احمد طالبی نژاد در روزنامه تماشاگران امروز نوشت :
❎ امیدوارم ماجراهایی که برای فیلم «قاتل اهلی» تا امروز رخ داده یک ترفند تبلیغاتی برای کمک به بیشتر دیده شدن فیلم باشد. هیچ بعید نیست که بخواهند با یک جنجال اینطوری نگاهها را متوجه فیلم کنند تا اگر در جشنواره یا پس از آن اکران شد، خیلیها بگویند برویم ببینیم فیلمی که این همه سروصدا کرد چه بود.
این حدس اگر درست باشد و این حواشی یک جنجالسازی برای فیلم باشد، خیلی عجیب نیست و ایرادی هم ندارد. همه جای دنیا از این حاشیهسازیها میشود و ما هم از این امر مستثنی نیستیم. تازه فوتبالمان که تماما حاشیه است و از متن در آن هیچ خبری نیست اما اگر این بحثها و دعواها جدی باشد چند اشکال دارد.
❎ اول اینکه چرا کیمیایی در هفتاد و پنج، شش سالگی همچنان باید گرفتار تهیهکننده باشد؟ او الان باید در جایگاهی باشد که خودش فیلم بسازد و اختیار کارهایش با خودش باشد نه تهیهکننده. این یک سؤال اساسی است که چرا این اتفاق درباره ایشان و همه کارگردانهای نسل اول که سینمای ما مدیونشان است، افتاده؟ در تمام دنیا همه کارگردانهای در این حد و اندازه، خودشان تهیهکننده هستند و زیر بار منت و فشار هیچکس نمیروند.
❎ دوم هم اینکه اگر آقای کیمیایی در این سن و سال فیلمی بسازد که اواخر کار هنوز فکر کند چیزهایی کم دارد، این هم اشکال دارد. ایشان با این همه تجربه ساخت فیلم خوب، باید به یک کمالی رسیده باشد و دیگر این مشکلات را نداشته باشد. این موضوع هم احتمالاً ناشی از این است که فیلمنامه کامل نبوده و در نتیجه این مشکل پیش آمده است. مجموعهای از این دلایل باعث میشود فیلم به مشکل بخورد و این داستانها بهوجود بیاید.
از طرفی هم باید چیزی بگویم که شاید به نفعم نباشد اما کیمیایی در این سن و سال و تجربهای که دارد، نباید اختیارش را دست پسرش بدهد. پولاد نباید در زمینه فیلمنامهنویسی با پدرش درگیر باشد و در کار او دخالت کند. او اگر سواد فیلمنامهنویسی دارد خودش بنویسد. چون فیلمنامهنویسی فقط تکنیک نیست، سواد ادبی، فرهنگی، اجتماعی و… هم میخواهد. نوشتن یک فیلمنامه خوب خیلی چیزها میخواهد که کسی به صرف رفتن به یک کلاس فیلمنامهنویسی به آنها دست پیدا نمیکند.
❎ در هر سال حداقل چهل، پنجاه فیلمنامهنویس از کلاسهای خود من و امثال من بیرون میآید اما همه اینها که موفق نمیشوند. فیلمنامهنویسی علاوه بر فوت و فن به چیزهای دیگری نیاز دارد که فکر نمیکنم پولاد در این سن و سال آنها را داشته باشد. نکته دیگر این است که هر کدام از این کارگردانهای نسل اولی که خواسته اطرافیانش را در کارهایش دخالت بدهد، متأسفانه نتیجه خوبی نگرفته است. اسم نمیبرم ولی یکی دیگر از کارگردانهای درجه یک سینمای ایران الان چند سال است که فیلمنامه خوبی ننوشته، چون یک نفر از خانوادهاش را در کارهایش دخالت میدهد. چرا باید کیمیایی الان دچار این مخمصه شود؟
❎ من اگر الان درباره پولاد حرف میزنم ممکن است به حساب یک مسئله شخصی بگذارد که اینجا مجالش نیست دربارهاش صحبت کنم اما اینطور نیست. من یکبار به پدرش گفتم پولاد بچه خوب و باادبی است ولی دلیل نمیشود که بتوانی از او بهروز وثوقی یا حتی خودت را بسازی. پولاد کیمیایی جوان است و جویای نام؛ به دلیل شکستی که در فیلم اولش خورد، احتمالاً میخواهد جایگاه بیشتری در فیلم پدرش داشته باشد. این بستگی به خود کیمیایی دارد که تا چه حد میخواهد رعایت حال پسرش را کند یا به سینما فکر کند. هرچه هست این باج دادنها هیچوقت نتیجه خوبی نداشته و حمایتهای زورکی کار را به جایی نبرده است.
❎ این همه حمایت تا به امروز کیمیایی از پسرش داشته اما او نه بازیگر خوبی شد، نه فیلمنامهنویس و نه کارگردان خوبی. اینها که من میگویم در تخطئه پولاد نیست. پولاد از بچگی در دامان سینما بزرگ شده. اولینبار که او را دیدم خیلی بچه بود. از همان موقع در مراحل ساخت فیلمهای پدرش حضور داشته و شاید تجربه هم داشته باشد ولی سواد عمومیاش طبعا به اندازه پدرش نیست. کیمیایی یکی از کسانی است که بهرغم اینکه سواد عالیه ندارد اما در حد دکترا، تاریخ اجتماعی ایران را میشناسد و تجربه دارد. پولاد هم با صبوری به تجربه دست پیدا خواهد کرد اما الان فعلا دارد تخته گاز میرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






بسیار بسیار تحلیل زیبایی است………………….!!!
جناب طالبی …..
البته این نظر شمااست که پولاد بازیگر بدی است,,
باز رگ نایینی شما فوران کرده گویا که به تخریب دیگران می پردازید,,اگر حتی هزار نفر بازی پولاد را می پسندند و به او عشق می ورزند,,لطفا به انتخاب این عده احترام بگذارید,,مسعود کیمیایی هر وقت به بازیگری میدان داد و اورا قهرمان داستانش کرد آن بازیگر دچار غرور کاذب شد و خدا را دیگر بنده نبود,,حالا چه کسی بهتراز پولاد که پاره تن استاد ماست,,,حداقل او در رفاقت کلم خرد نمیکند و از پشت خنجر نمی زند,,درضمن بهروز وثوقیتان هم با دیالوگهای طلایی استاد و صدای افسانه ای منوچهر اسماعیلی و چنگیز جلیلوندشد وثوقی ,,چرا بعد از انقلاب محو شد,,اگر همان نقشهارا به سمندون هم میدادند ستاره میشد,,استاد ما همیشه چوب رفاقت را میخورد,,,وگرنه از وثوقی بهترهم بود مثال پرویز فنی زاده,,,سعید راد,,عزت الله انتظامی و…….
از شما خواهش میکنم حکم صادر نکنید و فتواهای صد من یه غاز ندهید.
کسی گفت از میان کارگردانهای دنیا/
سه مورد را بگو گر اشنا با سینمایی/
به او خندیدم و در دفترش بی شک و تردید/
نوشتم کیمیایی کیمیایی کیمیایی/
محسن سرمچ