کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان_ وزیر محترم ارشاد اخیرا از تخصیص ۳۵ میلیار تومان به آثار “فاخر” سینمایی خبر دادهاند که در این باره طرح چند نکته به نظر مفید میآید.
نخست آنکه ابداع کلماتی نظیر فاخر، معناگرا، دینی، استراتژیک و قس علیهذا در سالهای اخیر، بیش از آنکه در معنای واقعیاش استفاده شود و وجه سینمایی داشته باشد، بهانه و محملی است برای صرف بودجههای کلان پای آثاری متوسط و حتی ضعیف که نه تنها از هدفی که بابتش پول کلان گرفته اند فاصله دارند، بلکه معمولا از کیفیت قابل قبول سینمایی هم برخوردار نیستند. کمتر فیلمی دیدهام که از ابتدا با این تعاریف ساخته شده باشد و نتیجه راضی کنندهای بدست آمده باشد. اگر قرار است همان راه تکراری پیموده شود، بهتر است جناب وزیر این ۳۵ میلیارد تومان را صرف کار بهتری کنند.
دوم اینکه آقای وزیر روشن نکردهاند مقصودشان از کلمه فاخر دقیقا چیست. آیا مراد، اثری است که بشود به آن افتخار کرد؟ آیا منظور، اثری است تاریخی، سیاسی و یا دینی با پروداکشن عظیم و هزینه بسیار؟ یا سهمیه ای است برای ساکت نگه داشتن برخی دوستان نگران و راضی کردن آقایان معترض و مدعی سینمای استراتژیک؟ بدیهی است که فیلم پرخرج مذهبی یا سیاسی لزوما قابل افتخار کردن نیست. کم نداشتهایم فیلمهای پرهزینهای که باعث شرمندگی هم شدهاند و جز حس اتلاف سرمایه مادی و معنوی و هدر دادن سوژههای مهم، ثمری نداشتند.
سوم اینکه واقعا ۳۵ میلیارد برای فیلمهای بیگ پروداکشن بودجه زیادی نیست. بد نبود جناب وزیر ذهنیتشان را روشن تر میگفتند تا بدانیم از نظر ایشان با این پول چند فیلم “فاخر” میشود ساخت.
چهارم اینکه معمولا آثاری با نامهایی که در بند اول گفتم به کارگردانانی سپرده می شود که توانایی ویژهای در سینما ندارند. کارگردانان و تهیه کنندگانی معمولیاند که طبعا کیفیت خروجی شان هم چشمگیر نیست. فقط همواره طلبکارند و گمان میکنند حقشان تضییع شده. اگر آقای وزیر دلشان میخواهد که کار را به کاردان بسپرند و با این ۳۵ میلیارد تومان به دست چند کارگردان درجه یک، چهار، پنج اثر ماندگار بسازند که در تاریخ سینمای ایران بماند، بسم الله. ولی اگر قرار است در بر پاشنه سابق بچرخد؛ بودجهای برای تلف شدن و ساخت چند فیلم متوسط و زیر متوسط صرف شود، حرفی برای گفتن نمیماند.
پنجم اینکه اگر بهرام بیضایی بتواند اشغال را بسازد، تقوایی انسان کامل را، کیانوش عیاری، واروژ کریم مسیحی و … بتوانند فیلم هایی را که میخواهند، با شرایط مساعد و مناسب بسازند، میشود به فیلمهایشان افتخار کرد. آنها امتحانشان را پس دادهاند.
روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد