کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان_ وزیر محترم ارشاد اخیرا از تخصیص ۳۵ میلیار تومان به آثار “فاخر” سینمایی خبر دادهاند که در این باره طرح چند نکته به نظر مفید میآید.
نخست آنکه ابداع کلماتی نظیر فاخر، معناگرا، دینی، استراتژیک و قس علیهذا در سالهای اخیر، بیش از آنکه در معنای واقعیاش استفاده شود و وجه سینمایی داشته باشد، بهانه و محملی است برای صرف بودجههای کلان پای آثاری متوسط و حتی ضعیف که نه تنها از هدفی که بابتش پول کلان گرفته اند فاصله دارند، بلکه معمولا از کیفیت قابل قبول سینمایی هم برخوردار نیستند. کمتر فیلمی دیدهام که از ابتدا با این تعاریف ساخته شده باشد و نتیجه راضی کنندهای بدست آمده باشد. اگر قرار است همان راه تکراری پیموده شود، بهتر است جناب وزیر این ۳۵ میلیارد تومان را صرف کار بهتری کنند.
دوم اینکه آقای وزیر روشن نکردهاند مقصودشان از کلمه فاخر دقیقا چیست. آیا مراد، اثری است که بشود به آن افتخار کرد؟ آیا منظور، اثری است تاریخی، سیاسی و یا دینی با پروداکشن عظیم و هزینه بسیار؟ یا سهمیه ای است برای ساکت نگه داشتن برخی دوستان نگران و راضی کردن آقایان معترض و مدعی سینمای استراتژیک؟ بدیهی است که فیلم پرخرج مذهبی یا سیاسی لزوما قابل افتخار کردن نیست. کم نداشتهایم فیلمهای پرهزینهای که باعث شرمندگی هم شدهاند و جز حس اتلاف سرمایه مادی و معنوی و هدر دادن سوژههای مهم، ثمری نداشتند.
سوم اینکه واقعا ۳۵ میلیارد برای فیلمهای بیگ پروداکشن بودجه زیادی نیست. بد نبود جناب وزیر ذهنیتشان را روشن تر میگفتند تا بدانیم از نظر ایشان با این پول چند فیلم “فاخر” میشود ساخت.
چهارم اینکه معمولا آثاری با نامهایی که در بند اول گفتم به کارگردانانی سپرده می شود که توانایی ویژهای در سینما ندارند. کارگردانان و تهیه کنندگانی معمولیاند که طبعا کیفیت خروجی شان هم چشمگیر نیست. فقط همواره طلبکارند و گمان میکنند حقشان تضییع شده. اگر آقای وزیر دلشان میخواهد که کار را به کاردان بسپرند و با این ۳۵ میلیارد تومان به دست چند کارگردان درجه یک، چهار، پنج اثر ماندگار بسازند که در تاریخ سینمای ایران بماند، بسم الله. ولی اگر قرار است در بر پاشنه سابق بچرخد؛ بودجهای برای تلف شدن و ساخت چند فیلم متوسط و زیر متوسط صرف شود، حرفی برای گفتن نمیماند.
پنجم اینکه اگر بهرام بیضایی بتواند اشغال را بسازد، تقوایی انسان کامل را، کیانوش عیاری، واروژ کریم مسیحی و … بتوانند فیلم هایی را که میخواهند، با شرایط مساعد و مناسب بسازند، میشود به فیلمهایشان افتخار کرد. آنها امتحانشان را پس دادهاند.
روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





