مهدی کوهیان ضمن بیان اینکه ممنوعیت تولید در حوزه پخش خانگی که از سوی سازمان سینمایی اعلام شده غیرقانونی است، گفت: متاسفانه دولت روی همه چیز دست گذاشته و وضعیت آن را وخیم کرده است. اما در همه جا عرضه و تقاضا آثار است که مشخص میکند چه میزان تولید داشته باشیم. مگر میشود در سالی که خود سیاستگذاران این مملکت به نام جهش تولید نام گذاشتهاند، ما بگوییم، تولید را متوقف کنید.
به گزارش سینماسینما، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی اعلام کرده تا اطلاع ثانوی مجوزی برای تولید سریالهای نمایش خانگی صادر نخواهد کرد. بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم در توضیح این خبر گفته است که به دلیل اینکه تعداد مجوزهای صادره و سریالهای درحال تولید و آماده توزیع برای نمایش خانگی بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است، برای تعادل بازار و اینکه با پدیده سریالسوزی در شبکه نمایش خانگی مواجه نشویم، فعلا مجوزی برای تولید سریالهای تازه صادر نمیکنیم.
صحبتهای مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم در بین سینماگران با واکنشهای اعتراضی همراه شده و بسیاری این اقدام سازمان سینمایی را غیرقانونی توصیف میکنند.
مهدی کوهیان (تهیهکننده سینما و حقوقدان در حوزه رسانه) در پاسخ به این پرسش که آیا قانون اجازه ایجاد ممنوعیت تولید در حوزه پخش خانگی را به سازمان سینمایی میدهد، گفت: این سوال را باید از دوستانی که این دستورالعمل را صادر کردهاند، پرسید تا مستند حقوقی و اینکه این اختیار را چه کسی به آنها داده را قید کنند و بگویند ما به استناد فلان قانون از فلان مصوبه و فلان دستورالعمل چنین ممنوعیتی را وضع کردیم. چون ما یک اصلی در حقوق اداری داریم که اصل عدم صلاحیت مقام اداری است. یعنی مقام اداری حق صادر کردن هیچ دستور و تصمیم گرفتن به هیچ امری را ندارد، مگر اینکه قانونگذار این اجازه را به او داده باشد. باید از دوستان سوال شود که مستند قانونی این اختیاری که دارند از کجاست.
وی افزود: بنده در هیچ کجای قانون چنین اختیاری برای دوستان ندیدم. اما اگر دوستان بگویند که در کجا چنین اختیاری دارند، اتفاق خیلی خوبی است.
کوهیان در ادامه بیان کرد: در حقیقت چنین قانونی نبوده و چنین اجازهای برای مسئولان سینمایی ما وجود ندارد. قانونگذار در قانون اصناف و وضایف فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخصا تعیین کرده که وزارت ارشاد صرفا باید به مراکز تولید فیلم، سریال و محصولات تصویری مجوز بدهد. براساس همین مصوبه هیئات وزیران آییننامه فیلمسازی و پروانه نمایش، دوستان تنها باید به نظارت محتوا بپردازند؛ اینکه بخواهند عرضه و تقاضا را در بازار تنظیم کنند، به هیچ وجه در وضایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.
این حقوقدان در ادامه اظهار داشت: عرضه و تقاضا در همه جا دست بازار بوده و این بازار است که آن را مشخص میکند. متاسفانه در این چند سال دولت روی همه چیز دست گذاشته و وضعیت آن را وخیم کرده است. اما این موارد اصلا چه ربطی به دولت دارد؛ عرضه و تقاضا آثار است که مشخص میکند چه میزان تولید داشته باشیم. مضاف بر اینکه دلایلی که دوستان در اتخاذ چنین تصمیمی آوردهاند هم کاملا غلط است. چون الان بعد از بحران کرونا ما با بحران محتوا در رسانههای دیداری و شنیداری خود از تلویزیون تا شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی روبهرو هستیم. چراکه سینماها، مراکز تفریحی تعطیل بوده و مردم به این رسانههای جدید رو آوردهاند. همانطورکه شبکههای ویاودی در چند وقت اخیر، رشد بسیار زیادی در مخاطب را تجربه کردهاند.
وی افزود: میطلبد که محتوا را برای این شبکهها و حتی تلویزیون با محتوای بیشتر تامین کنیم. قسمت دیگر ماجرا این است که اتفاقا به دلایل کرونا چند ماهی است که سریال سازی در کشور تعطیل بوده و همکاران ما بیکار هستند. اکنون با این قانون، مجددا یک تنش بزرگ دیگری به کسب و کار در این حرفه وارد میشود.
کوهیان در پایان گفت: علاوه بر همه این موارد،خود نظام امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده است. مگر میشود در سالی که خود سیاستگذاران این مملکت به نام جهش تولید نام گذاشتهاند، ما بگوییم، تولید را متوقف کنید. این موارد چیزهای عجیبی است که ما در این چند وقت اخیر از وزارت ارشاد میبینیم و میشنویم و در واقع تعجب میکنیم.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه وزارت فرهنگ درباره جزییات تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در تهران به دلیل آلودگی هوا
- تقدیر ویژه جشنواره کلکته از «در انتهای روز»
- اپوزیسیونسازی هدفمند؛ خطای راهبردی یا پروژه نفوذ؟
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- دولت به دنبال مستمسک قانونی برای برخورد با اهالی فرهنگ و هنر
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- گفتوگو با وحید آگاه و مهدی کوهیان/ بررسی حقوقی رأی صادر شده برای یک بازیگر زن
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- نگاهی به حاشیههای اخیر کنسرتها؛ حمایت ارشاد، لغو و بعضا بینظمی
- عسگرپور: واگذاری تنظیمگری به هر نهادی نیازمند قانون است و نه آییننامه
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





