سینماسینما، محمد حقیقت؛
هرساله در این فصل کمیته انتخاب کشورها شروع به معرفی فیلمهای برتر خود به آکادمی اسکار میکنند تا در رقابت بهترین فیلم بینالمللی سال (غیرانگلیسی زبان) شانس خود را بیازمایند. در این مورد تا به امروز چندین کشور هم فیلمهای خود را مشخص کرده و ارسال کردهاند.
در مورد اسکار، ایران قبلا موفق شده با دو فیلم از اصغر فرهادی دو اسکار بدست آورد. در حال حاضر بنظر میآید مسوولان دولتی سینما در تهران فعلا ایده خاصی در اینباره ندارند، یا روی هیچ فیلمی که تا حدی بتواند شانسی داشته باشد، صحبتی به میان نیامده است. اما در عوض از سوی کشور المان، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولاف که تماما در ایران، با سوژه ایرانی، به زبان فارسی، با هنرپیشههای ایرانی، با تکنیسینهای ایرانی ساخته شده برگزیده و معرفی شده است.
سابقه اینکه فیلمی از فیلمساز ایرانی را، کشور دیگری برگزیند از چه زمانی آغاز شده است؟ این مورد به فیلم «دونده» اثر درخشان امیر نادری برمیگردد که وقتی این فیلم در امریکا توسط پخش کننده آن، کمپانی انترنشنال هوم سینما به مدیریت رافق پویا بود در سال ۱۹۸۶ به آکادمی اسکار معرفی شد ولی مورد قبول واقع نشد زیرا در آن زمان قانون اسکار بدین گونه بود که حتما باید کشور مبدا که تهیه کننده فیلم است به طور رسمی چنین درخواستی را میکرد، که این کار عملی نبود و نشد و متاسفانه امیر نادری این شانس را از دست داد.
در این زمینه فیلمهای دیگری هم بودند مثل «پرسپولیس» ساخته مرجانه ساتراپی، مشترک با ونسان پارانوود که در فرانسه با سوژه کاملا ایرانی، و صدا پیشگی کاترین دونو و دخترش شیارا، به شکل کارتون ساخته شده بود و در سال ۲۰۰۷ از سوی فرانسه به آکادمی اسکار معرفی شد، و از طرف کمپانی مهم سونی پیکچرز کلاسیک در امریکا پخش شده بود، اما ناکام ماند همچنین «عنکبوت مقدس» با سوژه ایرانی و هنرپیشههای ایرانی به کارگردانی علی عباسی با سرمایهگذاری اروپاییها ساخته شده بود و بعد از موفقیت در مسابقه کن ۲۰۲۲ از سوی دانمارک به آکادمی اسکار معرفی شد و توانست به مرحله ۱۵ کاندیدای اولیه راه یابد. فیلم «زیر سایه» ساخته بابک انوری، با سوژه ایرانی با بازیگران ایرانی در انگلیس ساخته شده بود و به اسکار معرفی شد. اما به مرحله کاندیدا شدن راه نیافت، یکی دیگر از فیلمها، «شیدا» اولین فیلم نورا نیاسری است که آن هم موضوع ایرانی داشت و بازیگران ایرانی از جمله زر امیرابراهیمی، بود و از سوی استرالیا، نماینده این کشور برای آکادمی با تبلیغات فرستاده شد، که موفقیتی بهدست نیاورد.
جدا از اینها چون اصغر فرهادی دو بار اسکار بدست آورده بود، تهیهکننده و پخشکننده فیلم «همه میدانند» که در اسپانیا با بازیگران مشهور این کشور ساخته شده بود و بسیار روی آن برای بدست آوردن اسکار برای سینمای اسپانیا حساب باز کرده بودند، در نهایت کمیته انتخاب اسکار آن کشور، این فیلم را انتخاب نکرده و ترجیح داده بود یک فیلم از کارگردان اسپانیایی برگزیده و به اسکار معرفی کند.
امسال که فیلم محمد رسولاف، معرفی شده از سینمای آلمان، راهی اسکار میشود باید دید چقدر برای آلمان شانس خواهد آورد. این فیلم در آمریکا توسط کمپانی نیون که در زمینه فیلمهای هنری از اهمیتی برخوردار است بهزودی در آن کشور پخش خواهد شد. باید یادآوری کرد که «دانه انجیر معابد» به دلیل اهمیت سوژه و گیرایی آن، و همچنین مردمی بودن، میتواند شانس بالایی برای رسیدن به لیست ۱۵ فیلم اولیه داشته باشد، و بعد از آن بستگی به زمان نمایش فیلم در آمریکا و شرایط سیاسی ایران در صحنه بینالمللی در نزدیکی برگزاری مراسم اسکار هم خواهد داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری