“ایستاده در غبار” به یقین یک اتفاق تازه و خلاقانه در سینمای ایران است. فیلمی با موضوع سرگذشت یک قهرمان جنگ از یک جوان دهه شصتی که طبعا جنگ را به ندیده و تصویر عینی از آن ندارد. فیلم درباره یک سردار دفاع مقدس است که سرنوشتی عجیب و پرابهام دارد؛ احمد متوسلیان. اهمیت “ایستاده در غبار” اما تنها در این نکته نیست.
مهدویان با مجموعه “آخرین روزهای زمستان” -که به گمان من یک شاهکار به حساب می آید- پای یک ایده بکر را به سینما باز کرد. وجود صدای واقعی سرداران جنگ و بهره گیری از آرشیوی که ظاهرا در روایت فتح موجود بوده مهدویان را به صرافت انداخت که براساس صداهای واقعی، تصویر بسازد. این بازسازی آنچنان دقیق و با جزئیات انجام گرفته که حیرت انگیز است. مهدویان چه در شبیه سازی آدم های واقعی جنگ و چه در بازسازی فضاهای خط مقدم، روابط آدم ها و صحنه های جنگی آنچنان با تسلط و تبحر عمل کرده است که گاه می شود فیلم را با تصاویر مستند موجود از آن دوران قیاس کرد.
طراحی صحنه و لباس این فیلم، یک دستاورد به حساب می آید و افق تازه ای در سینمای ایران باز کرده است. گرچه صحنه های جبهه به مراتب بهتر از فضاهای شهری از آب درآمده که شاید به این برگردد که منابع تصویری و پژوهش ها بیشتر معطوف به جبهه ها بوده است.
بازی ها هم فوق العاده است و احساس مستندگونگی را به خوبی منتقل می کند، نزدیک کردن چهره بازیگران به چهره شخصیت های واقعی نیز به این فضا کمک کرده است.
مهدویان از ساختاری که در مستند مرسوم است بهره جسته و یک فیلم داستانی ساخته. صدای مصاحبه با شخصیت های واقعی روی تصاویر بازسازی شده قرار گرفته و بر اساس درباره اینکه “ایستاده در غبار” اساسا داستانی محسوب می شود یا مستند، می شود بحث مفصلی راه انداخت. مهدویان نام این شیوه را داکیودراما یا داکیوفیکشن گذاشته، ولی آنچه بیشتر اهمیت دارد، خروجی این اتفاق است؛ با تلفیق هوشمندانه عناصر سینمای داستانی و مستند، یک فیلم اثرگذار و متفاوت ساخته شده است.
نکته دیگری که “ایستاده در غبار” را متمایز می کند، خلق یک قهرمان و پرداخت بسیار متفاوت به اوست. جای قهرمان در سینمای ما به شدت خالی است و “ایستاده در غبار” به این نیاز پاسخ می دهد. قهرمان این فیلم بعد دارد و تخت نیست. احمدمتوسلیان در این فیلم با نقاط ضعف و قوتش دیده شده؛ دلاوری و سلحشوری درکنار غرور و منیت، رشادت و وطن دوستی در کنار عصبانیت و حتی اشتباهات فردی، چنان در شخصیت او هم تنیده شده که از متوسلیان یک شخصیت واقعی، دست یافتنی و قابل درک می سازد و نه یک اسطوره بی نقص، رویین تن و فرشته سیرت.
محمدحسین مهدویان پدیده تازه سینمای ایران است. او و گروه جوانش توانسته اند کار بزرگی انجام دهند.
“ایستاده در غبار” به همه این دلایل، فیلم مهمی در سینمای ایران است، یک پیشنهاد تازه برای سینما و یک فیلم ماندگار و ارزشمند.
روزنامه سینما ۲۴ بهمن ۹۴
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- پخش سریال «ایستاده در غبار» از شبکه سه سیما
- پست اینستاگرامی هادی حجازیفر برای سالگرد شهادت مهدی باکری
- فیلم/ تیزر آلبوم موسیقی «ایستاده در غبار»
- استقبال بازیگر «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» از سخنان سردار سلیمانی
- پروژه جدید مهدویان پس از انصراف از «لاتاری»
- پاسخ اوج به حواشی پخش سریال «ایستاده در غبار»
- چرا مهدویان علاقه ای به دیدن سریال «ایستاده در غبار» ندارد؟
- پخش سریال «ایستاده در غبار» با افزایش زمان ۳۰ دقیقهای
- پخش مینیسریال «ایستاده در غبار»
- بخش دوم گفتوگو با محمدحسین مهدویان/ نشان دادن عملکرد یا تفکر؟
- هدف من برای ورود به سینما، کارگردانی بود / حجازیفر از همکاری با حاتمیکیا میگوید
- «ایستاده در غبار» مینیسریال شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





