اکران فیلم «قاتل اهلی» آخرین ساخته «مسعود کیمیایی» بار دیگر نگاه ها را به سمت و سوی این کارگردان برجسته کشاند. کیمیایی از معدود کارگردانانی است که همواره آثارش با استقبال مخاطبان روبرو می شوند و قاتل اهلی به نوعی بازتولید سینمای او است.
به گزارش سینماسینما، فیلم قاتل اهلی حکایت گر دو قهرمان از دو نسل متفاوت است. دکتر جلال سروش با بازی «پرویز پرستویی» و سیاوش مطلق با بازی «امیر جدیدی» دارای دغدغه های متفاوت هستند اما هر دو شوری آرمانی به سر دارند و خواهان آن هستند که همچون قهرمانان همیشگی فیلم های کیمیایی جهان اتوپیایی(آرمان شهری) را بسازند. مرام، معرفت و دوستی تا آخر خط را می توان در لابلای نماهای فیلم مشاهده کرد.
جلال سروش، قهرمان قاتل اهلی مانند همه قهرمانان اتوپیایی کیمیایی، انسانی حق طلب و عدالتخواه است. او به خاطر سلامت اخلاقی، روحیه جوانمردی و حق طلبانه و مخالفتش با فساد اقتصادی و اجتماعی در معرض تهدید قرار می گیرد. با این حال از پای نمی نشیند و خستگی ناپذیر به مسیر خود ادامه می دهد.
به نظر می رسد بار دیگر کیمیایی پس از سال ها فیلمی ساخته که علاقه مندان سینمای او انتظار داشتند. بر این اساس نیم نگاهی به سینمای این کارگردان نام آشنای سینمای ایران می اندازیم.
کیمیایی از سینماگران مولف سینمای ایران است که آثار برجسته ای را در کارنامه هنری خود دارد. او از معدود کارگردانانی است که همواره آثارش با استقبال مخاطبان روبرو می شوند. نگاه خاص، دیالوگ های ماندگار و توجه به بافتار اجتماعی در آثار او از جمله دلایل جذب مخاطبان به فیلم های این کارگردان صاحب نام است.
کیمیایی و موج نوی سینمای ایران
سال ۱۳۴۸ در تاریخ سینمای ایران نقطه عطف به حساب می آید و سالی متفاوت را برای سینمای رو به زوال و انحطاط ایران است. در آن سال کیمیایی با فیلم «قیصر» و «داریوش مهرجویی» با فیلم «گاو» پیشگام حرکتی نو در سینمای ایران شدند و با درانداختن طرحی نو، موج نو سینمای ایران را رقم زدند. با گسترش موج نو سینمای ایران فیلم هایی ساخته شدند که حرف هایی برای گفتن داشتند و سینمای ایران را متحول کردند.
بی شک موج نو سینمای ایران آغازی بر پایان «فیلمفارسی» است که داعیه دار جریان اصلی سینمای پیش از انقلاب به حساب می آمد. موج نو سینمای ایران دغدغه های واقعی و حقیقی اجتماع را به دور از شعارهای دلگرم کننده و سرگرمی ساز مطرح کرد.
کیمیایی از جمله کارگردانانی است که به نوعی تصویرگر دوران خود بوده اند و از فیلم قیصر به بعد مطالبی که درباره کیمیایی و آثارش نوشته شده بیشتر به موضوع، مضمون و موضع وی در برابر مسائل و تحولات اجتماعی پرداخته اند تا این که به ساختار و نوآوری های آثار وی توجه کنند.
شاخصه های سینمای کیمیایی
بیشتر فیلم های کیمیایی حال و هوایی اجتماعی دارند که از سبک منحصر به فردی نیز سود می برند. سنت و پایبندی به رسومی همچون غیرت، جوانمردی و رفاقت تا سر حد مرگ، مثلث اصلی قصه فیلم های او است.
کیمیایی قهرمانانش را بیشتر از طبقه های فرودست جامعه انتخاب می کند که از تجربه زیسته ای متفاوت نسبت به طبقه های متوسط و بالای جامعه برخوردارند. قهرمان فیلم های کیمیایی، رفاقت و مرام را یادآوری می کنند. پای و سر در راه آرمان می گذارند تا به رستگاری برسند.
قهرمانان آثار کیمیایی هر چند می دانند که توان چندانی برای تغییر دنیای پیرامونی خود ندارند اما از پای نمی نشینند و وارد عرصه نابرابر می شوند و حاضرند بهایش را تا پای جان بپردازند. این رویکرد حاکی از قهرمانان تنهایی دارد که سعی می کنند در برخی مواقع برخلاف جریان عادی حرکت کنند و همرنگ جماعت نمی شوند.
از طرفی دیگر در سینمای او شاهد مقابله و مناظره دو قطب متفاوت هستیم، برخی معتقدند نگاه خاکستری را کمتر در آثار کیمیایی می توان مشاهده نمود بلکه سیاه و سفید دیدن دنیا و آدم هایش یکی از مولفه های اصلی فیلم های او است.
همچنین از ویژگی ها و توانمندی های خاص کیمیایی مربوط به دیالوگ های فراموش نشدنی اش است که به نوعی ذهن مخاطبان را با خود همراه می کند. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که خیلی ها کیمیایی را با دیالوگ هایش می شناسند؛ دیالوگ هایی که توانسته اند جزو مشهورترین و ماندگارترین دیالوگ های تاریخ سینمای ایران باشند. از این رو است که حتی ضعیف ترین فیلم هایی که کیمیایی ساخته نیز دارای تک دیالوگ هایی است که شنیدنی و جذابند. همچنین بسیاری از بازیگران جوان سینمای ایران با بازی در آثار کیمیایی از گمنامی درآمده و تبدیل به بازیگران حرفه ای و شاخص در سینمای ایران شدند.
هر بار که فیلمی از کیمیایی به روی پرده می آید، عاشقان سینه چاک سینمای ایران تماشای آن را از دست نمی دهند. زیرا حتی ضعیف ترین فیلم در پرونده این کارگردان صاحب سبک نیز نکته هایی در خود دارد.
کیمیایی سینماگری است که آثارش رنگ و بوی اجتماعی دارد و زمینه و زمانه را در نظر می گیرد. از این رو می توان وی را یکی از برجسته ترین سینماگران اجتماعی ایران دانست. هر چند شاید روزگار برخی از صورتبندی هایی که در فیلم هایش ارائه می دهد گذشته باشد اما طراوت جهان آرمانی را هنوز حفظ کرده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





