لیلی رشیدی معتقد است اجرای نمایش در فضای باز راهکار خوبی برای از سرگیری فعالیتهای نمایشی است چون در این شیوه تماشاگر و بازیگر هیچ یک، دچار ترس و وحشت نمیشوند.
به گزارش سینماسینما، هر چند سالنهای تئاتر باز شده اما این بدان معنا نیست که گروههای نمایشی آمادگیِ رفتن روی صحنه را داشته باشند و اعتماد تماشاگران هم برای حضور در سالن، جلب شده باشد.
به همین دلیل ظاهرا همچنان باید به ظرفیتهای دیگری برای اجرای نمایش بیندیشیم. اجرای نمایش در فضای باز یکی از همین ظرفیتهاست که پیش از این هم گروههای نمایشی، از آن بهره بردهاند.
لیلی رشیدی یکی از بازیگران حرفهای تئاتر است که سال گذشته با بازی در نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی امیررضا کوهستانی، اجرای نمایش در فضای باز را تجربه کرد.
او که همچنان از چنین تجربههایی استقبال میکند، از ضرورت اجرای نمایش در فضاهایی خارج از سالنهای بسته سخن میگوید.
رشیدی در آغاز توضیح میدهد: هر چند سالنهای تئاتر باز شده ولی شاید اجرای تئاتر در داخل سالن، موفقیتآمیز نباشد. زیرا همچنان این احتمال وجود دارد که تماشاگران برای حضور در سالن دچار وحشت باشند و آثار نمایشی از نظر اقتصادی شکست بخورند.
او با اشاره به اجرای قطعات نمایشی در فضای مجازی ادامه میدهد: اجرا در فضای مجازی حس تئاتر را ندارد و بیشتر از سر ناچاری است . بنابراین بهترین راه، اجرای تئاتر در فضای باز است زیرا هم حس زنده بودن تئاتر را دارد و هم گروه و تماشاگر، با آرامش نسبی حضور پیدا میکنند و از بودن در یک مکان بسته هراس ندارند.
این بازیگر، تجربه اجرای نمایش «در انتظار گودو» در فضای باز باغ کتاب را که سال گذشته انجام شد، بسیار موفقیت آمیز میداند و میگوید: هم برای ما به عنوان بازیگران کار، تجربه خوبی بود و هم برای تماشاگران چون هیچ کداممان ترس و وحشت نداشتیم بلکه احساس امنیت میکردیم.
رشیدی در عین حال از هزینههای بالای اجرای نمایش در فضای باز هم سخن میگوید و اضافه میکند: چنین اجراهایی مستلزم کمک نهادهایی مانند مرکز هنرهای نمایشی، شهرداری و دیگر ارگانهاست زیرا اجرا در فضای باز به معنای اجرای تئاتر خیابانی نیست بلکه مثل این است که در فضایی باز، سالن تئاتر بسازیم.
بدین ترتیب لازم است جایگاهی درست کنیم تا تماشاگران به راحتی بنشینند و علاوه بر آن امکانات نور و صدا را هم باید ایجاد کنیم و همه اینها هزینههایی دارد که گروه اجرایی به تنهایی، نمیتواند آن را تامین کند.
این بازیگر با بیان اینکه در چند ماه پیش رو شرایط آب و هوایی برای اجرای تئاتر در فضای باز مساعد است، اضافه میکند: در پنج شش ماه آینده که شرایط آب و هوایی اجازه اجرای تئاتر در فضاهای باز را میدهد، خوب است نهادهای مرتبط به جای دست دست کردن ، زمان را غنیمت بدانند و هر چه زودتر خودشان برای تجهیز یکسری از فضاهای باز وارد عمل شوند و گروههای نمایشی را دعوت به کار کنند.
رشیدی میافزاید: در این صورت میتوانیم امیدوار باشیم در چند ماه آینده فعالیتهای تئاتری از سر گرفته شود و با توجه به آغاز واکسیناسیون، میتوان امیدوار بود که شاید از پاییز و زمستان، وضعیت بهتری داشته باشیم.
او البته معتقد است اجرای تئاتر در فضای باز نه تنها در دوران کرونا بلکه در زمانهای دیگر هم میتواند به عنوان یک امکان نمایشی مورد توجه قرار بگیرد.
لیلی رشیدی در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم تمایل دارد به عنوان بازیگر در اجراهای فضای باز حضور داشته باشد، میگوید: با کمال میل کار میکنم همچنانکه سال گذشته هم نمایش ما زمانی اجرا شد که سالنهای تئاتر باز بودند. با این حال اجرای ما هم از نظر کیفی و هم از نظر جذب تماشاگر، اجرای موفقی بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جایزه بینالمللی داستان کوتاه گارنت/فراخوان تمدید شد
- جایزه بهترین بازیگر زن یک جشنواره آمریکایی به لیلی رشیدی رسید
- رضا کیانیان: نغمه ثمینی دشمن نیست!/ انتقاد از ممنوع از کار شدن برخی از هنرمندان در نشست خبری تئاتر «پدر»
- لیلی رشیدی با رضا کیانیان در «پدر» همبازی شد
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی و علی باقری؛ «مخاطب» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود
- قادر آشنا: سالنهای «تئاتر» باز است/ از سرگیری اجراها منوط به تمایل گروهها
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
- نشان داود رشیدی به صحنه و اهالی آن تقدیم شد + ویدئو
- ویدئویی از بازدید خانواده داود رشیدی از گنجینه هنری این هنرمند
- قصهگویی لیلی رشیدی در رادیو سوینا/ تیزر
- تئاتر «سالگشتگی» امیررضا کوهستانی را رایگان ببینید
- بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان / گزارش تصویری
- انتقاد شدید کیهان از مدیران فارابی به خاطر انتخاب لیلی رشیدی به عنوان داور جشنواره کودک
- وحشت لیلی رشیدی از وضعیت یک کودک در ساحل دریای خزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش