هاجر سعیدی مدرس و پژوهشگر فلسفه هنر با نگارش متنی درباره نمایش «گفتوگوی برجای ماندگان» به کارگردانی میلاد شجره٬ وضعیت شخصیتهای قصه این نمایش را انتظاری برای رسیدن به «آن لحظه بزرگ» دانست.
به گزارش سینماسینما٬ در متنی که به قلم این پژوهشگر فلسفه هنر نوشته شده٬آمده است:
«آنکه در کار تامل است، اگر روزی خودش را به آب بسپارد سعی نمیکند شنا کند. تلاش میکند آب را درک کند و غرق خواهد شد.»
آنری میشو
«گفتوگوى برجاىماندگان» وضعیت مطرودینیست که پشت دیواری ماندهاند، شرایطی تحت نظارت را سپری میکنند و اکنون عدهایشان گرد آمدهاند تا در پی شکایت از کارفرما یا مافوقهایی نظامی مجوزی برای عبور از دیوار بیابند. تمام اجرا حول این موقعیت استوار است: وضعیت انتظار برای آن لحظه بزرگ. The Moment. آن «لحظه بزرگ همواره مورد انتظار» که این بار نیز برای هرکدام از شخصیتها بسته به میزان درکشان درنقطهای متبلور میشود: آزادی از حدود دیوار و یافتن دلبستهای، شکایت از صاحبکاران و دریافت اندک غرامت و آن رهایی بزرگ.
بله، این موقعیت تازهای نیست، اما سیاستهای اجرای آن هوشمندانه است، از آن نمونههایی ست که سیاستهای اجرا چهگونه میتواند سویههایی رهاییبخش در متن بیافریند. هرچند قصد ندارم لذت دیدن اجرا را با شرح و توضیح مکدر کنم اما نوشتن از این هوشمندی طراحی اجتناب ناپذیر است:
نمایشنامه در غشایی از استعاره فرورفته است. در بازیابی نسبت هرکدام از «بازماندگان» با امر زیستهمان، قشری از مطرودان و سرخوردگان و مبارزان قابل بازیابیاند. هرچند میتوان گفت نمایشنامه دست به تولید شبکهای از استعارههایی آخرالزمانی و زوددریافت زده که منجر به تولید مدام معنا و نشانههایی سرراست میشود، اما شخصیتهای برکشنده و موقعیتهای پرظرافتی از تضاد اخلاق عمومی و اخلاقیات شخصی مخاطب را مجذوب خود نگه میدارد.
در طراحی اجرا نیز شما با فضایی سرشار از ایدههایی مواجهاید که متکی بر دو استراتژی است: یکی عینیت بخشی به آن فضای فروپاشیدهی متن که البته موفق است و دیگر خلق لحظاتی که اجرا درست روی سرحدات متن نمایشنامه از آن فراتر میرود: استفاده از تمهیدات ویدئویی، چرخش فوتوریستی «چشمانداز» مخاطب و استفاده از کارکرد پرده نمایشگر بهعنوان یک سطح سوم ازتولیدمعنا که همواره هوشمندانه در مرز یک صفحه نمایشگر بازپرسی و بیرونافتادن ذهنی از «زمان» حرکت میکند.
و همین بخش از طراحی اجراست که درنهایت آن را رستگار میکند: مخاطب بارها در مواجهه با بسط زمان منفی قرار میگیرد، درست آنجا که روند خلق معنا مختل شده و زمان گریز، انحراف و خیرهشدن هیجانانگیز در چشمان هیولا آغاز میشود. آنجا که مخاطب مجال یافته با آن حقیقت مواجه شود که درک واقعی هستی انسان باید بر غیبت بنیادین معنا استوار است، بر فراروی از درهای ادراک و آغاز برانگیختهگیهای هیولاوار. فرصت نابی که در بهبوهه تئاترهای آساندریافت و سرگرمیساز به ظاهر حرفهای کمتر اثر هنری به مخاطبش هدیه میدهد. شما را دعوت میکنم به دیدن اجرا، به در معرض قرار گرفتن و شنیدن صدای سرمدی موج نو در بطن تماشاخانه شهرزاد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند