کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان_ وزیر محترم ارشاد اخیرا از تخصیص ۳۵ میلیار تومان به آثار “فاخر” سینمایی خبر دادهاند که در این باره طرح چند نکته به نظر مفید میآید.
نخست آنکه ابداع کلماتی نظیر فاخر، معناگرا، دینی، استراتژیک و قس علیهذا در سالهای اخیر، بیش از آنکه در معنای واقعیاش استفاده شود و وجه سینمایی داشته باشد، بهانه و محملی است برای صرف بودجههای کلان پای آثاری متوسط و حتی ضعیف که نه تنها از هدفی که بابتش پول کلان گرفته اند فاصله دارند، بلکه معمولا از کیفیت قابل قبول سینمایی هم برخوردار نیستند. کمتر فیلمی دیدهام که از ابتدا با این تعاریف ساخته شده باشد و نتیجه راضی کنندهای بدست آمده باشد. اگر قرار است همان راه تکراری پیموده شود، بهتر است جناب وزیر این ۳۵ میلیارد تومان را صرف کار بهتری کنند.
دوم اینکه آقای وزیر روشن نکردهاند مقصودشان از کلمه فاخر دقیقا چیست. آیا مراد، اثری است که بشود به آن افتخار کرد؟ آیا منظور، اثری است تاریخی، سیاسی و یا دینی با پروداکشن عظیم و هزینه بسیار؟ یا سهمیه ای است برای ساکت نگه داشتن برخی دوستان نگران و راضی کردن آقایان معترض و مدعی سینمای استراتژیک؟ بدیهی است که فیلم پرخرج مذهبی یا سیاسی لزوما قابل افتخار کردن نیست. کم نداشتهایم فیلمهای پرهزینهای که باعث شرمندگی هم شدهاند و جز حس اتلاف سرمایه مادی و معنوی و هدر دادن سوژههای مهم، ثمری نداشتند.
سوم اینکه واقعا ۳۵ میلیارد برای فیلمهای بیگ پروداکشن بودجه زیادی نیست. بد نبود جناب وزیر ذهنیتشان را روشن تر میگفتند تا بدانیم از نظر ایشان با این پول چند فیلم “فاخر” میشود ساخت.
چهارم اینکه معمولا آثاری با نامهایی که در بند اول گفتم به کارگردانانی سپرده می شود که توانایی ویژهای در سینما ندارند. کارگردانان و تهیه کنندگانی معمولیاند که طبعا کیفیت خروجی شان هم چشمگیر نیست. فقط همواره طلبکارند و گمان میکنند حقشان تضییع شده. اگر آقای وزیر دلشان میخواهد که کار را به کاردان بسپرند و با این ۳۵ میلیارد تومان به دست چند کارگردان درجه یک، چهار، پنج اثر ماندگار بسازند که در تاریخ سینمای ایران بماند، بسم الله. ولی اگر قرار است در بر پاشنه سابق بچرخد؛ بودجهای برای تلف شدن و ساخت چند فیلم متوسط و زیر متوسط صرف شود، حرفی برای گفتن نمیماند.
پنجم اینکه اگر بهرام بیضایی بتواند اشغال را بسازد، تقوایی انسان کامل را، کیانوش عیاری، واروژ کریم مسیحی و … بتوانند فیلم هایی را که میخواهند، با شرایط مساعد و مناسب بسازند، میشود به فیلمهایشان افتخار کرد. آنها امتحانشان را پس دادهاند.
روزنامه شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- یک یادداشت در هفت پرده
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند