سینماسینما، پاریس
کمیته فرانسوی برای انتخاب یک فیلم جهت معرفی به آکادمی اسکار، از تشکیل شد. وزیر فرهنگ رشیدا داتی، مرکز ملی سینما را مامور کرد تا یک کمیته ۱۱ نفره برگزیده شوند، این گروه از کارشناسان و حرفهایهای سینمای این کشور هستند، که قرار است در طول یک هفته به بررسی فیلمهای قابل ارایه به آکادمی اسکار بپردازند.
کمیته جدید به ریاست شارل تسون، مدیر قبلی هفته منتقدین کن، و سردبیر سابق کایه دو سینما تشکیل شده که تهیهکنندگانی همچون پاتریک واشبرگ، که قبلا اسکار گرفته، کارول باراتن، میشل البرشتات (از کمپانی ARP) و کارگردانانی چون اودری دیوان (برنده شیر طلا)، فلوریان زلر و غیره هستند.
آخرین باری که فرانسه جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را بدست آورد به ۳۱ سال پیش بر میگردد. سال گذشته بر اثر اشتباهی که کمیته انتخاب کرده بود، فیلم «آناتومی یک سقوط» را که شانس ۹۹ درصدی برای بهدست آوردن اسکار داشت انتخاب نکرد. طی یک سال گذشته همه اهالی سینمای فرانسه از این موضوع دلخور هستند و مقالات زیادی در این باره نوشته شده است. اما «آناتومی یک سقوط» اثر ژوستین تریه و برنده نخل طلا، که از سوی پخش کننده آمریکاییاش در رشتههای دیگری کاندیدا شده بود، توانست اسکار بهترین سناریو فیلمهای بینالمللی را بهدست آورد.
آخرین باری که فرانسه توانست به مرحله پنج نامزد نهایی در این رشته برسد، در سال ۲۰۲۰ با فیلم «بینوایان» اثر لاچ لی بود. امسال، سومین بار است که وزارت فرهنگ فرانسه کمیته انتخاب فیلم برای اسکار را عوض میکند. کمیته جدید در روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر قرار است تعدادی از فیلمهای قابل ارائه برای اسکار را اعلام کند و یک هفته بعد نام کاندیدای نهایی برای رسانهها فاش شود.
تا این لحظه، دو فیلم فرانسوی بیشتر از بقیه مورد توجه حرفهایهای سینما بودهاند: « کنت مونت کریستو» که تاکنون بیش از هشت میلیون تماشاگر داشته و از قدرت ساخت حرفهای بالا هم برخوردار است و نزد منتقدین نیز محبوبیتی دارد و در جشنواره کن هم حضور قابل توجهی داشته است و دیگری، «امیلیا پرز» ساخته بسیار خوب ژاک اودیار که طی سه هفته که بر پرده سینما آمده ۶۰۰ هزار تماشاگر را پشت سر گذاشته و از نظر منتقدین نیز با استقبال بالایی روبرو شده است. این فیلم دو جایزه داوران و مجموعه بازیگران زن را نیز در کن بهدست آورده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- فروش فیلمها در فرانسه سقوط کرد
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- کلود للوش در ۸۸ سالگی سالن سینما ساخت
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





