علی پاکزاد_ سیاوش اسعدی کارگردان و نویسنده و همسرش نورا هاشمی فرزندی به نام اوستا دارند. اسعدی فیلمنامهای با نام «سال تحویل» در دست دارد که روایتی از وضعیت نوجوانان و کودکان است. این کارگردان اعتقاد دارد اگر قصه قابل قبولی در حوزه کودک و نوجوان نوشته شود، قطعا فیلمهایی ساخته میشود که پتانسیل آنها بسیار زیاد است و میتوانند در جشنوارههای خارجی سینمای کودک ایران را بهخوبی معرفی کنند. اسعدی مهمترین ضعف سینمای کودک و نوجوان را نبود قصههای مناسب میداند. او معتقد است قصههایی که امروز برای سینمای کودک وجود دارد، عموما بینمک است و تاثیر خاصی روی این قشر از جامعه نمیگذارد.
علاقه دارید برای کودکان و نوجوانان فیلم بسازید؟
اکنون شرایط فیلمسازی در حوزه کودک دشوار است. متاسفانه قصههای خوبی برای فیلمسازی در حوزه کودک نوشته نمیشود. یعنی یک داستان خوب ارتباط مستقیم دارد با قصه مناسب، که در شرایط کنونی چنین قصههایی وجود ندارد. اما بهشخصه مایلم در این حوزه فیلم بسازم. معتقدم که ما در سینمای کودک نیاز داریم که قهرمان قصه داشته باشیم. اگر قصه خوب وجود داشته باشد، قطعا فیلمهایی برای کودکان و نوجوانان میسازم. قصههایی که اکنون برای سینمای کودک و نوجوان تهیه میشود، غالبا بینمک هستند، در صورتی که سینمای کودک و نوجوان بسیار جذاب است. یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در این حوزه به آن پرداخت، بحث بلوغ و غریزه نوجوانان است، که اگر در این رابطه فیلم ساخته شود، قطعا برای کودکان و نوجوانان جذاب خواهد بود. اینکه نوجوانان ما زمانی که با غریزههای مختلف روبهرو میشوند، چه عکسالعملهایی از خود نشان میدهند، میتواند جذاب باشد. اگر قصهای داشته باشم که کودک شخصیت اصلی آن باشد، با کمال میل چنین فیلمی میسازم. همین الان فیلمنامهای در دست دارم با نام «سال تحویل» که درباره موضوعات و مسائلی که پیرامون نوجوانان رخ میدهد، روایت میکند. موضوع فیلم ما درباره غرایز نوجوانان است که در آن نکات مهمی را مدنظر قرار دادهایم.
دلیل خاصی ندارد. ناخودآگاه شما با قصهای روبهرو میشوید که شخصیت اصلی آن به کودک میپردازد و قطعا ساخت فیلم درباره آن جذاب خواهد بود. باز هم میگویم به قصه خیلی مرتبط است. من چنین موضوعی را قبول ندارم که رسالت یک فیلمساز به این است که حتما در کارنامه کاریاش باید کار کودک داشته باشد. کار برای کودکان نیاز به حس و قصه مناسب دارد تا ثمره آن برای کودکان و نوجوانانی که آن را میبینند، جذاب باشد. سینما رسالت ندارد. من اکنون قصهای دارم که برای کودکان جذاب است، پس حتما چنین فیلمی را خواهم ساخت.
اگر فیلم برای سینمای کودکان بسازید، میتوانید سرمایه لازم را برای آن جذب کنید؟
اصولا جذب سرمایه برای هر فیلمنامهای سخت است، چه برسد به سینمای کودک و ساخت فیلمی با این مضمون! برچسب کودک و نوجوان باعث شده کارگردانان ما به سراغ ساخت فیلمهای کودک نروند. فیلمهای کودک و نوجوان به دلیل اینکه در سالهای اخیر جنبه آموزشی داشته، تبدیل به فیلمهای نفروش شده است. اگر قصه خوبی داشته باشیم، بهترین فیلمها در حوزه کودک را میتوانیم در کشور بسازیم. تا حدی که این فیلمها در فستیوالهای بینالمللی نیز بهخوبی بدرخشند. مشکل سرمایهگذاری اکنون برای تمام فیلمهای ما وجود دارد و فقط سینمای کودک دچار این معضل نیست. سرمایهگذاران ما را هم نمیگذارند کار کنند و دلیل این رویکرد را متوجه نمیشوم. اگر به دنبال سینمایی پویا در حوزه کودک هستیم، باید قصههای خوبی بنویسیم و کاملا واقعی به موضوع کودک و نوجوان نگاه کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- «غریزه»؛ وقتی همچون تبعیدی از شهر خود میگریزی
- بیانیه سینماگران برای فیلم سینمایی «غریزه»
- «غریزه» اکران میشود
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- «غریزه» به زودی اکران میشود/ جوایز بینالمللی برای فیلم تازه سیاوش اسعدی
- محمدرضا مویینی «غریزه» را تدوین کرد
- معرفی بازیگران زن فیلم «غریزه»
- یک درخونگاه از دو «هنرمند»/ نگاهی به «درخونگاه»
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- غربت در وطن/ نگاهی به فیلم «درخونگاه»
- روایت متفاوت دهه ۶۰ در «درخونگاه»/ «حمال طلا» از اقتصاد میگوید
- سیاوش اسعدی در گفتوگو با سینماسینما/ ما سالاد جشنوارهایم، غذای اصلی کسان دیگریاند
- شاهرخ استخری: برای سینمای کودک هر کاری می کنم
- بیپولی ادامه فیلمبرداری فیلم سیاوش اسعدی را متوقف کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





