“ایستاده در غبار” به یقین یک اتفاق تازه و خلاقانه در سینمای ایران است. فیلمی با موضوع سرگذشت یک قهرمان جنگ از یک جوان دهه شصتی که طبعا جنگ را به ندیده و تصویر عینی از آن ندارد. فیلم درباره یک سردار دفاع مقدس است که سرنوشتی عجیب و پرابهام دارد؛ احمد متوسلیان. اهمیت “ایستاده در غبار” اما تنها در این نکته نیست.
مهدویان با مجموعه “آخرین روزهای زمستان” -که به گمان من یک شاهکار به حساب می آید- پای یک ایده بکر را به سینما باز کرد. وجود صدای واقعی سرداران جنگ و بهره گیری از آرشیوی که ظاهرا در روایت فتح موجود بوده مهدویان را به صرافت انداخت که براساس صداهای واقعی، تصویر بسازد. این بازسازی آنچنان دقیق و با جزئیات انجام گرفته که حیرت انگیز است. مهدویان چه در شبیه سازی آدم های واقعی جنگ و چه در بازسازی فضاهای خط مقدم، روابط آدم ها و صحنه های جنگی آنچنان با تسلط و تبحر عمل کرده است که گاه می شود فیلم را با تصاویر مستند موجود از آن دوران قیاس کرد.
طراحی صحنه و لباس این فیلم، یک دستاورد به حساب می آید و افق تازه ای در سینمای ایران باز کرده است. گرچه صحنه های جبهه به مراتب بهتر از فضاهای شهری از آب درآمده که شاید به این برگردد که منابع تصویری و پژوهش ها بیشتر معطوف به جبهه ها بوده است.
بازی ها هم فوق العاده است و احساس مستندگونگی را به خوبی منتقل می کند، نزدیک کردن چهره بازیگران به چهره شخصیت های واقعی نیز به این فضا کمک کرده است.
مهدویان از ساختاری که در مستند مرسوم است بهره جسته و یک فیلم داستانی ساخته. صدای مصاحبه با شخصیت های واقعی روی تصاویر بازسازی شده قرار گرفته و بر اساس درباره اینکه “ایستاده در غبار” اساسا داستانی محسوب می شود یا مستند، می شود بحث مفصلی راه انداخت. مهدویان نام این شیوه را داکیودراما یا داکیوفیکشن گذاشته، ولی آنچه بیشتر اهمیت دارد، خروجی این اتفاق است؛ با تلفیق هوشمندانه عناصر سینمای داستانی و مستند، یک فیلم اثرگذار و متفاوت ساخته شده است.
نکته دیگری که “ایستاده در غبار” را متمایز می کند، خلق یک قهرمان و پرداخت بسیار متفاوت به اوست. جای قهرمان در سینمای ما به شدت خالی است و “ایستاده در غبار” به این نیاز پاسخ می دهد. قهرمان این فیلم بعد دارد و تخت نیست. احمدمتوسلیان در این فیلم با نقاط ضعف و قوتش دیده شده؛ دلاوری و سلحشوری درکنار غرور و منیت، رشادت و وطن دوستی در کنار عصبانیت و حتی اشتباهات فردی، چنان در شخصیت او هم تنیده شده که از متوسلیان یک شخصیت واقعی، دست یافتنی و قابل درک می سازد و نه یک اسطوره بی نقص، رویین تن و فرشته سیرت.
محمدحسین مهدویان پدیده تازه سینمای ایران است. او و گروه جوانش توانسته اند کار بزرگی انجام دهند.
“ایستاده در غبار” به همه این دلایل، فیلم مهمی در سینمای ایران است، یک پیشنهاد تازه برای سینما و یک فیلم ماندگار و ارزشمند.
روزنامه سینما ۲۴ بهمن ۹۴
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- پخش سریال «ایستاده در غبار» از شبکه سه سیما
- پست اینستاگرامی هادی حجازیفر برای سالگرد شهادت مهدی باکری
- فیلم/ تیزر آلبوم موسیقی «ایستاده در غبار»
- استقبال بازیگر «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» از سخنان سردار سلیمانی
- پروژه جدید مهدویان پس از انصراف از «لاتاری»
- پاسخ اوج به حواشی پخش سریال «ایستاده در غبار»
- چرا مهدویان علاقه ای به دیدن سریال «ایستاده در غبار» ندارد؟
- پخش سریال «ایستاده در غبار» با افزایش زمان ۳۰ دقیقهای
- پخش مینیسریال «ایستاده در غبار»
- بخش دوم گفتوگو با محمدحسین مهدویان/ نشان دادن عملکرد یا تفکر؟
- هدف من برای ورود به سینما، کارگردانی بود / حجازیفر از همکاری با حاتمیکیا میگوید
- «ایستاده در غبار» مینیسریال شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند