تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۶/۲۱ - ۰۹:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 200338

سینماسینما، پاریس

کمیته فرانسوی برای انتخاب یک فیلم جهت معرفی به آکادمی اسکار، از تشکیل شد. وزیر فرهنگ رشیدا داتی، مرکز ملی سینما را مامور کرد تا یک کمیته ۱۱ نفره برگزیده شوند، این گروه از کارشناسان و حرفه‌ای‌های سینمای این کشور هستند، که قرار است در طول یک هفته به بررسی فیلم‌های قابل ارایه به آکادمی اسکار بپردازند.

کمیته جدید به ریاست شارل تسون، مدیر قبلی هفته منتقدین کن، و سردبیر سابق کایه دو سینما تشکیل شده که تهیه‌کنندگانی همچون پاتریک واشبرگ، که قبلا اسکار گرفته، کارول باراتن، میشل البرشتات (از کمپانی ARP) و کارگردانانی چون  اودری دیوان (برنده شیر طلا)، فلوریان زلر  و غیره هستند.

آخرین باری که فرانسه جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را بدست آورد به ۳۱ سال پیش بر می‌گردد. سال گذشته بر اثر اشتباهی که کمیته انتخاب کرده بود، فیلم «آناتومی یک سقوط» را که شانس ۹۹ درصدی برای به‌دست آوردن اسکار داشت انتخاب نکرد. طی یک سال گذشته همه اهالی سینمای فرانسه از این موضوع دلخور هستند و مقالات زیادی در این باره نوشته شده است. اما «آناتومی یک سقوط» اثر ژوستین تریه و برنده نخل طلا، که از سوی پخش کننده آمریکایی‌اش در رشته‌های دیگری کاندیدا شده بود، توانست اسکار بهترین سناریو فیلم‌های بین‌المللی را به‌دست آورد.

آخرین باری که فرانسه توانست به مرحله پنج  نامزد نهایی در این رشته برسد، در سال ۲۰۲۰ با فیلم «بینوایان» اثر لاچ لی بود. امسال، سومین بار است که وزارت فرهنگ فرانسه کمیته انتخاب فیلم برای اسکار را عوض می‌کند. کمیته جدید در روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر قرار است تعدادی از فیلم‌های قابل ارائه برای اسکار را اعلام کند و یک هفته بعد نام کاندیدای نهایی برای رسانه‌ها فاش شود.

تا این لحظه،  دو فیلم فرانسوی بیشتر از بقیه مورد توجه حرفه‌ای‌های سینما بوده‌اند: « کنت مونت کریستو» که تاکنون بیش از هشت میلیون تماشاگر داشته و از قدرت ساخت حرفه‌ای بالا هم برخوردار است و نزد منتقدین نیز محبوبیتی دارد و در جشنواره کن هم حضور قابل توجهی داشته است و دیگری، «امیلیا پرز» ساخته بسیار خوب ژاک اودیار که طی سه هفته  که بر پرده سینما آمده ۶۰۰ هزار تماشاگر را پشت سر گذاشته و از نظر منتقدین نیز با استقبال بالایی روبرو شده است. این فیلم دو جایزه داوران و مجموعه بازیگران زن را نیز در کن به‌دست آورده است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها