رضا میرکریمی به مناسبت سالروز تولد رضا کیانیان یادداشتی را منتشر کرد.
از کیانیان گفتن و حرف تازه زدن هم ساده است و هم مشکل. ساده از آن باب که کیانیان پر از ایدهها و حرفهای تازه، سرشار از خلاقیت و گنجینهای تمام نشدنی از ابتکاراتی است که فقط در حوزه سینما و هنر نیست بلکه از خود زندگی و برای زندگی ناشی می شود.
کیانیان نمیگذارد روزش، لحظهاش و آناش تکراری و بدون رخدادی تازه باشد. سعی میکند موثر باشد و پیرامونش را به حرکت و وجد آورد. از آن دست آدمهایی است که یک بعد ندارند و کاری میکند آشنایان و همکاران و حتی دوستانش نیز از ساحات مختلف او را ببینند و با انرژی او روح خلاقانهشان تهیج شود. هوش آنی کیانیان آنچنان پربار و شوقبرانگیز است که به سادگی میتوان نمونههایی متفاوت از آن در این یادداشت آورد تا خواننده دریابد چرا کیانیان قرار ندارد.
مطمئنم در نوشتههای دیگر دوستان که به مناسبت زاد روزش گرداوری شده، مثالهایی گوناگون از روحیه شاداب هنری او میآید. برعکس هرچه او در هنر و کار و زندگی پرتلاش و نو به نو است و بیقراریش گواه بر روح شاعرانه اوست در رفتار و مسئولیت اجتماعی کیانیان نمونه انسانی متعهد به قرارهاست.
وقتشناسی و وفای به عهد انسانهای موفق را دارد و خود را موظف کرده که از اعتبار و شهرتش در جهت جهانی بهتر، پاکتر و سالمتر هزینه کند و مردم را متوجه محیط زیست و همکاران را به اخلاقگرایی حرفهای دعوت میکند. به خاطر موقعیت اجتماعی که در این سالها داشتهام افراد مختلفی را در سمتها و شغلهای گوناگون دیدهام. بیشتر دوستان نگران شرایط پیرامون و جامعهشان هستند اما افرادی همچون کیانیان که تغییر محیط زندگی را با مهر و دوستداشتن مردم ببیند کمتر مشاهده کردهام.
دور از انتظار نیست که کیانیان نام کتاباش را “مردم نازنین” میگذارد. دوست دارد ناز آنها را بخرد و از آنها دوستی و مهر طلب کند. ادا و دروغ ندارد کاملا جدی و محکم دوستی میکند چرا که در دل واقعا انسانها را دوست دارد و میخواهد هر کس بهترین خودش را بروز دهد. در پوششی از ظاهرفریبی خود را احاطه نمیکند و نمیخواهد با لبخندی مصنوعی چند امضاء بدهد و برود. میخواهد موثر و مفید باشد از این رو به جای دست فشردنهای بیاحساس، مهربانانه نگاه میکند، اسم میپرسد، ایدهای برای بهتر شدن میگوید و همچون مردم نازنین بنیان یک دوستی پایدار را میگذارد و میماند .
رضا کیانیان در هنر بیقرار، در تعهد اجرایی قرارمند و در زندگی، خودش است و از آنچه هست راضی است اما تلاش بیپایانی برای بهتر شدن میکند و این است راه و رسم مردم نازنین.
کیانیان نمیگذارد روزش، لحظهاش و آناش تکراری و بدون رخدادی تازه باشد. سعی میکند موثر باشد و پیرامونش را به حرکت و وجد آورد. از آن دست آدمهایی است که یک بعد ندارند و کاری میکند آشنایان و همکاران و حتی دوستانش نیز از ساحات مختلف او را ببینند و با انرژی او روح خلاقانهشان تهیج شود. هوش آنی کیانیان آنچنان پربار و شوقبرانگیز است که به سادگی میتوان نمونههایی متفاوت از آن در این یادداشت آورد تا خواننده دریابد چرا کیانیان قرار ندارد.
مطمئنم در نوشتههای دیگر دوستان که به مناسبت زاد روزش گرداوری شده، مثالهایی گوناگون از روحیه شاداب هنری او میآید. برعکس هرچه او در هنر و کار و زندگی پرتلاش و نو به نو است و بیقراریش گواه بر روح شاعرانه اوست در رفتار و مسئولیت اجتماعی کیانیان نمونه انسانی متعهد به قرارهاست.
وقتشناسی و وفای به عهد انسانهای موفق را دارد و خود را موظف کرده که از اعتبار و شهرتش در جهت جهانی بهتر، پاکتر و سالمتر هزینه کند و مردم را متوجه محیط زیست و همکاران را به اخلاقگرایی حرفهای دعوت میکند. به خاطر موقعیت اجتماعی که در این سالها داشتهام افراد مختلفی را در سمتها و شغلهای گوناگون دیدهام. بیشتر دوستان نگران شرایط پیرامون و جامعهشان هستند اما افرادی همچون کیانیان که تغییر محیط زندگی را با مهر و دوستداشتن مردم ببیند کمتر مشاهده کردهام.
دور از انتظار نیست که کیانیان نام کتاباش را “مردم نازنین” میگذارد. دوست دارد ناز آنها را بخرد و از آنها دوستی و مهر طلب کند. ادا و دروغ ندارد کاملا جدی و محکم دوستی میکند چرا که در دل واقعا انسانها را دوست دارد و میخواهد هر کس بهترین خودش را بروز دهد. در پوششی از ظاهرفریبی خود را احاطه نمیکند و نمیخواهد با لبخندی مصنوعی چند امضاء بدهد و برود. میخواهد موثر و مفید باشد از این رو به جای دست فشردنهای بیاحساس، مهربانانه نگاه میکند، اسم میپرسد، ایدهای برای بهتر شدن میگوید و همچون مردم نازنین بنیان یک دوستی پایدار را میگذارد و میماند .
رضا کیانیان در هنر بیقرار، در تعهد اجرایی قرارمند و در زندگی، خودش است و از آنچه هست راضی است اما تلاش بیپایانی برای بهتر شدن میکند و این است راه و رسم مردم نازنین.
منبع: روزنامه ایران
برچسبها: رضا میرکریمی, رضا کیانیان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول