سینماسینما، علی پاکزاد – احمد امینی عضو هیات انتخاب جشنواره سی و ششم گفت: «به هر حال در این مجموعه و شرایطی که وجود داشت. حال و هوای جشنواره تجربه فیلمسازان و نام آنها برای جشنواره و حال و هوای حاکم بر آن مهم بود. با توجه به این موارد سعی کردیم که به یک لیست ۲۲ تایی برسیم. این به این معنا نیست که فیلم هایی که بیرون ماندند کم ارزش بودند.»
به گزارش سینماسینما، احمد امینی یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره سی و ششم فیلم فجر بود. امینی تاکید زیادی بر حضور نامهای بزرگ و حضور کارگردانان مطرح در جشنواره سی وششم دارد. او همچنین معتقد است فیلم اولیهایی که فیلمهای خوبی ساخته بودند در جشنواره حضور پیدا کردند و فیلم آنها در بخش مسابقه پذیرفته شده است.
امینی درباره فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه گفت: «موضع اصلی هیات انتخاب در ابتدا اهمیت و توجه به فیلمهای با کیفیت بود. با توجه به کیفیت فیلمها و فضای سینمای ایران انتخابهایی داشتیم. البته نباید این تصور به وجود آید فیلمهایی که بیرون ماندهاند کمارزش هستند یا کیفیت خوبی ندارند. به هر حال در این مجموعه و شرایطی که وجود داشت حال و هوای جشنواره، تجربه فیلمسازان و جضور نامهای بزرگ برای جشنواره مهم بود. با توجه به این موارد سعی کردیم به فهرست ۲۲ تایی برسیم و این به آن معنا نیست که فیلمهایی بیرون مانده کمارزش بودند. »
او ادامه داد: «مجموع نظر ما هفت نفر این ۲۲ فیلم بود. اختلاف نظرهایی هم این میان وجود داشت. به شخصه به چندین فیلم اعتقاد داشتم و مایل بودم در بخش مسابقه حضور داشته باشند، اما فقط نظر و رای من این میان ملاک نبود. به هر حال فقط ۲۲ فیلم حق حضور در بخش مسابقه را داشتند. امسال دست ما بسته بود، اما نباید از تصمیم درست دبیر جشنواره هم به سادگی عبور کنیم. باید یک روز این اتفاق رخ میداد و تعداد فیلم های بخش مسابقه به ۲۲ میرسید. هر سال تعداد فیلمها تغییر میکند. سالهای گذشته میدیدیم همه فیلمها در بخشهای مختلف نمایش داده میشدند که کار را سختتر می کرد. فکر کنم امسال فیلم های شایسته و با کیفیت در بخش مسابقه حضور دارند.»
امینی درباره انتخاب نشدن فیلم «سراسر شب» ساخته فرزاد موتمن گفت: «این امکان را ندارم که درباره تک تک فیلم ها نظر بدهم. هر فیلمی باید حداقل چهار رای را کسب میکرد. فیلمهایی که هفت یا شش رای داشتند کمتر مورد بحث قرار میگرفتند چون به هر حال حضورشان قطعی بود، اما فیلمهایی که چهار یا پنج رای داشتند مورد بحث قرار میگرفتند و درباره آنها صحبت می کردیم. اما فیلم آقای موتمن چهار یا پنج رای نداشت بلکه تعداد رایها کمتر بود.»
عضو هیات انتخاب جشنواره سی و ششم درباره حضور فیلم اولیها گفت: «گاهی اوقات فیلمسازانی که چند فیلم ساختهاند عملکرد و تجربهشان در یک شرایط مساوی با یک فیلم اولی بهتر و محکمتر است. حتما فیلم یک کارگردان با تجربه نسبت به یک فیلم اولی از انسجام بهتری برخوردار است. البته موارد استثنایی هم هست. اگر شرایط ما مانند پارسال بود اوضاع برای فیلم اولیها هم بهتر بود. البته فیلم اولیهای خوب دیگری هم بودند که البته فیلم بعضی از آنها ناقص بود. اما در شرایط فعلی و مساوی همین سه فیلم توانستند به مسابقه راه پیدا کنند. فیلم «جن زیبا» نیز در هیات انتخاب به نمایش گذاشته نشد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- فیلمبرداری «خاطرات بندباز» به پایان رسید
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- «شبگرد» آماده نمایش شد + عکس
- پایان فیلمبرداری «شبگرد» موتمن
- «شبگرد» در روزهای پایانی فیلمبرداری/ انتشار اولین تصاویر
- نقد مشروح سعید عقیقی بر یک کتاب/ چگونه تئوریها را «زرد» کنیم؟
- امیرحسین فتحی به «شبگرد» پیوست
- پانتهآ پناهیها به «شبگرد» پیوست
- فیلم جدید موتمن در مرحله پیشتولید/ امیر آقایی بازیگر «شبگرد» شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





