تاثیر روانی که توقیف فیلمها به دنبال دارد در پارهای از مواقع حتی از ضرر و زیان مالی آن هم بیشتر بوده است، مقولهای که ابوالحسن داودی کارگردان فیلم «زادبوم» با تلخی از آن یاد میکند و به «اعتماد» میگوید:«آسیبهای روانی ناشی از ۱۰ سال در محاق ماندن فیلم «زادبوم»(۸ سال توقیف و دو سال سنگاندازی حوزه هنری) هیچگاه از خاطرم محو نخواهد شد.» فیلم «زادبوم» از نظر کارگردانش از دو زاویه مورد ظلم واقع شد:«فیلم هم از جانب مدیران فرهنگی آن دوره مورد ظلم قرار گرفت و هم از ناحیه کسانی که خود دستاندرکار تولید فیلم بودند! به بیان دقیق سازمانی که مرا به سمت ساخت این فیلم هدایت کرده بود هم بعدا با تغییر مدیریت در صف اول سنگاندازی برای ممانعت از اکران فیلم قرار گرفتند! من این فیلم را بر اساس پیشنهاد اولیه یک ارگان فرهنگی چون دفتر سینمایی حوزه هنری ساختم. وقتی کار را شروع کردم، سرمایهگذاری صددرصدی این فیلم با حوزه هنری بود، بعد وقتی فیلم از جانب وزارت ارشاد توقیف شد از جانب مدیریت جدید حوزه هنری هم مورد ظلم قرار گرفت. یعنی با وجود اینکه سهم آنان را خریده بودم و نقدا پولش را پرداخت کرده بودم، وقتی قرار شد فیلم در سینماها اکران شود به کلی مانع از نمایش فیلم در سینماهای حوزه هنری شدند.» دردناک بودن این قضیه از جانب این فیلمساز آنجا بود که هیچکس هم به وی توضیحی نمیداد و هیچ دلیلی هم آورده نمیشد که موانع اکران این فیلم چیست؟«شگفتی اینکه با این همه سختی و فشاری که بر من فیلمساز تحمیل شد، فیلم بعد از ۸ سال توقیف بیدلیل به لحاظ ممیزی و سانسور هیچ مشکلی نداشت و اصلا مورد جرح و تعدیل قرار نگرفت و نسخه کامل آن بر پرده سینماها رفت!» داودی در ادامه تلقی خود را از موانعی که گاهی سر راه فیلمسازان قرار میگیرد اینگونه توضیح میدهد:«چنین موانعی بر اساس کجسلیقگی سر راه سینماگران قرار میگیرد، برای اینکه عمر سینماگر را نابود کنند و به لحاظ روحی آنها را تحت فشار قرار داده تا فیلمساز به زانو دربیاید که مطابق خواست آنها حرکت کند؛ اما همه میدانند من سینماگر شاید بندهایی از قانون را نپسندم اما وظیفه دارم تابع آن عمل کنم اما اینکه سالیان سال از جانب قدرتی که هیچ حرف منطقی ندارد مورد ظلم قرار بگیرم برای من سینماگر جز اذیت و آزار روحی چیزی به ارمغان نمیآورد. در هر شغلی پیش میآید که محصول بعد از ساخت مطابق سلیقه مدیران و یا صاحبان قدرت از کار درنمیآید اما اینکه به فیلمساز فشار روحی وارد کنی و به تخریب روانی او دامن بزنی، قابل پذیرش نیست و تحملناپذیر است و به نظر من مسوولیت شرعی آن به مراتب بالاتر است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالحسن داودی در گفتوگو با سینماسینما/ «هزارپا» در جشنواره فجر حضور نخواهد داشت/ به شدت ناامید شدهام
- اعلام تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده/ تعطیلی پنج روزه سینماها از امشب
- نگاهی به «زادبوم»/ جسارتِ ستایش برانگیز
- نگاهی به زادبوم / دغدغه محیط زیستی یا پز روشنفکری و اپوزیسیون!
- فیلمی که جایزه نگاه ملی را گرفته ، رسما ازسوی حوزه تحریم میشود، معنای این چیست؟
- با اکران سه فیلم جدید/ سینمای اجتماعی جان میگیرد
- اکران فیلمی با بازی عزتالله انتظامی
- ابوالحسن داودی شرح داد/ «زادبوم» بعد از ۹ سال با چه تغییراتی اکران میشود؟
- انتقاد شدید کیهان از اظهارات ابوالحسن داودی دربرنامه هفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





