سینماسینما، علی پاکزاد – ابراهیم مختاری کارگردان سینما گفت: «سنیمای تجربی رکنی از سینمای ایران است. توجه به این سینما و کوششهایی در مورد البته همیشه وجود داشته اما به اشکال دیگری و که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است.»
به گزارش سینماسینما، ابراهیم مختاری کارگردان سینما این روزها فیلم «برگ جان» را در سینماهای هنر و تجربه اکران دارد. این فیلم درباره «زعفران» و کشت آن در روستاهای جنوبی استان خراسان دارد. در این مستند داستانی، سعیدپورصمیمی، مهدی احمدی، مریم مقدم ،سجاد تابش، سحر سلحشور، محمدرضا فرزاد، محمدحسین ناصری، علی گل صباحی، جواد گنجی، مجتبی سعادت، زینب زیرک به نقش آفرینی میپردازند.
ابراهیم مختاری درباره «برگ جان» گفت: «این فیلم از یک داستان واقعی الهام گرفته شده و علاوه بر بخش روایی که کاملاً داستانی و قصهگوست، یک فضای مستندگونه هم دارد. شاید این تنها روشی بود که میشد این قصه را روایت کرد و به تصویر کشید.»
او ادامه داد: «صحنههای آن در خراسان و در شهرستان بجستان فیلمبرداری شده است. اتفاقهایی که پشت صحنه مستند زعفران (که حدود ۲۰ سال پیش ساختم) رخ داد، بر اساس آن «برگ جان» ساخته شد.»
این کارگردان گفت: «من به شوخی و جدی میگویم این فیلم، تماشاگر را در صندلی میخکوب نمیکند چون در آن صحنههای اکشن و کشت و کشتکار وجود ندارد، اما میکوشد تامل تماشاگر را برانگیزد. اتفاقی که برای من افتاد و نتوانستم فراموش کنم من را دچار تأمل کرد و من هم تمام سعیام را کردم تا آن تأثیری که آن اتفاق بر من گذاشت در فیلم «برگ جان» متبلور کنم. آرزوی من این است که فیلم بتواند روی تماشاگر هم چنین تأثیری بگذارد که اگر این اتفاق نیفتد از ناتوانی من بوده است.»
کارگردان فیلم «برگ جان» درباره سینمای هنر و تجربه معتقد است: «سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است که به این صورت جایش همیشه خالی بوده است. این توجه و کوشش البته همیشه وجود داشته، اما به اشکال دیگری که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است. موضوع این است که چطور بدون اینکه بخواهیم بخشهایی از سینمای بدنه را اشغال کنیم یا به آن آسیب بزنیم، نقشی که هنر و تجربه ایفا میکند را پررنگتر کنیم؟ این اتفاق بر میگردد به سیاستهای فرهنگی دولت؛ باید به سیاستی رسید که بتواند جواب این نیاز سینما را در حد و اندازه مخاطبش بدهد که به نظرم با سالنهای کوچک در شهرستانهای مختلف میتوان آن را گسترش داد تا همیشه در کنار سینمای تجاری وجود داشته باشد.»
این کارگردان که معتقد است علت وجودی سینمای هنر و تجربه به مخاطب برمیگردد، گفت: «وقتی مخاطبی دارید که دنبال سینمای تجاری نیست یا اگر هست تمام نیازهایش را برآورده نمیکند و دنبال سینمای میگردد که آن را در سینمای هنروتجربه پیدامی کند، پس سینمای هنر و تجربه باید وجود داشته باشد. البته این نوع سینما در همه جای دنیا و این نوع توجه در تمام رشتهها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما باید بتوانیم راهی پیدا کنیم تا این سینما بتواند پایدار باشد و پایداری آن هم در تداوم ارتباط با مخاطب و در سطح گسترده کشور امکانپذیر است. اگر نقدهایی هم به این سینما هست که هست به سیاستهای مدیریت آن است و به بهانه آن نباید اصل وجودی چنین نقشی را در سینما از میان برد.»
مختاری درباره نحوه اکران فیلمش در هنروتجربه گفت: «به نظرم کمی زمان میبرد که هنروتجربه جا بیفتد و نظم و نظامی پیدا کند که بتواند به صورت منطقی به توقعات پاسخ دهد. راجع به این موضوع باید جداگانه و در فرصت مناسب صحبت کرد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- پرسش بیپاسخ چهل ساله سینمای ایران
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- ابراهیم مختاری اظهارات محمدعلی نجفی را اصلاح کرد
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- نمایش چهار فیلم از ابراهیم مختاری در فرانسه
- یک فیلم کاملا تجربی/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- مراسم نکوداشت ابراهیم مختاری و محمد تهامینژاد برگزار میشود
- واکنش مجددفرخ نژاد به حواشی خانم یایا:برای دیدن فیلمهای متفاوت و تجربه گرایانه،جایی مثل هنروتجربه مناسب تر است
- نگاهی به فیلم «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری/ تکههای جامانده از دیروز
- نگاهی به «برگ جان»/ صدای رویش جانها!
- نمایش «برگ جان» در افتتاحیه جشنواره فیلمهای آسیایی وزول
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
- اکران «برگ جان» در هنر و تجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





