«بیژن بیرنگ» نویسنده و کارگردان اعتقاد دارد: این که نمیدانیم وضع دنیا چگونه خواهد بود، یکی از جذابیتهای کرونا است؛ من از این ماجرا لذت میبرم، از این که نمیدانم فردا چه خواهد شد.
به گزارش سینماسینما بیژن بیرنگ نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در اشاره به پیامدهای مثبت یک رخداد منفی (کرونا) گفت: این که نمیدانیم وضع دنیا چگونه خواهد بود، یکی از جذابیتهای کروناست؛ من از این ماجرا لذت میبرم، از این که نمیدانم فردا چه خواهد شد.
وی ادامه داد: تنها چیزی که خداوند و این هستی و کائنات در ذاتشان نیست و قبول نمیکنند، قدرنشناسی است، این که آدم قدرشناس آنچه که دارد، نباشد، موضوعی تکراری و طبیعی در زندگی ما بوده است؛ دعا میکنم این کرونا ادامه پیدا کند تا ما قدر دنیایی که در آن زندگی میکنیم را بدانیم.
خسته نشدیم از این که این همه اسلحه ساختیم برای سمت هم گرفتن؟ این همه پول ساختیم و پول درآوردیم و این همه سر همدیگر کلاه گذاشتیم و حق مردم را خوردیم؟ و همچنان این رفتارها ادامه دارد اما به نظر میرسد که دیگر کافی است.
کارگردان مجموعههای تلویزیونی چاق و لاغر (۱۳۶۵-۱۳۶۹)، همسران (۱۳۷۳)، خانه سبز (۱۳۷۵) و باز هم زندگی (۱۳۸۵-۱۳۸۶) با تاکید بر شرایطی که کرونا آنها را عوض کرده و عاری از معنای گذشته خویش ساخته است، بیان کرد: حالا کرونا این شرایط را ایجاد کرده است که بیمعناشدن ارزشهایی که ساختهایم را میبینیم؛ چه فایده ای دارد که پول داشته باشیم اما نتوانیم به سفر برویم؟ جایی برای پوشیدن لباسی که میخواهی بخری را نداری و حتی عزیزانت را نمیتوانی در آغوش بکشی و…
ما فرمانروای هستی نیستیم
تهیهکننده مجموعههای نوستالژیک و خاطره انگیز تولدی دیگر (۱۳۷۷) دنیای شیرین (۱۳۷۶) دنیای شیرین دریا (۱۳۷۷) در پاسخ به این سوال که چرا مدتهاست کاری انجام نداده است، تصریح کرد: دیگر به ما کار نمیدهند و چرایش را باید از کسانی که به ما کار نمیدهند، بپرسید؛ البته باید اضافه کنم که پیشنهاد کار همیشه بوده است، همچنان که امروز هم هست اما نمی دانم چرا هیچ کاری راه نمیافتد.
وی افزود: یعنی دعوت به کار میکنند، احترام میگذارند اما پس از مدتی دیگر خبری نمیشود و کار شروع نشده بیسرانجام میشود؛ انگار میگویند «بیرنگ» را که دیدیم، چرا با او کار کنیم؟! و کاری راه نمی افتد.
هر بار هم داستانهای مختلفی برای این بیسرانجام شدن مطرح میشود؛ زمانی میگویند پول نیست، زمانی میگویند اسپانسر وجود ندارد و … به همین دلیل سالهای زیادی است که دیگر کار نکردهام.
نویسنده مجموعههای این خانه دور است (۱۳۷۰)، قصه عشق (۱۳۸۵) و عشق تعطیل نیست (۱۳۹۴) در اشاره به روزمرگیهایش پس از دوران کرونا، یادآور شد: ما پیش از داستان کرونا در خانه بودیم و پس از آن هم در خانه ماندیم. این روزها آشپزی میکنم، به خانواده کمک میکنم، گاهی خانه را تمیز میکنم و این گونه روزمرگیهایم را میگذرانم.
بیرنگ در انتها تاکید کرد: امیدوارم فردایی که حال همه ما خوب شد و کرونایی نبود، این روزها را فراموش نکنیم و یادمان باشد که ما صاحب زمین، فرمانروای هستی و کائنات نیستیم و دنیا بر گُرده ما نمی چرخد؛ اگرچه ما مدتی مهمان این زمین و هستی هستیم اما خود را صاحب همه چیز میدانیم؛ در حالی که بدون ما هم این هستی و کائنات و حیوانات و … زندگی میکنند و اتفاقا بدون ما راحتتر زندگی میکنند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟