یکی آییننامه صدور پروانه ساخت فیلم و دیگری آییننامه صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی و بیش از سه دهه از عمر آنها میگذرد. در آییننامه صدور پروانه ساخت، شرایط عمومی راجع به صدور پروانه ساخت ذکر شده است. هر تقاضا در شورایی مرکب از مدیران و شخصیتهای فرهنگی و سینمایی رسیدگی شده و تصمیم اکثریت اعضای این شورا معتبر و لازمالاجراست. در آییننامه صدور پروانه نمایش نیز، همین رژیم حقوقی حاکم است. برای اینکه یک فیلم سینمایی بتواند در سینماهای کشور به نمایش عمومی درآید، باید شورای پروانه نمایش برای آن پروانه صادر کند. این شورا نیز مرکب از کارشناسان و متخصصان حرفهای سینماست که یا عضو دولت یا فعال صنفی یا نهاد صنفیاند. این شورا پس از بازبینی هر فیلم متقاضی نمایش، ممکن است آن را عینا تایید کرده و برای آن پروانه نمایش صادر کند یا حسب مورد و بر اساس ضوابط مندرج در آییننامه از تهیهکننده بخواهد برای صدور پروانه نمایش اصلاحاتی در فیلم انجام دهد. فعلا در اینجا درستی و نادرستی این مقررات از حیث میزان رعایت حق آزادی بیان مورد بحث نیست. همچنین قصد ورود به جزییات این مقررات را هم نداریم. نکته مهم این است که تنها مرجع قانونی برای صدور پروانه نمایش یک فیلم، صرفا شورای پروانه نمایش است ولاغیر. طبق مقررات موجود، قانونا هیچ مقام اداری، اعم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاون سینمایی نمیتواند در مورد اینکه به یک فیلم پروانه نمایش داده شود یا نه، یا اینکه یک فیلم باید برای دریافت پروانه نمایش اصلاح شود یا نه، شخصا و راسا تصمیم بگیرد. چنین تصمیمی فقط در صلاحیت شورای پروانه نمایش است. قدرت و اعتبار تصمیمات شورای پروانه نمایش چنان است که اگر بعد از صدور پروانه نمایش رسما از نمایش عمومی فیلم جلوگیری شود، باید خسارات وارده پرداخت شود. آنچه تا اینجا گفته شد، سخن تازهای نیست. تمامی سینماگران و منتقدان سینمایی و روزنامهنگاران فرهنگ و هنر و حتی علاقهمندان حرفهای سینما از این رژیم حقوقی آگاهند و سالهای طولانی آن را تجربه کردهاند. با این اوصاف آقای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که بنا به قاعده باید مانند دیگران از این مقررات قدیمی و ساده آگاهی داشته باشد و حتما دارد، در واکنش به فیلم فروشنده اصغر فرهادی سخن از «احتمال اصلاح» آن به میان آورد. چنین سخنی چه در مورد این فیلم یا هر فیلم دیگر را تا زمان ارایه فیلم به شورای پروانه نمایش، هیچ مقامی، حتی اعضای همان شورا نمیتوانند مطرح کنند. زیرا تصمیم به صدور پروانه نمایش یا پیشنهاد اصلاح، فقط در صلاحیت شورای پروانه نمایش است و رای اکثریت اعضای این شورا ملاک و مناط اعتبار تواند بود. تا زمانی که این شورا در مورد فیلمی، تصمیمی نگرفته باشد، سخن گفتن از احتمال اصلاح یک فیلم، خصوصا توسط یک مقام اجرایی در دستگاه ذیربط، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از حیث شئون حقوقی معتبر نیست. چنین بیانی میتواند بر حقوق قانونی یک اثر سینمایی تاثیر منفی داشته باشد و اوضاع متلاطم نظم حقوقی حوزه سینما و حقوق اهل این حوزه را متلاطمتر سازد. صواب آن است که فقط مرجع قانونی، یعنی شورای پروانه نمایش است که باید بعد از ارایه اثر و تقاضای ذینفع در مورد آن تصمیم بگیرد.
منبع: اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران