تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۲۳:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 115022

 

دبورا یانگ نویسنده هالیوود ریپورتر به بهانه نمایش فیلم سینمایی «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی در جشنواره فیلم شانگهای نقدی بر روی این اثر نوشته است.

به گزارش سینماسینما متن یادداشت یانگ با ترجمه آتوسا قلمفرسایی به این شرح است:

قصر شیرین، اثر جدید رضا میرکریمی فیلمی جاده‌ای درباره پدری است که بر خلاف میل‌اش دو بچه کوچکش را به دنبال خود می‌کشد.

این فیلم قبل از رقابت در جشنواره فیلم شانگهای توانسته بود در جشنواره ملی فجر دو جایزه بهترین فیلمنامه و موسیقی متن را از آن خود کند.
رضا میرکریمی پیش از این توانسته با کارگردانی داستانهای احساسی و درگیرکننده از زندگی‌های خانوادگی، سه بار به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شود. فیلم قصر شیرین که بسیار دقیق نوشته و با حساسیت و ظرافت کارگردانی شده، درام روانشناختی دیگری از اوست که مفهوم پدر بودن و مسئولیتهای ناشی از آن را در قالب یک داستان با هوشمندی روایت می‌کند. فیلم در ضمن حفظ نگاه به مخاطب، توانسته درام اجتماعی و تریلر پر تنشی را در فضایی نسبتاً آرام خلق کند، که این خود رویکرد جدیدی در سینمای ایران است. قصر شیرین سیمرغ بلورین برای بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن را در بهمن ماه از جشنواره ملی فیلم فجر دریافت کرده است، و حالا هم برای رقابت در جشنواره فیلم شانگهای شرکت دارد. ( میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر است، که بطور جداگانه در اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود. قصر شیرین تنها در بخش بازار این جشنواره به نمایش در آمد.)

قصر شیرین، که یادآور روح دزد دوچرخه ویتوریو دسیکا است، احساسات دوگانه‌ای را در تماشاگر ایجاد می‌کند که ناشی از مواجهه پدری تازه از زندان آزاد شده و در مسیر سقوط اخلاقی با پسر کوچکش است که به او وفاداری دردناکی دارد. اگرچه قصه فیلم به گونه‌ای طراحی شده که احساسات تماشاگر را مدام درگیر کند و رهایش نکند، اما میرکریمی (که علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی و تدوین فیلم را نیز به عهده داشته) این نکته را در نظر داشته که قلیان احساسات تماشاگر را به گونه‌ای کنترل کند تا او را به پایان مؤثر فیلم راهنمایی کند. پایانی که به ظاهر ساده اما بسیار پر قدرت است.

وقتی جلال (حامد بهداد) به شهر زن سابقش باز میگردد، مردی نخراشیده و نتراشیده است که تنها به خودش فکر میکند.
حامد بهداد که در فیلم مارموز کمال تبریزی توانسته در نقش بدلی کمرنگ از رییس جمهور سابق ایران خوش بدرخشد، در این فیلم با هنرمندی از پس نقش جلال بر می‌آید؛ شخصیتی که احساسات خود را به شدت سرکوب می‌کند، اما کم کم در طول داستان در مواجهه با لحظات خشونت و کشمکش این احساسات را در مقابل بچه‌هایش بروز می‌دهد.
سارا(نیوشا علیپور) که در سن مهد کودک است برای نقشی که ایفا کرده قابل تحسین است؛ یک جور شرلی تمپل امروزی. او بسیار و به اندازه شیرین است و با عدم درکش از موقعیتهای بغرنج خانوادگی در طول فیلم سرخوشی را به فیلم تزریق میکند. برادر کمی بزرگترش علی (یونا تدین) به عنوان یک نوجوان و بخاطر فهم بیشترش از دنیای بزرگسالان، بیشتر موقعیتهای ناخوشایند را درک میکند، هرچند کوچکتر از آن است که بتواند با آن مقابله کند.

فیلمنامه‌نویسان محمد داودی و محسن قرایی توانسته‌اند با نگارش دقیق دیالوگها و قرار دادن جلال در مقابل شاهدی شوکه شده یا سرزنشگر این شخصیت را قابل درک کنند.
*
بازیگران: حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آیین، نیوشا علیپور، محمد عسگری، یونا تدین
کارگردان، تهیه‌کننده، تدوینگر: رضا میرکریمی
فیلمنامه‌نویسان: محمد داودی، محسن قرایی
مجری طرح: محمدصادق میرکریمی
مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی
طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی
موسیقی: امین هنرمند
مکان نمایش: جشنواره بین¬المللی فیلم شانگهای
پخش جهانی: ایریماژ
۸۶ دقیقه

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها