تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۲/۱۱ - ۱۴:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 47676

میترا حجازروز گذشته در دومین روز از اولین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم تهران، نشستی با حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی حوزه محیط زیست برگزارشد.

 چندچهره شناخته شده درکنار فعالان محیط زیستی در این نشست که در وزارت نیرو برگزار شد، حضور داشتند؛ و سخنرانی کردند؛ رضا کیانیان، میترا حجار، دو هنرپیشه سینما و تلویزیون، امید علیزاده، دبیر کمپین یک قطره آب، صدرا محقق، روزنامه نگار، محمود رحمانی، مستندساز و سیاوش صفاریان‌پور، برنامه ساز علمی تلویزیون. دبیر کنفرانس، دکتر کاوه مدنی، استاد امپریال کالج لندن هم این نشست را اداره کرد.

به گزارش سینماسینما، در بخشی از این نشست میترا حجار حرف هایی درباره حمایت محیط زیست گفت.

حجار در این نشست درباره نحوه ورود به عرصه حمایت از محیط زیست گفت: محیط زیست در همه ما نهادینه است. یادم می‌آید که بچه بودم و وقتی که خانواده به پیک نیک می‌رفتند، دایی‌ام برای اینکه از شر ما بچه‌ها خلاص شود تابی به درختان می‌بستد و من تنها کسی بودم که از سوار شدن بر این تاب خود داری می‌کردم و همه مرا مسخره می‌کردند. ۷ – ۸ سال پیش وقتی به ایران آمدم و از محیط زیست حرف می‌زدم هیچ کس برایش مهم نبود.

او با اشاره به مشکلات زیست محیطی در خوزستان گفت: یک ماه و نیم در خوزستان زندگی کردم و باز هم به آنجا باز خواهم گشت. گرد و غبار سیلی بود که طبیعت به گوش مسئولان زد. مسئولان باید بدانید این طور نیست که یک کاری انجام دهید و به عواقب آن فکر نکنید.

‎این بازیگر سینما با اشاره به مشکلات زندگی مردم در خوزستان گفت: وقتی که نبود آب و برق به سه روز در هفته می‌رسد وضعیت بحرانی است. در خوزستان مردم وضعیت بدی دارند،بیکاری بیداد می‌کند. زنان روستایی جعبه های بزرگ خرما را برای ۲ هزار تومان هسته می‌کنند. یک دهکده ماهی گیری بر روی تالاب که کشورهای دیگر میلیاردها دلار برای حفظ آن هزینه می‌کنند را ما در ایران خشک می‌کنیم.
‎او با اشاره به نقش دولت‌ها در تخریب محیط زیست گفت: انتقادهایی به دولت فعلی از سوی جناح‌ مقابل وارد می‌شود در حالی که مشکلات محیط زیستی ایران برای دولت یازدهم نبود و دولت‌های قبلی نیز در این تخریب سهیم هستند.
‎حجار در پاسخ به این سوال که به نظرش «آیا به دوره آخر زمانی نزدیک شده‌ایم؟» گفت: هورالعظیم استخر آب نیست که وقتی دوباره آن را پر آب می کنید احیا شود. وقتی از بین می رود، سال ها طول می کشد تا دوباره اکوسیستم آن به حالت اولیه باز گردد. آخرالزمانی محیط زیست در ایران نزدیک است. اگر تعلل کنیم ممکن است سال دیگر دیر باشد.
‎این بازیگر سینما در رابطه با مشکل ریزگردها در ایران و سایر کشورها گفت: اگر می‌گوییم که عربستان هم با ریزگرد مواجه است باید این را هم بگوییم که عربستان هم مرتکب اشتباه شد و با مصرف ذخایر آب های زیرزمینی منطقه، خود را به بزرگترین تولید کننده گندم تبدیل کرد غافل از این که این کار بهای سنگینی دارد.
‎حجار افزود: من در خوزستان بودم و حضور در ریزگرد را به شخصه تجربه کرده‌ام. آنجا شما واقعا آخرالزمان را می‌بیندید.
‎او ادامه داد: اگرچه در مورد نیروگاه خورشیدی و اتفاقات خوب نیز اطلاع رسانی می کنم اما متاسفانه اتفاقات بد در حوزه محیط زیست آنقدر زیاد است که نمود بیشتری دارد. امیدوارم که یک روز خبری همچون اسکار شب گذشته در حوزه محیط زیست کشورمان داشته باشیم.
‎این بازیگر سینما با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در حوزه محیط زیست گفت: به عنوان کسی که ۷- ۸ سال به سازمان صدا و سیما ممنوع‌الورود است، من هم طبق قانون سوم نیوتن، تلویزیون ایران را به زندگی‌ام ممنوع الورود کرده‌ام.
‎حجار همچنین در اشاره به عملکرد سازمان محیط زیست افزود: هر بار که از عزیزان سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اجرای موضوعی درخواست می کنیم می گویند که ما فقط یک ارگان نظارتی هستیم. بنابراین بهتر نیست اسم این سازمان را به جای حفاظت محیط زیست، سازمان نظارت محیط زیست باشد؟!
‎او گفت: یکی از بزرگترین اشکالات برخی حرکت های جمعی در ایران هدف است و مهم تر از داشتن هدف، داشتن زمان مشخص برای رسیدن به هدف است.
‎این بازیگر سینما درباره برنامه‌های محیط زیستی خود در آینده خبر داد و گفت: در پایان فروردین ماه قصد همکاری با کمپین تفکیک زباله از مبدا، زنان شمال ایران را خواهم داشت
‎او افزود: من به عنوان یک بازیگر از وقتی وارد حوزه محیط زیست شدم با خود فکر کردم که روی مردم عادی چه تاثیری می‌توانم بگذارم. در چنین گردهم آیی هایی مثل امروز اشکال کار این است که ما مرتب کسانی که شبیه ما فکر می‌کنند را دور هم جمع می کنیم در حالی که باید سعی کنیم کسانی را که محیط زیست را تخریب می کنند در جمع مان داشته باشیم وفراموش نکنیم که دوست‌دار محیط زیست بودن یعنی آگاهی را منتقل کردن. اگر با محیط زیست مهربان تر باشید خودمان راحت تر زندگی می‌کنیم زیرا طبیعت زنده است و عکس العمل نشان می دهد.
‎حجار یکی دیگر از مشکلات سمن‌ها را درآمدزایی دانست و گفت: سال گذشته درست همین موقع برای آزادی محیط بانی تلاش می کردیم. یکی از حامیان زمینش را فروخت تا آن محیط بان آزاد شود. همین آدما هستند که به من امید می‌دهند که راه را ادامه دهیم
‎او از مردم خواست مردم به کمپین #ماهی_قرمز_نخرید بپیوندند و گفت آن ماهی هم جان دارد و “جان شیرین خوش است” عید نزدیک است و خرید ماهی قرمز بر طبق یک رسم غلط افزایش پیدا می‌کند. این درخواست امروز من از مردم است که لطفا ماهی قرمز نخرند

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها