فروش کمتر از ۲۰۰ میلیون تومانی تا پایان روز دوم فروردین و تعداد اندک تماشاگران فیلمهای در حال اکران نشان میدهد که سینما هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است.
به گزارش سینماسینما، وقتی سیونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید، گمانهزنی و بحثهای مختلفی با محوریت فیلمهای اکران نوروزی آغاز شد تا تلاش شود روند استقبال مخاطب از سالنهای سینما نزول نکند.
برهمین اساس نام چند فیلم پربازیگر از جشنوارههای دو سال قبل و نیز فیلمهایی که در جشنواره نبودند، بیش از بقیه مطرح شد و امیدها را برای یک اکران نوروزی خوب زنده نگه داشت، اما هر چه به پایان سال نزدیکتر شدیم، بیانگیزگی صاحبان فیلمها و ناکامی شورای صنفی نمایش برای راضی کردن سازندگان فیلمهایی که احتمال جذب مخاطب بیشتری را داشتند، قوت گرفت و در نهایت پنج فیلمی برای اکران نوروزی انتخاب شدند که تقریبا نه تنها هیچ کدام جزء گزینههای جدی اولیه نبودند، بلکه امید به رونق گرفتن سینماها را در دومین بهار کرونایی کمرنگ کردند.
«خورشید» مجید مجیدی، «لاله» اسدالله نیکنژاد، «خون شد» مسعود کیمیایی، «هفتهای یک بار آدم باش» شهرام شاه حسینی و «تکخال» مجید مافی فیلمهایی هستند که اکرانشان رضایت سینمادارها را در روزهای گذشته به همراه نداشته چرا که در همین چهار، پنج روز اکران روی هم کمتر از هفت هزار نفر تماشاگر داشتهاند.
براساس اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) آمار فروش و تماشاگر این فیلمها که اکران برخی از ۲۷ اسفند و برخی دیگر دو روز دیرتر روی پرده رفتهاند – تا لحظه انتشار این گزارش – عبارت است از: «خورشید» حدود ۵۸ میلیون تومان با ۲۲۴۰ نفر مخاطب، «خون شد» ۲۱ میلیون تومان با ۸۸۸ نفر مخاطب، «لاله» ۴ میلیون تومان با نزدیک به ۱۶۲ نفر مخاطب، «تکخال» ۳۳ میلیون تومان با ۱۴۳۳ نفر مخاطب و «هفتهای یک بار آدم باش» ۵۳ میلیون تومان و حدود ۲۱۲۷ نفر مخاطب.
در این بین «هفتهای یک بار آدم باش» با ۱۰۶ سالن و «لاله» با ۴۰ سالن بیشترین و کمترین تعداد سینما را – تا ساعت ۱۳ امروز – در اختیار دارند و در کنار تمام اینها اتفاق قابل تامل وضعیت فیلم پرحاشیه «لاله» است که پس از نزدیک به هشت سال ساخت آن با صرف بودجه میلیاردی به پایان رسید و به عنوان تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به اکران رسید.
این آمار، جدا از اثبات عدم استقبال مخاطب در این روزها که البته امید میرود با گذشت چند روز ابتدایی تعطیلات بیشتر شود، به نظر میرسد ناامیدی یا بیانگیزگی خود صاحبان فیلمها را هم به همراه دارد، چرا که برخلاف گذشته حتی در فضای مجازی هم تبلیغ چندانی از این فیلمها دیده نمیشود و حتما بخش زیادی از مردم اصلا خبر ندارند که سینماها باز هستند یا چه فیلمهایی در حال اکران است.
در این باره حتی برخی سینمادارها با انتقاد از عملکرد شورای صنفی نمایش، میگویند تعریف دفتر پخش در این روزها انگار تغییر کرده طوری که فقط فیلمها را بیرون میدهند و دیگر هیچ خبری از اقدام یا پیگیری برای اطلاعرسانی، تهیه و پخش مواد تبلیغی و پوستر نیست و در مواردی هارد فیلم هم به درستی در اختیار سینمادار قرار نمیگیرد. آنها گلهمند هستند که در بین فیلمهای نوروزی اثری هم بوده که در روزهای ابتدایی حتی تصویر و پوستر سر در سینما نداشته و پرسوجوهایی که کردهاند نشان داده گویا همین اواخر فیلمبرداری کار تمام شده و مشخص نیست اگر فیلمی آماده اکران نبوده چطور انتخاب شده است.
آنطور که عدهای از سینمادارها میگویند، اوضاع اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در اینکه صاحبان فیلمها برای آثارشان مواد تبلیغی آماده کنند هم تاثیرگذار بوده، چون هزینه تبلیغات و تهیه مواد آن بالا رفته است، به همین دلیل فقط هارد فیلمها برای سینماها ارسال میشوند. آنها همچنین از بازیگران فیلمها هم انتقاد دارند که در صفحههای شخصیشان خبری برای جذب مخاطب و نیز اطلاعرسلانی منتشر نمیکنند.
البته شاید همین وضعیت سبب شده که بعضی سینمادارها نه تنها امیدی به رونق سینما با این فیلمها نداشته باشند، بلکه برخی از آنها تعطیلی را به فعالیت ترجیح دهند، مثل پردیس سینمایی مگامال که سئانسی را برای فروش در این روزها باز نکرده است.
با این حال این انتظار همچنان وجود دارد که تلویزیون در کنار حمایت از فیلمهای خاص، به آثاری که روی پرده سینماها در حال اکران هستند نیز توجه و برای معرفی و تبلیغ آنها در روزهای تعطیلی سال جدید اقدام کند هرچند به هر حال آنچه این روزها در سینماها شاهدش هستیم، در تاریخ اکران فیلمهای سینمایی ایران به عنوان یک ناکامی بزرگ ثبت خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- پاسخ همایون اسعدیان به حاشیههای اکران، بلیت نیمبها و …/ بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان میشود؟
- سمفا اعلام کرد؛ چند نفر در تعطیلات نوروزی به سینما رفتند؟
- یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «بچههای طوفان» جایگزین یکی از فیلمهای اکران نوروزی شد
- اسامی فیلمهای اکران نوروزی اعلام شد
- اکران نوروزی سینما از چه زمانی آغاز میشود؟
- زنگ خطر قاچاق فیلمهای روی پرده به صدا درآمد/ دو فیلم اکران نوروزی در حال دست به دست شدن در کانالهای تلگرامی
- درخواست تهیهکنندگان فیلمهای نوروزی/ اکران فیلمها را تا ۱۰ هفته تمدید کنید + تصویر نامه
- یک زنگ خطر جدی/ افت ۵۰ درصدی مخاطبان سینما
- بالاخره تعداد مخاطبان فیلمهای نوروزی به یک میلیون نفر رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار