سینماسینما، علی پاکزاد – ابراهیم مختاری کارگردان سینما گفت: «سنیمای تجربی رکنی از سینمای ایران است. توجه به این سینما و کوششهایی در مورد البته همیشه وجود داشته اما به اشکال دیگری و که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است.»
به گزارش سینماسینما، ابراهیم مختاری کارگردان سینما این روزها فیلم «برگ جان» را در سینماهای هنر و تجربه اکران دارد. این فیلم درباره «زعفران» و کشت آن در روستاهای جنوبی استان خراسان دارد. در این مستند داستانی، سعیدپورصمیمی، مهدی احمدی، مریم مقدم ،سجاد تابش، سحر سلحشور، محمدرضا فرزاد، محمدحسین ناصری، علی گل صباحی، جواد گنجی، مجتبی سعادت، زینب زیرک به نقش آفرینی میپردازند.
ابراهیم مختاری درباره «برگ جان» گفت: «این فیلم از یک داستان واقعی الهام گرفته شده و علاوه بر بخش روایی که کاملاً داستانی و قصهگوست، یک فضای مستندگونه هم دارد. شاید این تنها روشی بود که میشد این قصه را روایت کرد و به تصویر کشید.»
او ادامه داد: «صحنههای آن در خراسان و در شهرستان بجستان فیلمبرداری شده است. اتفاقهایی که پشت صحنه مستند زعفران (که حدود ۲۰ سال پیش ساختم) رخ داد، بر اساس آن «برگ جان» ساخته شد.»
این کارگردان گفت: «من به شوخی و جدی میگویم این فیلم، تماشاگر را در صندلی میخکوب نمیکند چون در آن صحنههای اکشن و کشت و کشتکار وجود ندارد، اما میکوشد تامل تماشاگر را برانگیزد. اتفاقی که برای من افتاد و نتوانستم فراموش کنم من را دچار تأمل کرد و من هم تمام سعیام را کردم تا آن تأثیری که آن اتفاق بر من گذاشت در فیلم «برگ جان» متبلور کنم. آرزوی من این است که فیلم بتواند روی تماشاگر هم چنین تأثیری بگذارد که اگر این اتفاق نیفتد از ناتوانی من بوده است.»
کارگردان فیلم «برگ جان» درباره سینمای هنر و تجربه معتقد است: «سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است که به این صورت جایش همیشه خالی بوده است. این توجه و کوشش البته همیشه وجود داشته، اما به اشکال دیگری که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است. موضوع این است که چطور بدون اینکه بخواهیم بخشهایی از سینمای بدنه را اشغال کنیم یا به آن آسیب بزنیم، نقشی که هنر و تجربه ایفا میکند را پررنگتر کنیم؟ این اتفاق بر میگردد به سیاستهای فرهنگی دولت؛ باید به سیاستی رسید که بتواند جواب این نیاز سینما را در حد و اندازه مخاطبش بدهد که به نظرم با سالنهای کوچک در شهرستانهای مختلف میتوان آن را گسترش داد تا همیشه در کنار سینمای تجاری وجود داشته باشد.»
این کارگردان که معتقد است علت وجودی سینمای هنر و تجربه به مخاطب برمیگردد، گفت: «وقتی مخاطبی دارید که دنبال سینمای تجاری نیست یا اگر هست تمام نیازهایش را برآورده نمیکند و دنبال سینمای میگردد که آن را در سینمای هنروتجربه پیدامی کند، پس سینمای هنر و تجربه باید وجود داشته باشد. البته این نوع سینما در همه جای دنیا و این نوع توجه در تمام رشتهها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما باید بتوانیم راهی پیدا کنیم تا این سینما بتواند پایدار باشد و پایداری آن هم در تداوم ارتباط با مخاطب و در سطح گسترده کشور امکانپذیر است. اگر نقدهایی هم به این سینما هست که هست به سیاستهای مدیریت آن است و به بهانه آن نباید اصل وجودی چنین نقشی را در سینما از میان برد.»
مختاری درباره نحوه اکران فیلمش در هنروتجربه گفت: «به نظرم کمی زمان میبرد که هنروتجربه جا بیفتد و نظم و نظامی پیدا کند که بتواند به صورت منطقی به توقعات پاسخ دهد. راجع به این موضوع باید جداگانه و در فرصت مناسب صحبت کرد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- پرسش بیپاسخ چهل ساله سینمای ایران
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- ابراهیم مختاری اظهارات محمدعلی نجفی را اصلاح کرد
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- نمایش چهار فیلم از ابراهیم مختاری در فرانسه
- یک فیلم کاملا تجربی/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- مراسم نکوداشت ابراهیم مختاری و محمد تهامینژاد برگزار میشود
- واکنش مجددفرخ نژاد به حواشی خانم یایا:برای دیدن فیلمهای متفاوت و تجربه گرایانه،جایی مثل هنروتجربه مناسب تر است
- نگاهی به فیلم «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری/ تکههای جامانده از دیروز
- نگاهی به «برگ جان»/ صدای رویش جانها!
- نمایش «برگ جان» در افتتاحیه جشنواره فیلمهای آسیایی وزول
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
- اکران «برگ جان» در هنر و تجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





