تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۳:۴۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 104563

محمد حقیقت کارشناس سینما بر این باور است که در یک جشنواره مردمی چون جشنواره فیلم فجر مناسب است که داوران همراه با مخاطبان فیلم‌ها را داوری کنند.

به گزارش سینماسینما، در پی انتشار خبر شروع زودتر داوری‌های جشنواره فجر قبل از شروع رسمی این رویداد سینمایی و بررسی آثار، برخی از اهالی سینما نقدهایی به این روش داوری وارد کرده‌اند.

محمد حقیقت کارشناس سینما در یادداشتی که در اختیار سینماسینما قرار داده این شیوه داوری را چنین نقد کرده است:

امسال درخبرها آمده که «داوران جشنواره از هم اکنون در حال دیدن و داوری فیلم‌ها هستند!»

با توجه به اینکه هنوزجشنواره رسما شروع نشده، این خبر، از آن خبرهای حیرت‌آور است که تاکنون درهیچ جشنواره معتبری در جهان دیده نشده است.

اینجانب که بیش ازچهل سال است بسیاری از جشنواره جهان را دنبال می‌کنم، وحتی درارتباط با بسیاری ازبرپاکنندگان آنها هم بوده‌ام، بسیاراز شنیدن خبرامسال جشنواره فجر، متعجب شدم.

سئوال این است که چرا مسئولان جشنواره امسال فجر به چنین اقدامی دست زده‌اند؟

آیا قراراست همه چیز را کنترل کنند؟

به هرحال چیزی که واقعیت دارد اینکه جشنواره فجر امسال با این عمل خود، نه تنها هیچ نوآوری در این کار پدید نیاورده، بلکه به نظر مردم، که مخاطبان اصلی، وبازگرداننده هزینه‌های صرف شده برای فیلم‌ها هستند، هم هیچ ارزشی قائل نشده‌اند!

درست‌ترین کار این بوده وهست که داوران به همراه مردم، فیلم‌ها را ببینند، چون مردم هم جزو داوران‌اند. البته که همزمان با نمایش فیلم‌ها برای مردم، مسئولان می‌توانند، جلسات جداگانه نمایش فیلم‌ها رابرای داوران ترتیب دهند ومساوات رعایت شود.

اعتبار بخشیدن به جشنواره فجرهنگامی درست صورت می‌گیرد، و شایستگی بیشتری پیدا می‌کند که به تماشاگر خود، یعنی مردم احترام بگذارند، نه اینکه از پیش برای آنان حکم صادر کنند که کدام فیلم یا فیلم‌ها دارای ارزش هستند.

با احترام به داوران امسال، در چنین جشنواره‌ای که ادعای مردمی زیادی هم دارد، مردم و بعضا، بسیاری از منتقدان، بهترین داوران نیستند؟

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها