در زمان اکران فیلم ” بوی کافور عطر یاس ” ساخته بهمن فرمان آرا ،فاینشنال تایمز تحلیلی بر این فیلم منتشر کرد .
متن این یادداشت به شرح زیر است :
فاینشنال تایمز
گوی دینمور
مترجم هلن اولیایی
بوی کافور عطر یاس
فیلم بوی کافور عطر یاس که جایزه بدان تعلق گرفت جسورانه به آن دسته از مقدسات حساس اجتماعی وسیاسی می پردازد که تا همین اواخر سانسور چیان به هیچ وجه اجازه مطرح کردن آنها را نمی دادند.بهمن فرمان آرا می گوید ساختن این فیلم خوفناک _کمیک که شرح زندگی خود کارگردان نیز است سه سال پیش ممکن نبود .او این فیلم را به محمد خاتمی رییس جمهور اصلاح طلب ایران که در سال ۱۹۹۷برگزیده شد ،تقدیم کرده است .
در صحنه آغازین ،شخصیت اصلی که نقش آن توسط خود کارگردان ایفا می شود ،با اشاره به داستان ترسناک مرگ وتشییع جنازه شخص خود ،اینگونه اظهار می کند :هنگامی که فیلمسازی دیگر فیلمی نمی سازد یا نویسنده ای دیگر نمی نویسد ،مرگ او فرا رسیده است .
فرمان آرا که پس از انقلاب دست به تبعید خود خواسته زد و در کاندا ساکن شد ،از این که متن فیلمنامه سانسور نشده به دست او رسیده ،اظهار خشنودی می کند. آخرین فیلمی که درایران در اواخر دهه هفتاد ساخت ،هم توسط رژیم شاه و هم توسط روحانیونی که شاه را از سلطنت ساقط کرده اند ،مورد تحریم قرار گرفته اند.
در صحنه ای از فیلم بوی کا فور ،عطر یاس در تهران ،هنگامی که فیلم بخشی از سخنرانی خاتمی را خطاب به دانشجویان در دفاع از آزادی نشان داد تماشاگران بی اختیار شروع به کف زدن وابراز احساسات کردند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- به بهانه سالروز تولد بهمن فرمان آرا/ با پول سینما، قبر هم نمیتوانم بخرم
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- گزارش آئین بزرگداشت ملک جهان خزاعی/ هنرمندی که رنگ را به سینمای ایران وارد کرد
- «شطرنج باد» در سینماهای هنروتجربه پاریس اکران شد/ یک فیلم نخبهگرا
- واکنش فرمان آرا به افرادی که برای اصغر فرهادی دستورالعمل صادر می کنند
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- رضا کیانیان: حاتمیکیا برای «آژانس شیشهای» در ابتدا من را نپذیرفت میگفت فیلسوف هستم
- «مجبوریم» در فستیوال فیلم «بنگلور» به نمایش در میآید
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- دعوت به مجلس عزاداری/ گفتوگو با احمد طالبینژاد درباره فیلم «شازده احتجاب»
- گفتوگو با محمدرضا اصلانی/ با سینما فکر میکنم/ سرگرم کردن مخاطب خیانت است
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
سلام ، به نظر من هر کسی برای کاری که انجام میدهد باید غیرتمندانه ازآن کاردفاع کرده وبرای اصالت واثبات حقانیت کارخود ازهیچ منظری کوتاهی نکند ! بدون شک این آخرین فیلم حاتمی کیا نخواهد بود ، اما، آنانی که بر مسند داوری نشسته اند با خود چه میگویند ، آیا باید حاتمی کیا فیلمی می ساخت با مضامین روشنفکرانه جشنواره خارجی پسند ؟ که در آن ، پس از گذشت ۳۷سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و تقدیم شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و ،،،،،،،، دخترهایمان را به افغانی ها بفروشیم و…مهم نیست جایزه به چه فیلمی داده می شود ، ولی چه کسی جایزه را میگیرد مهم است، هیچوقت فیلمی که بازگوکننده دلاورمردانیهای فرزندان این مرزوبوم باشد مورد توجه داوران عالم وبرگزیدگان سیاستمدار سینما قرار نخواهدگرفت . والسلام