سینماسینما، علی پاکزاد – مریم زندی عکاس سرشناس گفت:«زحمات زیادی برای جمع آوری و چاپ عکسهای انقلاب صورت گرفت. نزدیک ۲۷ سال عکسهای من در آرشیو باقی ماندند تا اینکه چاپ شدند.»
به گزارش سینماسینما، فیلم «دیدن و بودن» ساخته علی شیلاندری مستندی درباره عکاسی به نام مریم زندی است. این مستند در جشنواره سینما حقیقت به نمایش گذاشته شد. این فیلم در سه بخش کاندیدای دریافت جایزه شد و در بخش فیلمبرداری جایزه بهترین فیلمبرداری را از جشنواره سینماحقیقت دریافت کرد.
مریم زندی درباره جمع آوری عکسهای سال ۵۸ و نمایش آن در فیلم گفت: «همان طور که در فیلم «دیدن و بودن» به کارگردانی علی شیلاندری دیدیم، زحمات زیادی برای جمع آوری و چاپ عکسهای انقلاب صورت گرفت. نزدیک ۲۷ سال عکسهای من در آرشیو باقی ماندند تا اینکه چاپ شدند. قصد نداشتم با این عکسها انقلاب را روایت کنم. بلکه سعی داشتم عکسها به صورت هنرمندانه و عکاسانه به تصویر کشیده شود. تمایل داشتم که این عکسها از لحاظ تاریخی از زمان خودش فاصله گرفته باشد. البته در ابتدا قرار بود که این کتاب توسط نشر نظر انتشار پیدا کند که این اتفاق صورت نگرفت. عکسهای من از زمان شلوغی های خیابان تا زمان رای به جمهوری اسلامی ثبت شده است. تقریبا از مهر و آبان ۵۷ این عکسها گرفته شده تا اوایل سال ۵۸ که به جمهوری اسلامی رای داده شد. عملا زمانی که عکسها را انتخاب کردیم متوجه شدیم که این عکسها نمی تواند از آن وقایع جدا باشد زیرا ما قصد نداشتیم که روایت تاریخ را انجام دهیم. »
او ادامه داد: «از ابتدای کارم تا به امروز با تنگ نظری ها و جامعه مردانه در تقابل بوده ام و سعی کرده ام فقط و فقط به عکاسی فکر کنم. به حدی کارم را دوست دارم که همواره به این فکر می کردم کتابم چاپ شود و بتوانم عکسهایم را به مردم نشان دهم. ما در این مدت بیش از اینکه با حسودی عکاسان دیگر مشکل داشته باشیم درگیری مان با وزارت ارشاد بود. زمانی که کتاب آماده شد و به ارشاد بردیم انتظار داشتیم که به ما کمک کنند و در انتشار کتاب همراه ما باشند اما این اتفاق صورت نگرفت. نزدیک به شش سال کتاب ما در ارشاد منتظر ماند و نزدیک به سی عکس را معتقد بودند که باید حذف شود. اما هیچ کدام از این حرفهایی که دوستان زده بودند را نپذیرفتم؛ در این شش سال بسیاری از رسانه های بین المللی و داخلی به موضوع کتاب پرداختند. متاسفانه در همین برهه مشکلات دیگری برای من در انجمن عکاسان رخ داد که وزارت کشور دستور داده بود من از این انجمن خارج شوم و حضور نداشته باشم. اما نامه ای را به آقای روحانی نوشتم و به این ترتیب موضوع کتاب و مسائل دیگر حل شد و توانستیم این کتاب را به چاپ برسانیم.»
زندی درباره زمان نمایش مستند «دیدن و بودن» گفت: «زمانی ساخت فیلم از سوی کارگردان کار یعنی آقای شیلاندری شروع شد نمی دانستیم که ارشاد قرار است به ما مجوز انتشار کتاب را بدهد. اگر فیلم زودتر تمام می شد و ارشاد مجوز انتشار را نمی داد قطعا فیلم ما بر مبنای این بود که ما اجازه انتشار نداشته ایم و چندین سال را پیگیر این موضوع بوده ایم. اما این فیلم شش سال به طول انجامید و رسید به زمانی که ما مجوز گرفتیم. بعضی از صحنه های فیلم در ارشاد و وزارت کشور گرفته شده است که هیچ مجوزی برای آن نداشتیم. حتی یک بار مقابل نهاد ریاست جمهوری آقای شیلاندری را متوقف کردند و اجازه فیلمبرداری به او ندادند.»
مریم زندی درباره ارتباط و مسائلی که با سیف الله صمدیان داشته است گفت:«اتفاقا بر عکس اینکه بسیاری معتقد بودند که رابطه من با آقای صمدیان خوب نبوده و مشکلاتی داشته ایم این گونه نبوده است. اتفاقا تنها کسانی که در انجمن عکاسان من را یاری کردند و پشتیبان من بودند آقای صمدیان و نیکزاد بودند. این دو عزیز تا پای استعفا نیز پیش رفتند. نتیجه این که من با آقای صمدیان هیچگاه مشکلی نداشته ام. البته برخوردی که با آقای صمدیان در آن جلسه انجمن عکاسان شکل گرفت که در فیلم نیز آن را دیدیم ، موضوعی بود که به هیچ عنوان شخصی نبود بلکه در روند یک جریان بود و من در آن زمان بسیار عصبی بودم. آقای صمدیان مسئول برگزاری مراسم آن شب بود و می بایست تذکری را می دادند تا مراسم با نظم بهتری برگزار شود.»
زندی درباره کارگردان فیلم علی شیلاندری گفت: «خوشبختانه فیلم توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را از جشنواره سینماحقیقت دریافت کند. ما در سه بخش نیز کاندیدای جایزه بودیم. می توانستیم در بخش های دیگر نیز جایزه دریافت کنیم اما این اتفاق صورت نگرفت. فیلم علی شیلاندری مورد توجه بسیاری قرار گرفت. این فیلم سال ۹۰ شروع شد. آقای شیلاندری رئیس انجمن عکاسان اصفهان بودند. اصفهان که بودیم با هم آشنا شدیم و با هم صحبت هایی را درباره ساخت فیلم انجام دادیم. همان زمان به جمع بندی رسیدیم . آقای شیلاندری مایل بودند که فیلمی درباره من بسازند؛ کمی صحبت کردیم و به توافق رسیدیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- نمایش مستندی درباره مریم زندی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- صمدیان: نزدیک شدن به دنیای هنرمند ایرانی بسیار دشوار است/ متیندفتری: متاسفانه مردم ما هنوز با عکس بیگانه هستند!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





