرار دادهاند که حرفی برای گفتن نداشته باشد و تبدیل به یک عنصر بی خاصیت شود که فقط برای سرگرمی است. همه باید کمک کنیم که این شرایط برداشته شود.
وی در پایان اضافه کرد: من برای اجرای این نمایش انواع ذلتها و بی حرمتیها را از مسئولان و مدیران دیدهام و خدا شاهد است که شما را نمیبخشم. امیدوارم به خاطر بیحرمتیهایی که به من و کل گروهم شده است خدا شما را ببخشد. ممکن است این حرفها باعث شود که این نمایش هم نتواند اجرا شود اما من باید اعتراضم را مطرح میکردم و مسئولیت همه حرفهایی هم که اینجا میزنم با خود من است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- اکران «روایت ناتمام سیما» از چهارشنبه/ رونمایی از پوستر
- برگزیدگان دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی معرفی شدند/ پیشنهادی برای ثبت سالروز تولد بهرام بیضایی به عنوان روز نمایشنامهنویسی ایران
- نامزدهای جایزه ادبیات نمایشی معرفی شدند
- معرفی نامزدهای بخش ترجمه جایزه ادبیات نمایشی ایران
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- کارگردان نمایش «چخوف/ ساد» مطرح کرد: اجازه اجرا در سالنهای دولتی را ندارم
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





