فیلم «گوزنها» به کارگردانی مسعود کیمیایی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، در سیصد و هفتاد و ششمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۲۳ مهر فیلم «گوزنها» به کارگردانی مسعود کیمیایی در تالار استاد ناصری به روی پرده رفت. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور امیر پوریا و کیوان کثیریان برگزار شد.
پوریا در ابتدای صحبتهایش گفت: آن چیزهایی که موجب تفاوت و تقابل برخی از فیلمها مانند «گوزنها» و «کندو» در دل موج نو سینمای ایران با سینمای فارسی میشد معمولا نادیده گرفته میشود و این سوال را پیش میآورد که پس تفاوت چنین فیلمهایی با فیلمفارسی چیست؟ به همین دلیل اصرار دارم که این فیلمها را از نوستالژی منها کنیم و بهعنوان یک فیلم با آنها مواجه شویم. این بدان معنا نیست که پس زمینه تاریخی فیلم و تاثیراتش را نادیده بگیریم. مثلا تعابیری از دل فیلم «گوزنها» که به بازیابی عزت نفس و لذت انتقامجویی از پدیدهای که خود را نسبت به آن محق میدانیم، در زیان و زیست ایرانی جاریاند. تا جاییکه برخی افراد حتی فیلم را ندیدهاند و این تعابیر را بهکار میبرند.
این منتقد سینمایی اضافه کرد: تثبیت این عناصر که به تاریخ تبدیل شدهاند امری متفاوت است از بسنده کردن به نوستالژی. مسعود کیمیایی خود در فیلم «گوزنها» با مشهور شدن مونولوگ بهمن مفید در «قیصر»شوخی میکند تا بگوید قصههای پابساطی چیز مهمی نیست و چرا مردم به این قسمت از فیلمها چسبیدهاند و فکر میکنند در آن حقانیت و ارزشی وجود دارد؟ اگر با مراتب تحلیلی و شناخت روایت و ساختار و همینطور بحثهای مضمونی و انسانی با فیلم مواجه شویم، خواهیم دید که نوستالژی نیز معنای جدیدی پیدا میکند؛ به معنای تثبیت بخشی از عناصری که در تاریخ سینمای ایران الگوساز شدهاند.
وی در پاسخ به سوال کثیریان درباره دلیل تاثیرگذار نبودن گذر زمان بر «گوزنها» گفت: وقتی یک فیلم به الگو تبدیل میشود چنین اتفاقی میافتد. مثلا پس از «قیصر» چندین فیلم مبتنی بر انتقام ساخته شد و این فیلم به یک الگو در سینمای ایران تبدیل شد. «قیصر»در لحظه شکلگیریاش بهطور کامل یک شخصیت است با تمام ویژگیهای منحصربهفرد. به این معنا، شخصیت با کلیات تیپیک همخوانی ندارد. در فیلمهای پس از «قیصر» الگوی انتقام تکرار نمیشود، فقط نوع سرکشی و عصیانگری قیصر تکرار میشود. حالا نوع شخصیت قیصروار خلق کردن شبیه به یک تیپ شده است و بعد از انقلاب نیز بازیگرانی را میبینیم که الگوی بازیشان شخصیت قیصر است. پس چیزی که زمانی بیهمتا بوده و بهعنوان شخصیت خلق شده است، بعد بهتدریج شبیه به یک تیپ میشود. من اینها را تیپهایی میدانم که در دل خود تاریخ سینما شکل گرفتهاند؛ نه تیپ به معنای شغلی در جایگاه اجتماعی و رفتاری آن میشناسیم. پس از تبدیل شدن به تیپ، گام بعدی میتواند تبدیل شدن به کلیشه باشد.
پوریا افزود: آنچه باعث عدم تاثیرگذاری زمان بر «گوزنها» میشود، اینست که اگر شرایط ساخت فیلم بازتر هم بود و کارگردان میتوانست میزان مبارزهگری کاراکتر «قدرت» را مطرح کند، «گوزنها» باز هم با همین رفتار اقتصادی و صرفهجویانه درباره آشکار کردن پسزمینه چریکی ساخته میشد. نباید آب به آسیاب سانسور بریزیم و بگوییم محدودیت خلاقیت میآورد، اما به نظر من صرفا آن محدودیت عامل این نوع نهانگری فیلم و تبدیل نشدنش به شعاری مشخص نیست.
این منتقد سینمایی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: این تصور اشتباه است که وقتی فیلمی کوچه و خیابان و آدمهای بیپول را نمایش میدهد، پس حتما باید کوپن دست آنها بدهیم تا فیلم واقعگرا شود. نمیتوان چنین چیزی را به دامنه قضاوت و ارزیابی حقانیت فیلم تبدیل کرد. فراموش نکنیم یکی از مهمترین فیلمهای اجتماعی که چهار سال پس از «دزد دوچرخه» توسط ویتوریو دسیکا ساخته شد، «معجزه در میلان» است که مطلقا به نئورئالیسم محدود نمیشود. در این فیلم آدمها پرواز میکنند. پس تخیل هم در سینمای اجتماعی وارد میشود و لازم نیست تمام عناصر فیلم با واقعیت محض همخوان باشد و از یک واقعیت قابل استناد گرفته شده باشد. سینمای اجتماعی میتواند مانند بخشهای کاملا تمثیلی «گوزنها» که جاهایی تحمیل شده به میزانسن به نظر میرسد، واقعگرای مطلق نباشند. کاملا واضح است که «گوزنها» در ستایش مطلق طبقه محروم و غمخواری با آن نیست، بلکه کاهلی آنها را نیز نشان میدهد.
وی درباره شخصیتهای «قیصر» و «سید» توضیح داد: «قیصر» الگو نداشت و آدمی بسیار کم حرفتر و عملگر بود. فیلم «قیصر» خیلی بیشتر به فردیت قیصر متکی است و به همین دلیل هم اسم قهرمان و اسم فیلم یکی است. اسم «گوزنها» اما نمیتواند قدرت یا سید یا «قدرت و سید» باشد، چون اساسا فیلمی نیست که آنقدرها به شخصیت این دو نفر متکی باشد و آنها را الگو قرار دهد. ویژگی کلیدی «گوزنها» ساختار مدرن آن است و در سینمای ایران فیلمی بدون قهرمان واحد، شخصیت اصلی و کنش اصلی نبوده و تا سالها پس از «گوزنها» هم نبود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- بهمناسبت سالمرگ بهمن مفید/ جاهل جاودانه سینمای ایران
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش