فروش کمتر از ۲۰۰ میلیون تومانی تا پایان روز دوم فروردین و تعداد اندک تماشاگران فیلمهای در حال اکران نشان میدهد که سینما هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است.
به گزارش سینماسینما، وقتی سیونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید، گمانهزنی و بحثهای مختلفی با محوریت فیلمهای اکران نوروزی آغاز شد تا تلاش شود روند استقبال مخاطب از سالنهای سینما نزول نکند.
برهمین اساس نام چند فیلم پربازیگر از جشنوارههای دو سال قبل و نیز فیلمهایی که در جشنواره نبودند، بیش از بقیه مطرح شد و امیدها را برای یک اکران نوروزی خوب زنده نگه داشت، اما هر چه به پایان سال نزدیکتر شدیم، بیانگیزگی صاحبان فیلمها و ناکامی شورای صنفی نمایش برای راضی کردن سازندگان فیلمهایی که احتمال جذب مخاطب بیشتری را داشتند، قوت گرفت و در نهایت پنج فیلمی برای اکران نوروزی انتخاب شدند که تقریبا نه تنها هیچ کدام جزء گزینههای جدی اولیه نبودند، بلکه امید به رونق گرفتن سینماها را در دومین بهار کرونایی کمرنگ کردند.
«خورشید» مجید مجیدی، «لاله» اسدالله نیکنژاد، «خون شد» مسعود کیمیایی، «هفتهای یک بار آدم باش» شهرام شاه حسینی و «تکخال» مجید مافی فیلمهایی هستند که اکرانشان رضایت سینمادارها را در روزهای گذشته به همراه نداشته چرا که در همین چهار، پنج روز اکران روی هم کمتر از هفت هزار نفر تماشاگر داشتهاند.
براساس اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) آمار فروش و تماشاگر این فیلمها که اکران برخی از ۲۷ اسفند و برخی دیگر دو روز دیرتر روی پرده رفتهاند – تا لحظه انتشار این گزارش – عبارت است از: «خورشید» حدود ۵۸ میلیون تومان با ۲۲۴۰ نفر مخاطب، «خون شد» ۲۱ میلیون تومان با ۸۸۸ نفر مخاطب، «لاله» ۴ میلیون تومان با نزدیک به ۱۶۲ نفر مخاطب، «تکخال» ۳۳ میلیون تومان با ۱۴۳۳ نفر مخاطب و «هفتهای یک بار آدم باش» ۵۳ میلیون تومان و حدود ۲۱۲۷ نفر مخاطب.
در این بین «هفتهای یک بار آدم باش» با ۱۰۶ سالن و «لاله» با ۴۰ سالن بیشترین و کمترین تعداد سینما را – تا ساعت ۱۳ امروز – در اختیار دارند و در کنار تمام اینها اتفاق قابل تامل وضعیت فیلم پرحاشیه «لاله» است که پس از نزدیک به هشت سال ساخت آن با صرف بودجه میلیاردی به پایان رسید و به عنوان تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به اکران رسید.
این آمار، جدا از اثبات عدم استقبال مخاطب در این روزها که البته امید میرود با گذشت چند روز ابتدایی تعطیلات بیشتر شود، به نظر میرسد ناامیدی یا بیانگیزگی خود صاحبان فیلمها را هم به همراه دارد، چرا که برخلاف گذشته حتی در فضای مجازی هم تبلیغ چندانی از این فیلمها دیده نمیشود و حتما بخش زیادی از مردم اصلا خبر ندارند که سینماها باز هستند یا چه فیلمهایی در حال اکران است.
در این باره حتی برخی سینمادارها با انتقاد از عملکرد شورای صنفی نمایش، میگویند تعریف دفتر پخش در این روزها انگار تغییر کرده طوری که فقط فیلمها را بیرون میدهند و دیگر هیچ خبری از اقدام یا پیگیری برای اطلاعرسانی، تهیه و پخش مواد تبلیغی و پوستر نیست و در مواردی هارد فیلم هم به درستی در اختیار سینمادار قرار نمیگیرد. آنها گلهمند هستند که در بین فیلمهای نوروزی اثری هم بوده که در روزهای ابتدایی حتی تصویر و پوستر سر در سینما نداشته و پرسوجوهایی که کردهاند نشان داده گویا همین اواخر فیلمبرداری کار تمام شده و مشخص نیست اگر فیلمی آماده اکران نبوده چطور انتخاب شده است.
آنطور که عدهای از سینمادارها میگویند، اوضاع اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در اینکه صاحبان فیلمها برای آثارشان مواد تبلیغی آماده کنند هم تاثیرگذار بوده، چون هزینه تبلیغات و تهیه مواد آن بالا رفته است، به همین دلیل فقط هارد فیلمها برای سینماها ارسال میشوند. آنها همچنین از بازیگران فیلمها هم انتقاد دارند که در صفحههای شخصیشان خبری برای جذب مخاطب و نیز اطلاعرسلانی منتشر نمیکنند.
البته شاید همین وضعیت سبب شده که بعضی سینمادارها نه تنها امیدی به رونق سینما با این فیلمها نداشته باشند، بلکه برخی از آنها تعطیلی را به فعالیت ترجیح دهند، مثل پردیس سینمایی مگامال که سئانسی را برای فروش در این روزها باز نکرده است.
با این حال این انتظار همچنان وجود دارد که تلویزیون در کنار حمایت از فیلمهای خاص، به آثاری که روی پرده سینماها در حال اکران هستند نیز توجه و برای معرفی و تبلیغ آنها در روزهای تعطیلی سال جدید اقدام کند هرچند به هر حال آنچه این روزها در سینماها شاهدش هستیم، در تاریخ اکران فیلمهای سینمایی ایران به عنوان یک ناکامی بزرگ ثبت خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- پاسخ همایون اسعدیان به حاشیههای اکران، بلیت نیمبها و …/ بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان میشود؟
- سمفا اعلام کرد؛ چند نفر در تعطیلات نوروزی به سینما رفتند؟
- یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «بچههای طوفان» جایگزین یکی از فیلمهای اکران نوروزی شد
- اسامی فیلمهای اکران نوروزی اعلام شد
- اکران نوروزی سینما از چه زمانی آغاز میشود؟
- زنگ خطر قاچاق فیلمهای روی پرده به صدا درآمد/ دو فیلم اکران نوروزی در حال دست به دست شدن در کانالهای تلگرامی
- درخواست تهیهکنندگان فیلمهای نوروزی/ اکران فیلمها را تا ۱۰ هفته تمدید کنید + تصویر نامه
- یک زنگ خطر جدی/ افت ۵۰ درصدی مخاطبان سینما
- بالاخره تعداد مخاطبان فیلمهای نوروزی به یک میلیون نفر رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»