برنامه خندوانه علاوه بر این که یک شوی تلویزیونی است، اثرات زیادی هم در جامعه گذاشته و برخی بر این اعتقادند که خندوانه در جامعه ما که با چالشهای زیاد فرهنگی و اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، نقش یک سوپاپ اطمینان را به عهده دارد و فشار را از روی مردم برمیدارد.
به گزارش سینماسینما ،برای بررسی جایگاه این برنامه در ذهن مردم و فشاری که از روی مردم برداشته میشود سراغ یکی از اهالی رسانه رفتیم که فعالیتهای جامعهشناسانه زیادی داشته و به عنوان استاد دانشگاه در حوزه مدیریت رسانه میتواند به این پرسشها پاسخ دهد. دکتر محمدرضا اصنافی معتقد است باید بیشتر از اینها سراغ برنامههای سرگرمی محور رفت.
خندوانه در هشت فصل اخیر، فراز و فرودهای زیادی داشته و کلی تغییر کرده اما با وجود افتی که کرده، مردم هنوز دوستش دارند و منتظرش هستند. دلیلش چیست؟
درمورد اینکه چقدر مردم منتظر هستند تصور درستی ندارم، چون من هیچوقت نتوانستم با این برنامه ارتباط برقرار کنم. حس میکنم نحوه خنداندن در این برنامه بسیار تصنعی و یک مدل تکراری از برنامههای سلبریتیمحور است. اما در کل خندوانه ترکیبی از ایدههای مختلف است. ردپای خیلی از برنامههای قدیمی تلویزیون را هم میشود در آن پیدا کرد، مثلا رگههایی از پارکملت و ساعتخوش و برنامههای مسابقهای در آن دیده میشود. ایده خندوانه نو و جدید نبود اما در اجرای این ایده ترکیبی خوب جلو آمدند و شاید استقبال مردم هم به همین دلیل است.
خندوانه نیازی را از جامعه برطرف میکند که جای خالیاش تا این حد عیان است. این نیاز در مردم است یا سیستم حکمرانی؟
برای اینکه خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته است حتی دورهمی را نمیتوانیم رقیب خندوانه بدانیم. مثلا تا جایی که من یادم میآید در دوران کودکی ما شبکه سه در تمام طول سال، غیر از محرم و صفر برنامه طنز پخش میکرد ولی در سالهای اخیر رقیب جدیای برای برنامه سرگرمی نبوده و باعث شده مردم برای شروع شدنش پیگیر و لحظهشمار باشند. در مورد اینکه چه باری از روی دوش حکمرانی برمیدارد باید بگویم، بالاخره درکشوری که تحت فشار اقتصادی است طنز نقش سوپاپ اطمینان را بازی میکند. مثلا مدل ساخت مهران مدیری در برنامههای طنز جوری بود که واقعیتهای دردناک را میگفت و مردم به آن میخندیدند. خنده یک پیشنهاد خوب برای گذار از سختی و فشارهای سخت زندگی است.
نیاز به برنامههای مشابه خندوانه داریم؟
مشابه خندوانه خیر، اما برنامه طنز در این شرایط اقتصادی از نان شب واجبتر است.
چطور میشود همین برند را حفظ کرد؟
من خیلی موافق حفظ برند از راه ادامه دادن طولانی آن نیستم، چون تجربه نشان داده این نوع حفظ کردن برند برای مدت طولانی به دلیل کم کیفیت شدن کار، خودش باعث نابودی میشود. حفظ برند نیازمند یک پدیده جوشان و پویاست مثلا مساله فوتبال همیشه پویایی و جذابیت خودش را دارد، به همین دلیل برنامه نود توانست برند بشود. خندوانه به یک پدیده همیشگی وصل نیست و شاید شانس کمتری برای برنده ماندن داشته باشد.
ساختن خندوانه بدون رامبد جوان امکانپذیر است؟
خندوانه بدون رامبد جوان، دیگر خندوانه نیست. برند خندوانه با رامبد جوان سنگین است و به این راحتیها نمیشود این دو را از هم جدا کرد.
حواشی مختلف مثل محل تولد فرزند رامبد جوان به این برند ضربه زد؟
این قضیه در سطح رسانهای ضربه زده اما فکر نمیکنم برای عموم مردم خیلی مساله خاصی باشد. اما همانطور که گفتم چون خندوانه رگههایی از پارکملت را در خود دارد و در پارکملت مساله ایران و انسجام فرهنگی و هویت پررنگ بود و ایدههای آن را در خندوانه میدیدیم و مسائل فرهنگی جزو مسائلی بود که به آن پرداخته میشد، از این نظر به خندوانه ضربه زد اما در مورد کم شدن سطح سرگرمیمحور بودن و طنز بودنش باید بگویم خیر، اینگونه نبود.
ایده خندوانه و این فرم فعلی تا چه زمانی کشش دارد و تا چند فصل میشود آن را ادامه داد؟
چنین برنامهای که به اتفاقی پویا وصل نیست کشش آنچنانی نخواهد داشت مگر اینکه ایدهجدید و جذابی به برنامه تزریق شود
درمورد اینکه چقدر مردم منتظر هستند تصور درستی ندارم، چون من هیچوقت نتوانستم با این برنامه ارتباط برقرار کنم. حس میکنم نحوه خنداندن در این برنامه بسیار تصنعی و یک مدل تکراری از برنامههای سلبریتیمحور است. اما در کل خندوانه ترکیبی از ایدههای مختلف است. ردپای خیلی از برنامههای قدیمی تلویزیون را هم میشود در آن پیدا کرد، مثلا رگههایی از پارکملت و ساعتخوش و برنامههای مسابقهای در آن دیده میشود. ایده خندوانه نو و جدید نبود اما در اجرای این ایده ترکیبی خوب جلو آمدند و شاید استقبال مردم هم به همین دلیل است.
خندوانه نیازی را از جامعه برطرف میکند که جای خالیاش تا این حد عیان است. این نیاز در مردم است یا سیستم حکمرانی؟
برای اینکه خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته است حتی دورهمی را نمیتوانیم رقیب خندوانه بدانیم. مثلا تا جایی که من یادم میآید در دوران کودکی ما شبکه سه در تمام طول سال، غیر از محرم و صفر برنامه طنز پخش میکرد ولی در سالهای اخیر رقیب جدیای برای برنامه سرگرمی نبوده و باعث شده مردم برای شروع شدنش پیگیر و لحظهشمار باشند. در مورد اینکه چه باری از روی دوش حکمرانی برمیدارد باید بگویم، بالاخره درکشوری که تحت فشار اقتصادی است طنز نقش سوپاپ اطمینان را بازی میکند. مثلا مدل ساخت مهران مدیری در برنامههای طنز جوری بود که واقعیتهای دردناک را میگفت و مردم به آن میخندیدند. خنده یک پیشنهاد خوب برای گذار از سختی و فشارهای سخت زندگی است.
نیاز به برنامههای مشابه خندوانه داریم؟
مشابه خندوانه خیر، اما برنامه طنز در این شرایط اقتصادی از نان شب واجبتر است.
چطور میشود همین برند را حفظ کرد؟
من خیلی موافق حفظ برند از راه ادامه دادن طولانی آن نیستم، چون تجربه نشان داده این نوع حفظ کردن برند برای مدت طولانی به دلیل کم کیفیت شدن کار، خودش باعث نابودی میشود. حفظ برند نیازمند یک پدیده جوشان و پویاست مثلا مساله فوتبال همیشه پویایی و جذابیت خودش را دارد، به همین دلیل برنامه نود توانست برند بشود. خندوانه به یک پدیده همیشگی وصل نیست و شاید شانس کمتری برای برنده ماندن داشته باشد.
ساختن خندوانه بدون رامبد جوان امکانپذیر است؟
خندوانه بدون رامبد جوان، دیگر خندوانه نیست. برند خندوانه با رامبد جوان سنگین است و به این راحتیها نمیشود این دو را از هم جدا کرد.
حواشی مختلف مثل محل تولد فرزند رامبد جوان به این برند ضربه زد؟
این قضیه در سطح رسانهای ضربه زده اما فکر نمیکنم برای عموم مردم خیلی مساله خاصی باشد. اما همانطور که گفتم چون خندوانه رگههایی از پارکملت را در خود دارد و در پارکملت مساله ایران و انسجام فرهنگی و هویت پررنگ بود و ایدههای آن را در خندوانه میدیدیم و مسائل فرهنگی جزو مسائلی بود که به آن پرداخته میشد، از این نظر به خندوانه ضربه زد اما در مورد کم شدن سطح سرگرمیمحور بودن و طنز بودنش باید بگویم خیر، اینگونه نبود.
ایده خندوانه و این فرم فعلی تا چه زمانی کشش دارد و تا چند فصل میشود آن را ادامه داد؟
چنین برنامهای که به اتفاقی پویا وصل نیست کشش آنچنانی نخواهد داشت مگر اینکه ایدهجدید و جذابی به برنامه تزریق شود
ضمیمه قاب کوچک جام جم
برچسبها: خندوانه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- فصل هشتم «خندوانه» در راه است + تیزر
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- برشهای کوتاه/ ترانهای که برادران هاشمی به یاد مادر خود خواندند
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- روایتهایی از استودیو «خندوانه» در «حالا برعکس»
- زمان پخش مسابقه «دورهمی» مشخص شد
- اینک آخرالزمان
- نویسندگان بیکار ایرانی و شومنهای پرکار
- راست میگویید، ما خیلی بیکاریم که مینویسیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه