شهردار تهران در جمع سینماگران اظهار کرد: شهرداری و سینماگران نقاط مشترک زیادی با هم دارند و اگر بخواهیم روح شهر را ارتقا ببخشیم با ابزار فرهنگ و هنر که در دست شما هنرمندان است، این امر امکانپذیر خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، نشست محمدعلی نجفی – شهردار تهران – با جمعی از سینماگران شامگاه ۹ بهمنماه در موزه سینما و با حضور هنرمندان شاخههای مختلف سینمایی و با هدف بررسی و ایجاد کارگروهی بین خانه سینما و شهرداری برگزار شد.
در ابتدای نشست منوچهر شاهسواری مدیر خانه سینما با اشاره به اینکه آنچه که بین ما و شما به عنوان شهرداری تهران مشترک است این است که هر دو با مخاطب در ارتباط هستیم و رضایت مخاطب وظیفه اصلی ما است، گفت: هر کسی که مانع ارتباط مخاطب با سینمای ما بشود در نیتش باید شک کرد. هر کسی که سینما را ما را نخواهد، نخواهد اقتدار فرهنگی ما را نخواسته و در نهایت ما بدون صدا و تصویر خواهیم شد. برای اینکه مجموعه شکایات اجتماعی خودمان را با شما به اشتراک بگذاریم این جلسه را تشکیل دادهایم.
او ادامه داد: اصل اول جذب مخاطب و رضایت آن و همچنین فهم مشترک از زندگی در شهر است. ما نمیتوانیم در شهری زندگی کنیم که فکر کنیم انسان شهری نیست. سینما و شهر نسبت مستقیم و تاریخی و معینی با هم دارند. شهر بدون سینما کسری بزرگی دارد. هنوز ما شهرهایی داریم که تا موقعی که سینما نباشد شهر به حساب نمیآید. سینما در کشور ما یک ضرورت اجتنابناپذیر است. این نکات دو طرفه است و باید در قاعدهای متعادل بین ما و شهرداری لحاظ شود.
در ادامه نشست از فرهاد توحیدی، مجید مظفری، آتیلا پسیانی، فریدون جیرانی، محمد بهشتی و فاطمه معتمدآریا دعوت شد تا خواستههای خود را با شهردار در میان بگذارند.
فرهاد توحیدی با اشاره به وجود ذخائر ژنتیکی عظیم در دنیا که در آن ژنهایی بسیار نادر نگهداری میشوند و همچنین با قهرمان خشکی منابع آب جلوه دادن آقای کلانتری بیان کرد: آقای مهندس نجفی ذخیرهگاه ژن شهری ما کجاست؟ محیط زیست شهری چیست؟ قطعا هر جایی است که بشر در آن زندگی میکند. ما در سینمای ایران با یک مشکل بزرگ مواجه هستیم. ما با ذخیرهگاه ژنتیک شهر خداحافظی کردهایم و حتی نابودش کردهایم. در آنجایی که هنر در خدمت توسعه شهری است تقاطع ما با شهر زیاد است.
او ادامه داد: هنر در جهت بهداشت روانی میتواند کمککننده باشد اما متاسفانه در شهرداری حلقههای مفقوده وجود دارد. بافت تاریخی تهران را به عنوان ذخیرهگاه ژنتیک تهران حفظ کنید و مثل شهرداریهای ممالک توسعهیافته به سمتی بروید که بیش از این اجازه تخریب باغها را ندهیم. در بسیاری از شهرها بودجه در اختیار استادان سینما قرار میگیرد تا آنها به این طریق به شهر کمک کنند. ما چه چیزهایی در تهران داریم که به آنها ببالیم و آنها را تبلیغ کنیم؟
سپس مجید مظفری با حضور در جایگاه بیان کرد: تمرکز هنرمندان عمدتا در تهران است. از این رو تهران پایتخت هنر سرزمین ایران نیز هست. اما سهم این هنرمندان از این اتفاق چیست؟ گاهی این حوزه زیرشاخه کارگری نامیده شده است در حالی که ما نه کارگر هستیم و نه کارمند.
او اضافه کرد: شهرداری میتواند با در اختیار دادن اماکن تاریخی کشور به هنرمندان پیشکسوت هم باعث حفظ و نگهداری آن اماکن شود و هم در تربیت هنرمندان موثر باشد و باید مکانی تخصصی به هنرمندان اختصاص پیدا کند.
در ادامه آتیلا پسیانی با بیان اینکه چیزهایی مثل فضای سبز و مجسمهها لازمه مردم شهر است، اظهار کرد: چیزهایی که ما با آن نشانهها در شهر آدرس میدهیم همان اماکن فرهنگی است. مثل چهارراه ولیعصر یا برج میلاد. امیدواریم در زمان مدیریت شما در تهران شرایطی به وجود آید که کسرت مکانهای فرهنگی را شاهد باشیم. در واقع با زیاد شدن تعداد این مکانها از تعداد زندانیان کاسته خواهد شد و ناهنجاریها تبدیل به هنجار میشود. امیدواریم بتوانیم با حمایت جدی شما شهر تهران را که عبوس و ناشاد است با وجود اماکن فرهنگی پر از مهر کنیم.
سپس فریدون جیرانی بیان کرد: شهر همیشه محل دعوای سنت و مدرن بوده است. در سالهایی با وجود ساخت فیلمی مثل قیصر دفاع از سنت رخ میدهد. در بین سالهای ۶۰ تا ۶۶ نیز به خاطر اقتصاد دولتی و کاهش فاصله طبقاتی یک شهر سنتی به وجود میآید. الان شهر مدرن رشد کرده و شهر مدرن نیاز به تریبون دارد. اگر تریبون برای تفکر مدرن وجود نداشته باشد این تفکرات زیر زمین میرود.
در ادامه محمد بهشتی با اشاره به اینکه عمر بلدیه و سینما تقریبا یکسان است، گفت: چه زمانی که سینما یا شهرداری وجود داشته باشند یا نداشته باشند هر دو این توانایی را دارند که به حیات خود ادامه دهند. دورههایی شهرداری به سینما و گاهی برعکس آن خدماتی را به هم کردهاند که نتایج درخشانی داشته، یک نمونه آن احداث موزه سینماست که در سال ۷۴ با مذاکره با آقای کرباسچی این امکان محقق شد. ویژگی خاص موزه سینما این است که تمامی اشیاء در آن اهدایی است. اگر مدیریت شهری این ظرفیت را به جا آورد با توجه به امکانات و پیشرفت سینمای ایران اتفاقات درخشانی رخ خواهند داد.
سپس فاطمه معتمدآریا به عنوان آخرین هنرمند بیان کرد: امشب از هر قشری در این مکان جمع شدهاند تا بگویند شهر تهران و آسمان آن در حال انفجار است. من خودم بچه شهرداریام و پدرم رئیس یکی از ایستگاههای آتشنشانی بود. آقای نجفی شما پدر این شهر هستید. شما میتوانید به دیگران بیاموزید اجازه ندارند به فرهنگ این کشور صدمهای بزنند و میتوانید فکر کنید که با مجموعه فرهنگی و شعارهای بیهویت بر روی دیوارهای شهر تاثیری نخواهید داشت. بیشترین نمایش فرهنگ در سینماست و در آنجاست که چهرههایی میبینید که تلاش کردهاند بدون هیچ چشمداشتی بر دل خانوادهها باشند. اگر شما با قاطعیت این مهم را بپذیرید شهر بهتری خواهیم داشت.
در پایان صحبتهای هنرمندان منوچهر شاهسواری اضافه کرد: امیدوارم این کارگروه بین خانه سینما و شهرداری بعد از جشنواره فجر اولین جلسه خود را برگزار کند تا مجموعهای از موضوعات بین این دو طرف و وظایف ماموریتها مشخص شود تا به شادابی شهر و کشور کمک کنیم.
در پایان نشست محمدعلی نجفی شهردار تهران بیان کرد: ما نقاط مشترک زیادی با هم داشتیم. خاطرات تلخ و شیرین زیادی را در این شهر به خاطر داریم. نقطه اشتراک دیگر ما هم این است که هر شهری یک جسم و جان و روحی دارد. ما به جان شهر کمتر توجه کردهایم و غافل ماندهایم و حالا اگر بخواهیم روح شهر را ارتقاء ببخشیم با ابزار فرهنگ و هنر که در دست عده خاصی هستند این امکان فراهم میشود. سینما هم جایگاه خودش را دارد و میتواند حال شهر را بهتر کند. به نظر من هم اگر بخواهیم به شهر خدمت کنیم و برای زندگی آن را بسازیم هنر موثرترین راه است.
او ادامه داد: این رابطه دو طرفه است. شهر یک ظرف است و مردم مظروف هستند. در ارتباط با شهرداری و هنر هم این مساله کاملا مصداق دارد که شهر نیاز به سینما دارد. شهر بدون هنر یا سینما خیلی چیزها کم دارد. مدیریت شهری به هنرمندان نیاز دارد و در نقطه مقابل هم اگر ظرفیت مناسب را فراهم نکند نه سینما و نه دیگر هنرها رشد نخواهند کرد. این تعامل باید بیشتر از گذشته شود.
شهردار تهران بیان کرد: باید بتوانیم در این احساس مسئولیت مشترک موفقتر باشیم و با عمق بیشتری پیش ببریم. ما یک کارگروه مشترک تشکیل میدهیم و کمک به امکانات سختافزاری و نرمافزاری انجام خواهد گرفت. سینما در هویتبخشی و شناسنامهدار کردن شهر موثر است حتی شهری مثل بارسلون هم به وودی آلن نیازمند است. تهران هم همینطور است و حتی آنچه مربوط به اخلاق و گردشگری نیاز به سینما و گفتوگو دارد.
نجفی با اشاره به اینکه مساله کارگروه و بحثهای آن دنبال خواهد شد، اضافه کرد: در ارتباط با موضوع سینما به امکانات محدودی از فضا و سختافزار نیاز است. در صورتی که شایسته سینمای ایران نیست که با دریافت حدود دو هزار جایزه بینالمللی مورد تمجید نباشد. شهرداری حتما کمک خواهد کرد تا موزه شرایط بهتری داشته باشد. البته این نکته هم هست که امکانات و ظرفیت شهرداری محدود است. شرایط شهرداری تهران هم خوب نیست اما امیدواریم خوب بشود.
او ادامه داد: همانطور که گفتید شهرداری باید از هنر و هنرمندان دفاع کند زیرا که بدون آن شهر روح نخواهد داشت. در جایی که لازم باشد باید شهرداری از هنرمندان دفاع کند.
در پایان نشست محمدعلی نجفی با حضور در جمع خبرنگاران درباره خلاصه این جلسه بیان کرد: هنر برای تعالی روح شهر بسیار مهم است بنابر این شهرداری باید ارتباط زیادی با هنرمندان داشته باشد. بنابر این در نشست با هنرمندان به این نتیجه رسیدیم کخ کارگروه خاصی در تعامل با هنرمندان داشته باشیم. مباحث مختلفی که مورد بحث قرار گرفته و قرار است برنامهای داشته باشیم. مدیریت شهری وظیفه خودش میداند که از هنرمندان دفاع و حمایت کند و برای ان باید برنامه هایی داشته باشیم. این کارگروه راهحلهایی ارائه خواهد کرد. برای انکه به یک شهری که دارای شناسنامه، تبدیل بکنیم لازم است که چه در سطح بین المللی و چه داخلی همراه با هنرمندان باشیم.
او همچنین گفت: استانداری در ارزیابی خود از عملکرد شهرداری از نمره ۲۰ به او ۱۸ داده است و شما هم در جریان بارش برف اخیر مشاهده کردید که هیچیک از معابر بسته نشده است و حتی در پاسخ به انتقادات میتوانم بگویم که جلسه مجلس راس ساعت ۸:۴۵ تشکیل شد بنابراین عملکرد شهرداری قابل قبول بوده و تعدادی از مشکلاتی که بیان میشود ارتباطی به شهرداری نداشته است. شهردار تهران با اشاره به پیامی که در توییتر خود گذاشته بود، از مردم به خاطر کمک به تکاندن درختان از برف تشکر کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- تصویر منوچهر شاهسواری و بهرام دهقانی، ۲۹ سال پیش
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





