به گزارش سینماسینما، نشست پرسش و پاسخ فیلم «ماهورا» با حضور حمید زرگرنژاد (کارگردان)، علیرضا جلالی (تهیهکننده)، مرتضی غفوری (مدیر فیلمبرداری)، ساعد سهیلی، بهاره کیانافشار، کامران تفتی و مهدی صبایی (بازیگران) و دیگر عوامل فنی و هنری، شامگاه پنجشنبه (۱۹ بهمن) در پردیس سینمای ملت برگزار شد.
این نشست با یاد و نام مرحوم حمید آخوندی، دیگر تهیهکننده این فیلم سینمایی و یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت او آغاز شد.
در همین ارتباط، جلالی با گرامیداشت یاد زندهیاد آخوندی گفت: «ایشان برای این کار زحمات زیادی کشیدند و در حال حاضر نیستند که نتیجه زحماتشان را ببینند. ما در طول فیلمبرداری «ماهورا» یا درون آب بودیم و یا روی آب.
بهاره کیانافشار، بازیگر «ماهورا» هم در اینباره گفت: «از نبودن پدر عزیزی که در این فیلم همراه ما بود و امروز نیست دلگیرم. حضور در این فیلم را هرچند کوتاه مغتنم میدانم.»
در ادامه، کامران تفتی از دو فیلم خوبی که در جشنواره دیده است گفت؛ نخست «تنگه ابوقریب» که اشکش را درآورده است و «مغزهای کوچک زنگ زده» که به نظرش عالی بوده. او در باره «ماهورا» هم گفت: «برخی آدمها به دلیل اینکه اول جنگ حضور داشتند و برخی که پایان جنگ بودند اسمشان از قلم افتاده است. همینکه آقای زرگرنژاد سراغ کسانی رفت که نادیده گرفته شدهاند بس بود که در این فیلم حضور داشته باشم. ما در شرایط هیچ چیزی نداشتن این فیلم را ساختیم و حتی به ما یک فشنگ هم ندادند.»
همچنین ساعد سهیلی درباره حضور در این فیلم گفت: «من سرم درد میکند برای بازی در کارهای سخت ولی فکر نمیکردم این کار تا این اندازه سخت باشد. خیلی خوشحال بودم که با چنین گروهی کار کردم.»
او درباره لهجهاش در این فیلم توضیح داد: «من درمورد این لهجه تعصب دارم و مطمئنم که درست است. من سه مشاور داشتم و سه ماه درآنجا زندگی کردم. من با همین لهجه در آنجا صحبت میکردم که حتی بومیان آنجا لهجه من را باور میکردند و من صد در صد کارم را درست انجام دادم.»
در بخش دیگری از این نشست، حمید زرگرنژاد درباره چرایی ساخت چنین فیلمی توضیح داد: «من مستندی به نام «حلقه در خاک» دراین روستا ساخته بودم و همیشه فکر می کردم پتانسیل ساخت یک فیلم سینمایی بلند را دارد. از آنجا که نگه داشتن مخاطب برای یک فیلم ۹۰ دقیقهای مشکل است با وسواس فیلمنامه آن را نوشتم.»
این کارگردان درباره تکخوانی زن در «ماهورا» گفت: «یکی از چیزهای مهمی که در هور برای شکار مرغابی مهم، است صدای زیباست. مرغابی پرنده چموشی است و گرفتن این پرنده تنها با خواندن آواز امکان دارد. برای این آواز تمرینهای زیادی انجام دادیم.»
او در واکنش به تشابه «ماهورا» با «عقابها» پاسخ داد: «من حتی سقوط هواپیما را نشان ندادم. بیشتر یک لباس و بهانهای بود. اینکه یک هواپیما سقوط میکند، زیاد در سینمای ایران پرداخت نشده و تنها یک فیلم «عقابها» بوده به همین دلیل آن فیلم را برای شما تداعی میکند.»
علیرضا جلالی، تهیهکننده فیلم در همین ارتباط گفت: «مظلومیت یک طایفه را نشان دادن که کسی به آنها نگفته بجنگند و خودشان احساس تکلیف کردند، قابل تقدیر است. متاسفم که تاکنون این قوم دیده نشدهاند و به آنها پرداخته نشده است و درود میفرستم به شهدایشان.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده فیلم پس از پخش تلویزیونی مطرح کرد؛ «شماره ۱۰» را بدون سانسور اکران میکنیم/ رویه اشتباه تلویزیون برای افزایش مخاطب
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- پوستر «برای مرجان» منتشر شد
- مثبت چهل سال / نگاهی به فیلم «ماهورا»
- سینماها با فیلمهای جدید جان میگیرند
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- رونمایی از پوستر بینالمللی «ماهورا» برای نمایش در جشنواره جهانی فجر + عکس
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش