اصغر فرهادی و خاویر باردم دو روز پس از پایان فیلمبرداری «همه میدانند» در اسپانیا، در یک نشست خبری، از تجربه ساخت این فیلم گفتند. این دو هنرمند، بر ضرورت نامرئی شدن کارگردان و بازیگر در یک فیلم تاکید کردند.
بنابر اعلام خبرگزاری افه، اصغر فرهادی، کارگردان و سینماگر ایرانی برنده دو جایزه اسکار که آخرین اثر خود یعنی فیلم «همه میدانند» را با نقشآفرینی خاویر باردم ساخته است، در نشستی در مرکز کنده دوکه مادرید با حضور جمعی از کارگردانان و بازیگران هنرهای نمایشی اسپانیا، گفت: «فیلمی که در آن فقط کارگردان دیده شود، کارکرد ندارد، بلکه کارگردان باید در اثر خود نامرئی باشد. هر اندازه حضور کارگردان کمتر باشد، فضای بیشتری برای بیننده وجود دارد.»
صحبت زیاد فرهادی با باردم در جریان فیلمبرداری
او در مورد خاویر باردم هنرپیشه اسپانیایی این فیلم تاکید نمود که وی، متعلق به نژاد بازیگرانی است که فاصله با شخصیت را کاملا حذف میکند و هر ثانیه باید به آنچه که اجرا میکند، معتقد باشد.
فرهادی افزود: «باردم، بازیگری است که مجبور شدم با او بیشترین صحبت را حتی تا آخرین پلان فیلم داشته باشم.»
باردم به نوبه خود تصریح نمود که بازیگر نیز باید با تسلیم خود به تخیل، به نوعی ناپدید شود. آشکار است که با آنچه که داری، کار میکنی، اما مهم است که جرات داشته باشیم و جهش خیالی بکنیم.
فرهادی در باره دلیل ساخت فیلم «همه میدانند» که فیلمبرداری آن ۱۴ هفته به طول انجامید، گفت: «منشا ساخت این فیلم به سفری برمیگردد که ۱۲ سال پیش به جنوب اسپانیا داشتم و هنگامی بود که خیابان ها پر از تصاویر یک دختر بچه گم شده بود که او را به گروگان گرفته بودند.»
این کارگردان ایرانی در مورد شخصیت باردم در این فیلم، تاکید کرد که وی مردی بیگناه، معمولی و گرفتار وضعیتی دشوار است.
شیوه کارگردانی اصغر فرهادی
محتوای این فیلم که تاکنون فقط خلاصهای از آن منتشر شده، در مورد زنی است که به همراه خانواده از بوئنوس آیرس آرژانتین به دهکده زادگاه خود برای شرکت در یک مراسم عروسی سفر میکند، اما آنچه که باید دیدار کوتاه خانوادگی باشد، به خاطر وقایع پیش بینی نشدهای، تغییر مییابد.
این فیلم، یک درام خانوادگی است که افزون بر باردم، بازیگران دیگری نظیر پنلوپه کروز، ریکاردو دارین، ادواردو فرناندز و باربارا لنی در آن نقش آفرینی میکنند.
به رغم اینکه این فیلم به زبان اسپانیولی فیلمبرداری شده، برای فرهادی هیچ مشکلی ایجاد نکرده است. او در این مورد با یادآور شدن اینکه فیلمهایی که او بیشترین الهام را از آنها گرفته، فیلمهایی بودند نظیر «راشومون» از کوروساوا که به زبان دیگر هستند، خاطرنشان ساخت که همه چیز را میشود در دو کلمه خشونت و محبت خلاصه کرد.
فرهادی افزود: «کارگردانی به معنی دانستن بیشتر از دیگران نیست، من باید حرف دیگران را نیز گوش کنم. این نیست که ندانم کارم را چگونه انجام دهم، بلکه به صحبت با بقیه اعتماد دارم، اگر فقط یک متن را اجراا کنیم، خسته کننده است.»
وضعیت خوب زنان در سینمای ایران
این کارگردان ایرانی در باره پرسشی در مورد تبعیض علیه زنان در سینما، تاکید نمود که در ایران، وضعیت بسیار متفاوتی با بقیه جهان در این زمینه وجود دارد. او تاکید کرد: «بر روی زنان، فشارهای بسیاری از نحوه لباس پوشیدن گرفته تا حقوق اجتماعی وجود دارد، اما به رغم همه آنها، نتایج ویژهای کسب کردهاند. در ایران، زنان به نسبت مردان فعالتر هستند، ما عکاسان و کارگردانان زن بسیار خوب و بیشتر از دیگر کشورها داریم.»
با این حال وی تاکید کرد که در جهان سینما به طور کلی، قدرت در دستان مردهاست که باعث میشود که رفتار با زنان، اغلب از کلیشهها خارج نشود.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا